BARE KAMERAER: Her ser du Teslas nye løsning fra innsiden.

Sensor-erstatningen:

Tesla Vision: «Kan ikke stole på avstandene»

Her er noen tidlige erfaringer med Tesla Vision – løsningen som skal erstatte parkeringssensorer på nyere Teslaer.

Publisert Sist oppdatert

Tesla fjernet parkeringssensorene på nye biler fra oktober i fjor, og den offisielle planen har hele tiden vært at bilenes kameraer skal ta over funksjonene.

Det er ingen overdrivelse å si at både nye og erfarne Tesla-eiere har vært nysgjerrige på hva resultatet vil bli.

Denne uken har bileierne – i hvert fall mange – fått programvare­oppdateringen 2023.6.9, der Tesla Vision introduseres for alvor.

Blant disse er Sören Arne Stammer, leder ved NAFs senter i Arendal. Det betyr at det er jobben hans å teste biler, stort sett hver eneste dag. Han er utdannet mekaniker, har bakgrunn som bilteknisk konsulent – og han kjører en ny Tesla Model Y uten tradisjonelle parkeringssensorer.

Hva med snø?

– Det var litt magisk å få dette, medgir Stammer etter å ha testet Tesla Vision i et par dager.

Han noterer både plusser og minuser.

For å ta minusene først – i Tesla-brukerforumene har mange satt spørsmålstegn ved to ganske åpenbare problemer:

  • Er det overhodet mulig å måle nøyaktig avstand foran bilen?
    • Hva skjer ved nedbør?

– Avstanden forover er som regel feil. Jeg målte cirka 1,5 meter da bilen varslet 80 centimeter, forteller Stammer.

Bakover har han ikke registrert problemer, hvilket disse bildene kan illustrere:

FULL KONTROLL: Plass til å gå bak og åpne luka, også.

Og som kanskje ventet: «Er ikke kameraene rene nok, eller for våte, virker ikke systemet», slår han fast.

Ny informasjon

Noen flere punkter:

  • Til tider kommer det ingen målte verdier opp.
  • En liten treghet ved oppstart.

Han har også merket seg noen andre endringer:

Det er kommet en knapp under «Sikkerhet» som heter «Varsellyd for parkeringsassistanse».

GREIT Å HA PÅ: Du vil ikke få lyd-advarsel ved oppstart hvis funksjonen er satt ut av spill – foreløpig, i hvert fall.

Og i skjermen ser man rattutslag – se bildet under.

HJULENES VINKEL: Kanskje er dette laget med tanke på San Francisco, der man i byens mange bakker er pålagt å vende hjulene i riktig vinkel mot fortauskanten ved parkering?

Lydvarselet er han likevel ikke overvettes imponert over, etter å ha kommet ut til en nedsnødd bil torsdag morgen. Da var eneste varsling en tekst på skjermen.

NÅR DET IKKE VIRKER: En melding å være på vakt overfor.

Men:

– I lav fart er det ganske nøyaktig beregning av omgivelsene, forteller Stammer.

RISSET RUNDT BILEN: Her er det trangt.

Han oppsummerer med at funksjonen uansett er bedre enn å ikke ha noe i det hele tatt, og tilføyer at han tror noe må tas med en klype salt – ikke minst kan det komme oppdateringer som rydder opp.

PS: Fartsholderen har stadig vekk sine utfordringer, i hvert fall i denne bilen. Det hender fortsatt at bilen bråbremser når den ikke skal. Likeledes lever fortsatt vindusviskerne sitt eget liv – et problem mange klager på.

Her kan du lese tidligere saker om Tesla Vision.