DÅRLIGERE TIDER: Også Tesla merker at folk har mindre penger å rutte med.
DÅRLIGERE TIDER: Også Tesla merker at folk har mindre penger å rutte med.

Renter og inflasjon:

Tesla, Ford og GM setter bremsene på

Bilkjøpernes betalingsevne er ikke hva den var. Det får konsekvenser.

Publisert

Under fremleggelsen av Teslas kvartalstall var det én ting alle fremmøtte fikk med seg at Elon Musk var opptatt av: rentene.

– De må ned, sa Tesla-sjefen. 

Uten å være helt bastant, men tross alt tydelig nok til at aksjekursen falt sju prosent etterpå, sådde han derfor tvil om fremdriften ved den planlagte Mexico-fabrikken:

– Vi kan ikke kjøre inn i usikkerhet med gassen i bånn.

Priskuttet som «forsvant»

Ifølge Reuters er dette nye toner fra Musk. For nøyaktig et år siden snakket han varmt om Teslas motstandsdyktighet ved en eventuell resesjon. 

I dag, mens resesjons-indikasjoner kommer i bølger fra alle kanter, sier han at «selv den beste båten» vil få det tøft i dette farvannet.

Musk sa at de store prisreduksjonene for Tesla Model Y det siste året i praksis ikke monner i det hele tatt, siden kundenes betalingsevne har endret seg tilsvarende.

Nedadgående trend

Tesla er ikke alene om disse bekymringene – tvert imot:

● Tidligere i uken meldte General Motors at de elektriske versjonene av pickupene Silverado og GMC Sierra blir utsatt med et år. Årsak: lavere etterspørsel.

● I forrige uke kuttet Ford ett av tre skift ved fabrikken der F-150 Lightning lages. Samme årsak, pluss trøbbel i forsyningskjedene.

● Både Rivian og Lucid sliter fortsatt i motbakke, sistnevnte klarte så vidt å øke leveransene i tredje kvartal, tross heftige prisavslag. Begge faller på børsen, fra ikke-optimale utgangspunkt.

● Motor har tidligere skrevet at Volkswagen droppet å bygge en planlagt fabrikk og har senket produksjonen ved to fabrikker, mens (særlig) midlertidig ansatte har vært nødt til å finne annen sysselsetning