
Motor og NAF hurtigladet de nye elbilene:
Disse elbilene lader best – og dårligst
Flere og flere av de store bilprodusentene leverer biler som hurtiglader stadig bedre. Men når vi kombinerer lading og forbruk er Tesla i en helt egen klasse.
Det viser en test som Motor og NAF har gjennomført av 31 nye elbilmodeller. Vi gjennomførte ladetesten dagen etter at vi kjørte sommerens store rekkeviddetest, med litt vått og småkjølig sommervær.
Dette er noen hovedkonklusjonene:
Stadig flere av de store volumprodusentene leverer biler med stadig bedre ladeprestasjoner – Mercedes, BMW, Skoda og Volkswagen er blant disse.
De kinesiske elbilene, nesten uten unntak, lader oppsiktsvekkende sakte og med lav makseffekt. Den nye versjonen av MG ZS Long Range er best av dem, men stadig ikke imponerende.
Vær har betydning – ikke bare for rekkevidden, men også for ladehastighet. Hyundai og Kias nyeste modeller, Ioniq 5 og EV6, hadde eksepsjonelt gode ladetider under optimale forhold sist sommer. De er ikke i Porsche-klasse denne gangen.
På NAFs nettsider kan du se ladekurvene på hver enkelt bil i testen

To på topp
Ser vi utelukkende på stoppeklokka og levert strømmengde er Porsche Taycan 4 Cross Turismo helt suveren.
Den har overlegent høyeste effekt (266 kW ganske langt ut i ladekurven), og er den eneste modellen som har snitteffekt på over 200 kW i intervallet fra 10 til 80 prosent.
Men Porschen har kortere rekkevidde enn mange andre modeller, derfor må lading skje oftere når du er på langtur – og slik blir forflytningshastigheten bare «meget god», ikke «best».
Tesla Model Y er en av fem biler som lader fra 10 til 80 på under en halvtime, med høy makseffekt (250 kW) og moderat snitt-effekt (104 kW).
Men når vi ser ladetid og forbruk i sammenheng, er imidlertid Tesla mer suverene enn noengang. 10 minutters hurtiglading er nok til å ta deg 230 km i en Model Y.
Bare to andre biler er nær eller over 200 km-merket, nevnte Porsche Taycan 4 Cross Turismo og BMW i4.
Her er noen utvalgte tabeller fra testen:
Hovedtallene modell for modell:
Modell | Tid 10-80 prosent | Høyeste effekt kW | Tid for maks effekt | Snitt-effekt (10-80) | Rest-% ved oppstart |
Porsche Taycan 4 Cross Turismo | 18 min 03 sek | 266 kW | 47 prosent | 207 kW | 6 prosent |
Kia EV6 4WD | 23 min 23 sek | 200 kW | 31 prosent | 148 kW | 6 prosent |
Hyundai Ioniq 5 RWD | 25 min 14 sek | 186 kW | 34 prosent | 131 kW | 9 prosent |
Mercedes-AMG EQE | 29 min 19 sek | 173 kW | 30 prosent | 141 kW | 5 prosent |
Tesla Model Y | 29 min 36 sek | 250 kW | 9 prosent | 104 kW | 8 prosent |
Mercedes-Bens EQS 580 4MATIC | 30 min 07 sek | 208 kW | 30 prosent | 163 kW | 6 prosent |
BMW iX xDrive40 | 30 min 11 sek | 151 kW | 18 prosent | 108 kW | 9 prosent |
Mercedes-Benz EQB 350 | 30 min 25 sek | 104 kW | 55 prosent | 99 kW | 7 prosent |
Cupra Born | 33 min 51 sek | 121 kW | 15 prosent | 74 kW | 7 prosent |
Audi Q4 e-tron 40 | 34 min 32 sek | 127 kW | 24 prosent | 98 kW | 4 prosent |
Renault Mégane E-Tech | 34 min 53 sek | 127 kW | 15 prosent | 78 kW | 7 prosent |
VW ID.4 GTX | 34 min 59 sek | 132 kW | 30 prosent | 95 kW | 9 prosent |
VW ID.5 GTX | 34 min 59 sek | 148 kW | 10 prosent | 98 kW | 9 prosent |
Volvo C40 | 35 min 09 sek | 150 kW | 10 prosent | 107 kW | 5 prosent |
Skoda Enyaq iV80X | 35 min 11 sek | 144 kW | 12 prosent | 100 kW | 4 prosent |
Skoda Enyaq Coupe RS | 35 min 19 sek | 177 kW | 19 prosent | 98 kW | 8 prosent |
MG ZS Long Range | 36 min 23 sek | 92 kW | 32 prosent | 80 kW | 8 prosent |
BMW iX xDrive50 | 36 min 39 sek | 192 kW | 20 prosent | 131 kW | 7 prosent |
Hongqi EHS-9 | 37 min 16 sek | 110 kW | 53 prosent | 105 kW | 6 prosent |
Polestar 2 LR Single Motor | 38 min 38 sek | 149 kW | 17 prosent | 95 kW | 7 prosent |
BYD Tang | 39 min 01 sek | 119 kW | 45 og 55 prosent | 104 kW | 5 prosent |
BMW i4 M50 | 40 min 56 sek | 208 kW | 20 prosent | 90 kW | 4 prosent |
Ford Mustang Mach-E GT | 42 min 58 sek | 157 kW | 13 prosent | 91 kW | 9 prosent |
Nio ES8 | 43 min 55 sek | 120 kW | 20 prosent | 91 kW | 4 prosent |
Maxus Euniq6 SUV | 45 min 38 sek | 70 kW | 66 prosent | 65 kW | 6 prosent |
Xpeng P7 | 49 min 29 sek | 79 kW | 44 prosent | 70 kW | 3 prosent |
PS: Kia EV6 RWD, Mercedes-Benz EQS 450+, BMW i4 eDrive40, Audi Q4 e-tron 50 quattro og Polestar 2 LR Dual Motor er ikke ladetestet særskilt. De har samme batteripakke som hhv EV6 AWD, EQS 450+, i4 M50, Q4 40 og Polestar 2 Single Motor.

