
Røk etter reparasjonen:
Verkstedet glemte løs mutter inne i turboen
Kort tid etter et kostbart verkstedbesøk havarerte turboen på BMW-en. Verkstedet hadde glemt en løs mutter som ødela turboen på bilen.
Vi er prisgitt at bilverkstedene gjør en god jobb og ikke krever oss for mye penger. Men en stavangermann opplevde det motsatte da han leverte bilen sin på verksted for en motorfeil.
Det begynte med at verkstedet, Kvål Auto i Sandnes, først anslo at det ville koste 15–20.000 kroner å reparere bilen.
Kunden, en mann fra Stavanger, ville ha et ordentlig prisoverslag. Men det fikk han aldri.
I stedet fikk han presentert en høy regning på 46.000 kroner da han skulle hente bilen, en 13 år gammel BMW X3.
På bakbeina
Problemene var imidlertid langt fra over. Etter bare fem mil mistet BMW-en plutselig all effekt da den kom over et visst turtall.
Verkstedet feilsøkte og fant ut at den store turboen var defekt.
Da protesterte kunden, som mente at det var verkstedet som hadde gjort noe feil da de utførte den første reparasjonen.
Verkstedet satte seg på bakbeina, ifølge et sakssammendrag for Forbrukerklageutvalget, og krevde at kunden skulle betale 12.000 kroner for feilsøking før han kunne få bilen tilbake. Ellers ville de ikke sette motoren sammen igjen.
Motvillig betalte kunden de 12.000 kronene, som altså kom på toppen av en regning på 46.000 kroner – som verkstedet først sa ville bli på bare 15-20.000 kroner.
Overpris
Nesten 60.000 kroner fattigere begynte det imidlertid å gå veien for kunden.
Han fikk et annet bilverksted til å sjekke motoren. I tillegg fikk han innhentet en rapport fra en bilteknisk konsulent.
De begge konkluderte med at det første bilverkstedet må ha glemt en løs mutter inne i turboen under den første reparasjonen.
Å bytte de defekte turboene vil koste ytterligere 46.000 kroner.
Verkstedet som fant mutteren, mente dessuten at kunden hadde betalt overpris for den første reparasjonen. De mente kunden skulle blitt fakturert for maksimalt 15 timer, og ikke for de 27 timene som han måtte betale for.
Flere artikler om bruktbil:
-
NAF-undersøkelse:
Brukt elbil nesten like populært som brukt bensin- og dieselbil
-
Bruktbilselger feilinformerte:
Utstyr manglet, og bilen var bruktimportert
-
Audien fikk bruksforbud:
«Entusiastbilen» var ulovlig
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Bilkunden stolte på bilselgeren:
Bruktbilforhandler hemmeligholdt NAF-test
-
Golfen var trafikkfarlig:
Etter ni år ble bilens forhistorie avslørt
-
Store og omfattende råteskader:
Denne bobilen hadde mye mer fukt enn selgerne sa
-
Bruktbilselger ble frikjent:
Kjøperen klaget da det ene ordet ikke ble nevnt
-
Motorlampen lyste på vei hjem:
Retten mente kjøper må få heve kjøp av 18 år gammel bil
-
Fikk heve kjøpet:
Klaget på at Teslaen hadde for gammel autopilot
-
Blank løgn fra forhandler:
– Ikke en ripe. Nye sommerdekk. Ingen rust. Sjeldent pen ...
-
To år etter storbrannen på Stavanger lufthavn:
Ny brann i 2006 diesel-Zafira – helt tilfeldig, mener Opel
-
NAF-ekspertene svarer:
Bruktbilkjøperen kom tilbake og vil ha utbedret rust – hva gjør jeg?
-
Fem år siden forrige oljeskift:
Feil info om service kostet 15.000 kr
-
NAF:
Ber regjeringen skrote planlagt elbilavgift
-
Selger tok EU-kontroll på egen bil
Eksperter: Bilen hadde trafikkfarlig rust da den ble solgt
-
Selger feilinformerte om tuning:
Får hele kjøpesummen tilbake for Audien
Medhold
Verkstedkunden har klaget Kvål Auto inn for Forbrukerrådet og deretter for Forbrukerklageutvalget, som behandler konflikter blant annet etter verkstedbesøk.
Forbrukerklageutvalget har gitt verkstedkunden medhold, og vedtatt at Kvål Auto skal dekke reparasjonen av turboen til 46.000 kroner. Verkstedet må også refundere 12.000 kroner som Forbrukerklageutvalget mener kunden har betalt for mye for første reparasjon, og 12.000 kroner for feilsøkingen etter turbohavariet.
Til sammen må verkstedet ut med 70.000 kroner.
Verkstedet har forholdt seg helt tause etter at de fikk kunden til å betale for feilsøkingen før de ville levere bilen tilbake. De har ikke svart på henvendelser, hverken fra Forbrukerrådet eller fra Forbrukerklageutvalget.
Når Motor ringer daglig leder Ordin Orre i Kvål Auto og spør om hvordan det kunne skje at en mutter ble liggende igjen, svarer Kvål først på spørsmål – før han sier at han ikke ønsker medieomtale om denne saken. Han vil derfor heller ikke bli sitert.
Har du lest disse sakene?
-
NAF frykter full moms på elbiler:
«Et frekt og usedvanlig provoserende løftebrudd»
-
Vi som kjører rundt i hundreåringer:
Vi feirer bilene som er hundre i år!
-
Beholder krav om helseattest:
Beholder krav om helseattest for eldre
-
Prisforskjeller på lading:
Hyundai kutter prisen, men er fortsatt mye dyrere
-
Denne skal klare 70–80 mil:
Slik skal Renault kurere rekkeviddeangsten
-
Vente et år eller kutte ut utstyr?
Dette gjør delemangelen med nybildrømmen
-
Lav nyttelast-kapasitet på elbiler:
Hyundai anbefaler å kjøre med ulovlig overvekt
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Glasstaket knuste uten forvarsel:
– Det regnet glass på oss
-
Mot priskaos for dyre elbiler:
Dette må du vite hvis du havner i moms-knipa
-
Varsler elbil-moms fra 500.000 kroner:
«Andre trenger støtte enn de som kan kjøpe Porsche»
-
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Prøvekjørt: Volkswagen ID.5/ID.5 GTX
Hvor mye forskjell krever du for 18.000 kroner?
-
Viser Audi A6 Avant e-tron:
Nå kommer en bølge av elektriske stasjonsvogner
-
Se listen:
Vegvesenet mener disse veiene bør bygges først
-
Toyota-duell:
bZ4X mot RAV4 – her er de største forskjellene
-
Avkrevd gebyr for bil på henger:
Denne bompenge-regningen kan du faktisk avslå!