MARKEDSLEDER: Seks av 10 nye elbiler i USA er nå fra Tesla – med Model Y på topp. Her fra Tesla-fabrikken i Brandenburg.

Bryter den globale trenden:

Veksten i elbilsalget flater ut i USA

Elbil-veksten i USA flatet ut mot slutten av første halvår. Økningen vil fortsette, men ikke i samme tempo som til nå, tror bransjeeksperter.

Publisert Sist oppdatert

Elbilens andel av det amerikanske nybilmarkedet var på 3,1 prosent i 2021, 5,6 prosent i 2022 og 7,1 prosent i første halvår av 2023. Veksten for første halvår samlet var identisk med økningen i januar måned isolert, selv om priskutt og nye insentiver var antatt å drive vekstkurven høyere.

Tesla sto for drøyt 60 prosent av elbilsalget i USA i første halvår.

«Elbilene vil fortsatt sette salgsrekorder og elbil-veksten vil være større enn for bilindustrien samlet, men tiden med 75 prosent årlig vekst er allerede i bakspeilet. Nå er det hardt arbeid som gjelder for å klare vekst», fastslår Cox Automotive, USAs ledende bilanalytikere, i en fersk rapport.

Kinesisk vekst

USA er et av verdens tre store bilmarkeder, ved siden av Kina og Europa, men de tre utvikler seg i et ganske ulikt tempo.

I Kina opplever landets bilprodusenter et globalt gjennombrudd, drevet frem av overraskende attraktive biler til konkurransedyktige priser. Elbil-insentivene i det kinesiske hjemmemarkedet er ikke like gunstige som før, men veksten der er formidabel. Elbilsalget doblet seg i Kina i 2022 og har kurs for en økning i 2023 på over 35 prosent.

Men bilsalget vil kunne påvirkes av den generelle usikkerheten som har fått feste i den kinesiske økonomien de siste månedene.

Også i Europa fortsetter elbilveksten, men ikke like raskt som i Kina. De helelektriske bilene økte sin markedsandel i Europa (EU, EFTA og Storbritannia) fra 11,6 prosent i første halvår i 2022 til 14,2 prosent i samme periode i år. 

Ladehybridene, som fortsatt er en viktig faktor i det kinesiske markedet, fikk en redusert markedsandel i Europa, ned fra 8,4 til 7,3 prosent.

Ikke like overbevist

Men selv om veksten flater ut i USA, tror ikke ekspertene at elbilmarkedet stanger i veggen.

– Forbrukerne er interessert i elbiler, og dette markedet kommer fortsatt til å vokse, sier Jessica Caldwell i Edmunds, et California-basert test- og analyseselskap som følger bilbransjen tett.

– Men den neste kjøpergruppen produsentene skal friste er mer avmålte i sin holdning til elbiler enn tidlig-brukerne som hoppet på dette først. De er ikke like overbevist om at elbiler er det rette valget for dem i 2023, gitt høye bilpriser og manglende infrastruktur for lading, fortsetter Caldwell.

PS: I Norge har elbilandelen i nybilregisteringene ligget ganske stabilt i overkant av 80 prosent en stund, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken. – Det kan virke som om elbilandelen har nådd et terskelnivå som det er vanskelig å komme over, sier OFV-direktør Øyvind Solberg Thorsen – og peker på prisveksten, rentenivået og økte avgifter som faktorer med dempende effekt.