BESTILT AV MANGE: Fra lanseringen av EX90. Volvo-sjef Jim Rowan til høyre i bildet.

Sier også nei til priskrig:

Voldsom interesse for EX90 – men Volvo tjener mindre

Volvo tjener mindre enn før, men mer enn antatt. Og det nye flaggskipet EX90 vil antakelig gi plusser i margen.

Publisert Sist oppdatert

I Volvo Cars' kvartalsrapport, lagt frem torsdag, ser nøkkeltallene slik ut:

Omsetningen har gått opp 30 prosent, til snaut 100 milliarder norske kroner.

Driftsresultatet har sunket 15 prosent, til rundt 5,3 milliarder norske kroner.

Salgsmarginene har gått ned fra 8,1 til 5,3 prosent.

Det ble også klart at salget av Volvo EX90 går så det suser. 2023-modellen er utsolgt og ordrebøkene stengt, påsto svenske kilder, belagt med sitater fra kvartalsrapporten.

Men her iler Volvo Norge til med en korreksjon:

– Vi er ikke utsolgt, og EX90 kan fortsatt bestilles, skriver kommunikasjonssjef Erik Trosby i en mail til Motor.

– Da vi lanserte EX90, kommuniserte vi at vi forventet at de første bilene skulle ankomme Norge i andre kvartal 2024. Det gjelder fortsatt. Dersom man bestiller bil i dag, er forventet levering i fjerde kvartal. Ettersom bilen har solgt godt, har også leveringstidspunktet flyttet seg i takt med det, skriver Trosby.

I likhet med alle andre bilfabrikanter får selvsagt Volvo spørsmålet: Vil de svare Tesla, ved å senke prisene?

Svaret er nøyaktig som Motor siterte NIO på onsdag: «nei».

– Vi har fortsatt høy etterspørsel. Vi ser ingen tegn til at kunder kansellerer, og pågangen av bestillinger er sterk og stabil. Men vi skylder oss selv å være disiplinerte i prissettingen. Det er vår strategi, sa Volvo-toppsjef Jim Rowan under presentasjonen.