BILMANN JOE: President Joe Biden bak rattet på en ikke helt elektrisk Jeep Wrangler Rubicon.

Biden trapper opp:

Vil ha norske elbil-tilstander i USA

Elbilene sto for drøyt fem prosent av bilsalget i USA i 2022. I løpet av noen dager ventes president Joe Biden å legge frem en plan for over 67 prosent elektrisk i USA innen 2032.

Publisert

Avisen New York Times omtalte i påsken planen som et kvantesprang for USA, og kaller planen det mest omfattende føderale klimatiltaket i landets historie.

De fleste av USAs store bilprodusenter har kommet ganske langt i utviklingen av elektriske biler som matcher amerikanske bilkjøperes preferanser:

Tidligere i vår varslet RAM at de har på gang en elektrisk pick-up med 800 km rekkevidde for lansering i 2025, Ford begynner å få volum på sin F-150 Lightning-produksjon, og Tesla forbereder sin Cybertruck – en bil som er forhåndsbestilt i et rekordhøyt antall eksemplarer.

Ikke desto mindre skal det skje dramatiske endringer i amerikanske bilvaner dersom president Biden skal få gjennomslag for et elbil-mål om to av tre nye biler om bare ni år.

Tunge utfordringer

Utfordringene er likevel knyttet til mer enn vaner:

  • Selv om produsentene er i gang med elbiler, er det usikkerhet knyttet til leverandørkjeden, særlig fordi kinesiske selskaper har tunge posisjoner på sentrale ressursområder.

  • Fagforeningsrepresentanter har allerede uttrykt frykt for at elbil-tiltak vil svekke den tradisjonelle bilindustrien i stater som Ohio og Michigan, sistnevnte er fort en av nøkkelstatene for Biden ved valget i 2024.

  • Det amerikanske strømnettet vil trenge en overhaling mange steder, ikke bare for hjemmelading, men også for å takle det enorme nettet av hurtigladestasjoner som må etableres fra kyst til kyst.

Fullstendig forvandling

– Dette vil være en formidabel oppgave. Det er ingen ting annet enn en fullstendig forvandling av bilindustrien og bilmarkedet i USA, sier John Bozzella, leder for Alliance for Automotive Innovation, en av de store bilindustriorganisasjonene i USA.

Det er ventet at Michael S. Regan, leder for den føderale klimaetaten Environmental Protection Agency, på onsdag vil legge frem forslag som definerer klare utslippsgrenser for bilprodusentene.

New York Times mener å vite at grensene vil kreve en helelektrisk markedsandel på mellom 54 og 60 prosent i 2030 – og deretter mellom 64 og 67 prosent i 2032.

PS: I Norge har andelen helelektriske biler hittil i 2023 vært på 84,5 prosent.