VIL HA NYE REGLER: Sveriges infrastrukturminister Andreas Carlson mener det er rimelig at synsfeltrammede får testet sine kjøreferdigheter.

Svensk grep for ny test:

Vil sikre synsfelt­rammede rett til førerprøve

Den svenske regjeringen har bedt landets transport­myndigheter utvikle et forslag som gir synsfeltrammede personer nye unntaksregler og rett til en reell førerprøve.

Publisert Sist oppdatert

Transportstyrelsen har fått frist til juni 2025 med å utrede forutsetningene for unntaksregler for synsfeltrammede – og samtidig skissere et system for hvordan synsfeltrammede skal kunne gjennom­føre førerprøve. Transport­styrelsen er det svenske forvaltnings­organet med ansvar for førerkort­regelverket.

Det er tusenvis av nordmenn som får synsfeltutfall hvert år, rundt 500 av dem mister førerkortet. 

Synsfeltutfall rammer mange av de mellom 10.000 og 15.000 årlig som får slag, og alle som får grønn stær (glaukom) vil før eller senere få en grad av synssvekkelse. 75.000 nordmenn behandles i dag for grønn stær.

Ved synsutfall kan man ikke se en del av, eller hele, synsfeltet – enten på grunn av skader eller sykdom i selve øyet, synsnerven eller synsbanen.

Men det er strid om det grunnleggende regelverket og den strikte norske tolkningen av EU-direktivet som ligger til grunn. 

Kritikere av dagens regler mener det ikke foreligger forskning som viser i hvilken grad synsfeltutfall øker trafikksikkerhetsrisikoen.

«Rimelig mulighet»

Den svenske infrastrukturministeren Andreas Carlson understreker i sitt oppdragsbrev at sjåfører må oppfylle medisinske krav, men skriver videre:

Blant «personer med synsfelttap er det individer som kan kompensere for manglene i synsfeltet og dermed kjøre trygt. Det er derfor rimelig at disse får en mulighet til å få testet sine faktiske kjøreferdigheter».

Carlsson henviser til en rapport fra Statens väg- och transportforsknings­institut (VTI) som i fjor høst fant at det blant personer med nedsatt syn «finnes individer som kan kompensere for svakheten og kjøre trafikksikkert».

– Hele poenget med dette er at mennesker med synsfeltutfall skal få mulighet til å gjøre en praktisk test, sier Jan Andersson, professor ved VTI, til Motor.

Andersson sier det er mange som har påvirket denne prosessen i Sverige.

– Vår rapport sammenstilte eksisterende kunnskap basert på en rekke perspektiver. Det er bra for trafikksikkerheten, bra for den enkeltes helse, økonomisk lønnsomt, bra for legestanden. Alle syntes det var en god idé å endre prosessene og la personer med synstap få sin sak prøvet, sier han.

Plukke ut uskikkede

Målet, ifølge Andersson, er å utvikle en ordning der slike tester kan gjennomføres på linje med vanlige førerprøver som skjer ved trafikkontor over Sverige.

Norske myndigheter har i større grad prioritert å plukke ut de som er trafikkfarlige, fremfor å sikre en mulighet til å vise at man er en skikket sjåfør.

Det finnes en ankemulighet for personer som mister førerkort på bakgrunn av synsfeltutfall, men det er ytterst få som vinner frem.

– Vårt fokus er å sikre at undersøkelsesmetodene og regelverket i så stor grad som mulig plukker ut de som er trafikkfarlige, opplyste avdelingsdirektør Helga Katharina Haug til Motor da vi skrev om synsfeltrammede og førerkort i fjor.

I samme forbindelse sa samferdselsmninister Jon-Ivar Nygård (Ap) at «helsemyndighetene må vurdere helsekravene».

– Det er åpenbart for meg at det å kjøre bil ikke er en rettighet du har for enhver pris. Det er en mulighet du har hvis du er frisk nok og har egenskapene som skal til. Fra et lekmannsperspektiv virker det ganske klart at problemer med synet har betydning for din evne til å kjøre bil.

Simulatortest

Eksperter og forskere ved Oslo Universitets­sykehus (OUS) og St. Olavs hospital gjennomfører nå et prosjekt som kan bidra med svar om hvor gode sjåfører synsfeltrammede faktisk er.

Resultatene fra undersøkelsen vil foreligge i 2024.

– Vi mener at denne studien er viktig, fordi Norge per i dag har synskrav til førerkort som er svakt begrunnet. Denne studien vil gjøre det mulig å definere grenser for et ikke-bestått resultat for en test som er i tråd med regelverket, har Thea Melsen Sudmann, lege (i spesialisering) og forsker ved Øyeavdelingen på OUS, uttalt til Motor i forbindelse med prosjektet.

I prosjektet har et hundretalls personer fått vurdert kjøreevnen i simulatortester.

– Det er viktig med en individuell vurdering, ikke minst fordi sjåførers evne til å kompensere for synsfeltutfall varierer. Erfaringer fra Sverige viser at nettopp kjøresimulator kan brukes til en slik vurdering av individuell kjøreevne, sier Thea Melsen Sudmann.