UT AV REKKA: Elektriske XC40-modeller fra produksjonslinjen på storfabrikken i Gent, Belgia.

Går ut av ACEA:

Volvo forlater lobby-gruppe i elbilprotest

Volvo Cars har varslet at selskapet forlater den europeiske bilprodusentorganisasjonen ACEA. Årsak: Volvo og lobbygruppen har helt ulik strategi for elbilskiftet.

Publisert Sist oppdatert

Det skriver bransjenettstedet Automotive News.

Volvos beslutning kommer kort tid etter at Stellantis-sjefen Carlos Tavares overraskende ga beskjed om at gigantkonsernet vil bryte med ACEA. Tavares var styreleder i ACEA for få år siden.

Samlet står Stellantis og Volvo for 21,5 prosent av bilsalget i Europa.

Volvo kunngjorde i en pressemelding før helgen at «deres bærekraftstrategi ikke er helt på linje med ACEAs posisjon og arbeid på dette feltet. Vi tror derfor det er bedre å velge en retning nå».

Det er ACEAs protester mot EU-vedtaket om 100 prosent nullutslipp i 2035 som har fått begeret til å renne over for Volvo-ledelsen.

Både Volvo og Ford var blant produsentene som uttrykte støtte til EUs vedtak.

Antydet brudd

«Vi har en av de mest ambisiøse planene for overgangen til nullutslippsbiler, men vi kan ikke realisere dette skiftet alene. Vi oppfordrer våre konkurrenter til å markere seg, og ser fram til å jobbe med partnere for en tryggere fremtid», het det i Volvos uttalelse.

I et intervju med Automotive News tidligere i sommer antydet den nye Volvo-sjefen Jim Rowan at det kan komme nye organisasjoner og sammenslutninger som legger til rette bedre for elbil-skiftet.

– Vi skal være et helelektrisk selskap fem år før EUs planlagte utfasing, så hvorfor skulle ikke vi være tydelige og si hva vi mener er best for vår forretningsmodell, våre kunder og for kloden? sa Rowan.