SJEF FOR SAUSEN: Oliver Blume, toppsjef i Volkswagen-konsernet, under IAA-utstillingen i München mandag.Foto: ANJA WECHSLER/TEAM FROMMEL/IAA
Storlanseringer ikke til Norge:
Takket nei til bilene som skal redde Volkswagen
Europas største bilprodusent er i en krevende spagat: Volkswagen skal være helelektrisk i 2033. Overgangen hviler tungt på nye versjoner av fossile bestselgere. Bare ikke i Norge.
MÜNCHEN (Motor): På scenen under bilutstillingen i München slår Volkswagen-sjefen Oliver Blume ut med armene:
– Den felles elbilplattformen for alle merkene er vår hemmelige saus!
Utvilsomt henter det enorme konsernet fordeler av å utvikle fellesløsninger på tvers av sine mange merker, komponenter som kan produseres i store volum til en attraktiv pris.
Men selv om all kommunikasjon under Tysklands største bilmønstring handler om elbilene som kommer, er det en tradisjonell oppskrift som gjør det mulig å koke sausen Blume snakker om: Nye versjoner av fossile travere som Tiguan og Passat, supplert av storselgere som Golf og T-Roc.
I andre kvartal sto elbilene for under åtte prosent av det globale salgsvolumet til Volkswagen.
Samtidig ligger T-Roc og Golf høyt oppe på salgsoversiktene i sine segmenter, mens nye generasjoner Tiguan og Passat er garanterte bestselgere.
Det er pengene fra disse bilene som gir Volkswagen finansielle muskler til å bygge tre gigafabrikker for batteriproduksjon, en av dem riktignok plassert i Canada. Der er energikostnadene lettere å håndtere enn i det tyske hjemmemarkedet, hvor fraværet av russisk gass gjør all energi dyrere.
10 øre lavere pris per kWt betyr en forskjell på rundt 100 millioner euro (om lag 1,2 milliarder kroner) i året når det kommer til produksjon av elbilbatterier, anslår Blume i et intervju med den tyske TV-stasjonen ZDF.
Med utfordringene fra en vital kinesisk bilbransje på toppen (bare her på IAA-utstillingen i München er mer enn 70 kinesiske selskaper representert), er den stolte tyske bilindustrien under historisk press.
I juni falt produksjonen med 3,5 prosent fra måneden før, nok til å trekke Tysklands samlede industriproduksjon ned 1,5 prosent.
Som en håndsrekning kom sist uke løfter om skattelette for bilindustrien på om lag 350 milliarder kroner over fire år. En hjelp, utvilsomt, men salg av egne biler hjelper mer, og i øyeblikket finnes ikke sikrere tyske kort enn de nevnte fossile ikonene.
Annonse
Norske tilstander
Verden ser annerledes ut fra Frysja, der Volkswagens norske importør Harald A. Møller ser på regneark som viser 92,2 prosent helelektrisk i nybilsalget.
Så sent som under Arendalsuka tok selskapets kommunikasjonsdirektør Øyvind Rognlien Skovli til orde for å strupe salget av bensin- og dieselbiler i Norge, selv om Møller-systemet har omsatt for over en milliard kroner bare på salg av nye dieselbiler hittil i 2023 (inkluderer salg av både VW og konsernsøster Skoda).
De bilene som skal holde Volkswagen flytende, nye Tiguan og Passat, blir ikke tatt inn til Norge overhodet. De fire ikoniske modellene står for små prosenter av salget her.
– Kanskje hadde vi solgt flere biler i det korte bildet om vi hadde tatt inn Passat og Tiguan, men vi begynner å få en ganske komplett modellrekke med ID-porteføljen. Det er ikke ofte vi møter en kunde som vi ikke nå kan fylle bilbehovet til med en av ID-modellene, sier Rognlien Skovli.
Men norske tilstander likner ingen andre tilstander.
Da Harald A. Møller ga beskjed til VW-ledelsen i Wolfsburg om at de meldte pass på Tiguan og Passat, ble beskjeden mottatt med umiddelbar usikkerhet.
Men, joda, fossile oppgraderinger er ikke oppskriften i Norge.
– Vi ser at vi med ID.4 og ID.7 ikke trenger disse bilene. ID.7 er en klokkeren erstatning for Passat, mens ID.4 løser mange av de samme behovene som Tiguan; den har firehjulsdrift, trekker henger, og har godt med plass innvendig, sier Rognlien Skovli.
Svakt opp
Volkswagen-salget i Norge er svakt opp i årets første måneder sammenliknet med samme periode i fjor, men i 2022 var det ekstremt sterke høst-tall som reddet volumene. Samme tall er det ingen som venter i år.
– I det korte bildet handler dette om tilgang på biler og kunne levere det som er bestilt. Men vi ser at det stadig finnes et nybilmarked. Det er behov for å jobbe mer aktivt for å treffe kundene når tidene er usikre, men kundene er der. Vi skal ha biler, kjøpe biler og kjøre biler også i fremtiden, sier Øyvind Rognlien Skovli.
– Hva treffer kunder nå?
– Attraktive nok kampanjer, og konkurransedyktighet på pris. På mange måter er det snakk om en normalisering av et marked hvor utvalget i løpet av kort tid har blitt veldig bra. Det er en viss sunnhet i dette, selv om det er mange faktorer som påvirker bildet samtidig nå.
PS: Regjeringens forslag til statsbudsjett legges frem fredag 6. oktober. Bilavgiftene? – Vi er veldig spent. Å stramme inn på vektavgiften vil bremse opp elbilsalget, tror Øyvind Rognlien Skovli.