TESTES: En elektrisk Crown-versjon er på test-timeplanen.

Svarer utfordrerne:

Toyota lover elbiler med 1000 km rekkevidde i 2026

Toyota har fått kritikk for skilpaddefart ut av elbil-startblokkene. Nå kommer svaret fra verdens største bilprodusent: Elbiler med 1000 km rekkevidde i 2026.

Publisert Sist oppdatert

Under ledelse av den nye toppsjefen Koji Sato har Toyota satt alle kluter til for å kapre initiativet i utviklingen av elbiler for massemarkedet.

På en teknologipresentasjon natt til tirsdag kom selskapet med detaljer som er overraskende ambisiøse.

Ikke bare lanseres nye batterier i 2026 som dramatisk vil forbedre forbruk, rekkevidde og ladehastighet.

Men Toyota varsler samtidig at utviklingen av faststoff-batterier nå er kommet så langt at de venter å sette dem i produksjon for bruk i biler fra 2027–2028.

Toyota har dessuten gjort klart at de i større grad vil legge ulikt trykk på elbil-introduksjonen i de forskjellige markedene, basert på etterspørsel og modenhet. Det gir grunn til å anta at det norske markedet er blant dem som tidligst får presentert den nye elbil-teknologien fra Japan.

SLIK BLIR FREMTIDEN: Hiroki Nakajima, teknologidirektør i Toyota Motors.

Nye batterier

I første fase skal Toyota introdusere LFP-batterier, som er sikrere og har lengre holdbarhet enn tradisjonelle lithium-ion-batterier. Selskapet har brukt teknologien i batteriene til hybridutgaven av Crown, men skalerer nå opp for bruk i helelektriske biler.

Toyota anslår at det vil gi 20 prosent lengre rekkevidde enn dagens bZ4X og ladetid fra 10 til 80 prosent på under 30 minutter – og ikke minst at produksjonskostnadene for batteriet vil være 40 prosent lavere enn på dagens bZ4X.

Neste steg er en høy-ytelsesutgave av samme teknologi som gir ytterligere 10 prosent lengre rekke og 10 prosent lavere produksjonskostnad, samtidig som tiden for hurtiglading skal falle under 20 minutter.

DET NESTE STORE: Faststoffbatteri, Toyota style.

Faststoff

Det store spranget kommer med den lenge omtalte faststoff-teknologien, som Toyota forespeiler kan brukes i produksjonsmodeller fra 2027 eller 2028 – også her med en produktplan for både ordinære og høy-ytelsesversjoner.

Den ordinære utgaven har mål om 20 prosent lengre rekkevidde enn med de kommende LFP-batteriene, mens tiden for hurtiglading fra 10 til 80 prosent skal under 10 minutter.

Høy-ytelsesversjonen skal ha en forbedring av rekkevidden på 50 prosent fra samme LFP-versjon.

Toyota sier at de ennå ikke har kostnadsanslagene klar for denne batteritypen.

ELBIL-DIRIGENT: Takero Sato er sjef for Toyotas nye elbilfabrikk som åpnet i mai.
HELSTØPT: Morgendagens bilkarosseri har færre enheter og settes raskere sammen.

Raskere og lettere

Forbedret batteriteknologi står sentralt i Toyotas elbil-plan, men er på ingen måte eneste komponent.

Med erfaringer fra moderne raketteknologi skal bilenes aerodynamiske kvaliteter bedres, samtidig som deres karosseri skal støpes i større enheter. Det vil sikre en raskere produksjon av lettere biler.

Morgendagens biler vil bygges på en plattform med tre hoved­komponenter: fremre aksel, det flate midtpartiet med batteriet og bakakslingen. Løsningen åpner for å støpe komponentene inn i karosseriet på en enklere og langt mer kostnadseffektiv måte enn idag.

Farvel, samlebånd

Parallelt bygges fabrikkene om.

Toyota antyder at morgendagens fabrikker ikke vil ha de tradisjonelle samlebåndene, men en fleksibel løsning der enten produksjonsutstyret eller bilen selv flytter seg fra stasjon til stasjon i fabrikken.

Det betyr lavere kostnader i produksjonen og redusert behov for spesialtrente arbeidere.

Det skal igjen gjøre selskapet i stand til å bygge elbiler billigere. Og raskere: Utviklingstiden for nye modeller skal ned fra over 30 til under 20 måneder.

– Det har vi lært av kineserne, sier Takahiro Ishijima, leder for Toyotas utviklingssenter, om et forbedret tempo.

Toyotas ambisjon har lenge vært en elbil-produksjon på 1,5 millioner biler i 2026, nå skjerpes ambisjonen til et årlig volum på 3,5 biler i 2030.

Sentralt i disse kommer den nye programvaren som selskapet har utviklet gjennom sitt Arene OS-program.