Så mange kilometer kan du kjøre med lading i X minutter:
Modell | 5 min | 10 min | 15 min | 20 min | 25 min | 30 min |
Tesla Model Y LR Dual Motor | 131 | 230 | 306 | 365 | 416 | 461 |
Porsche Taycan 4 Cross Turismo | 101 | 204 | 275 | – | – | – |
Skoda Enyaq Coupe RS | 91 | 159 | 211 | 262 | 306 | 343 |
Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC | 85 | 183 | 271 | 348 | 415 | 475 |
Mercedes-Benz EQS 450+ | 85 | 183 | 271 | 348 | 415 | 475 |
BMW iX xDrive50 | 84 | 166 | 236 | 295 | 348 | 394 |
BMW i4 eDrive40 | 80 | 165 | 235 | 294 | 344 | 387 |
Polestar 2 LR Single Motor | 75 | 157 | 227 | 282 | 330 | 370 |
BMW i4 M50 | 72 | 148 | 210 | 263 | 307 | 346 |
Volvo C40 Recharge | 71 | 140 | 202 | 255 | 299 | 334 |
Renault Mégane E-tech | 70 | 130 | 175 | 218 | 256 | 291 |
VW ID.5 GTX | 69 | 134 | 189 | 235 | 274 | 308 |
BMW iX xDrive40 | 69 | 129 | 184 | 234 | 278 | 307 |
Skoda Enyaq iV80X | 66 | 142 | 207 | 263 | 309 | 349 |
Polestar 2 LR Dual Motor | 65 | 135 | 194 | 242 | 283 | 318 |
Kia EV6 RWD | 63 | 156 | 241 | 316 | 390 | – |
Kia EV6 4WD | 63 | 155 | 240 | 314 | 387 | – |
Cupra Born | 63 | 119 | 163 | 200 | 232 | 260 |
Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC | 58 | 123 | 186 | 242 | 290 | 328 |
VW ID.4 GTX | 57 | 117 | 170 | 214 | 252 | 284 |
Audi e-tron Q4 40 | 56 | 121 | 182 | 234 | 557 | 314 |
Audi e-tron Q4 50 quattro | 56 | 120 | 182 | 233 | 556 | 313 |
Hyundai Ioniq 5 RWD | 55 | 134 | 214 | 284 | 349 | – |
Ford Mustang Mach-E GT | 55 | 95 | 130 | 166 | 199 | 230 |
Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC | 50 | 102 | 155 | 207 | 259 | 308 |
MG ZS Long Range | 47 | 97 | 147 | 196 | 240 | 279 |
NIO ES8 | 44 | 89 | 125 | 161 | 195 | 229 |
Hongqi EHS-9 | 36 | 72 | 109 | 145 | 182 | 220 |
Maxus Euniq6 | 29 | 59 | 89 | 119 | 149 | 180 |
Xpeng P7 | 27 | 62 | 98 | 134 | 171 | 208 |
BYD Tang | 9 | 55 | 102 | 150 | 194 | 232 |
PS: Kia EV6 RWD, Mercedes-Benz EQS 450+, BMW i4 eDrive40, Audi Q4 e-tron 50 quattro og Polestar 2 LR Dual Motor er ikke ladetestet særskilt. Anslagene for disse er beregnet med utgangspunkt i at de har samme batteripakke som hhv EV6 AWD, EQS 450+, i4 M50, Q4 40 og Polestar 2 Single Motor.
Så mange minutter må du lade for å kjøre 20 mil:
Modell | 20 mil på X min |
Tesla Model Y LR Dual Motor | 7.4 |
Porsche Taycan 4 Cross Turismo | 10.0 |
Mercedes-Benz EQS 450+ | 10.9 |
Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC | 10.9 |
BMW iX xDrive50 | 12.3 |
Kia EV6 RWD | 12.3 |
Kia EV6 4WD | 12.4 |
BMW i4 eDrive40 | 12.6 |
Polestar 2 LR Single Motor | 12.9 |
Skoda Enyaq Coupe RS | 13.6 |
Hyundai Ioniq 5 RWD | 14.4 |
BMW i4 M50 | 14.5 |
Skoda Enyaq iV80X | 15.1 |
Polestar 2 LR Dual Motor | 15.5 |
Volvo C40 Recharge | 16.0 |
VW ID.5 GTX | 16.4 |
Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC | 16.7 |
BMW iX xDrive40 | 17.5 |
Audi e-tron Q4 50 quattro | 17.7 |
Audi e-tron Q4 40 | 17.7 |
VW ID.4 GTX | 18.1 |
Renault Mégane E-tech | 19.0 |
Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC | 19.3 |
MG ZS Long Range | 20.4 |
Cupra Born | 20.0 |
Ford Mustang Mach-E GT | 25.7 |
BYD Tang | 26.5 |
NIO ES8 | 27.4 |
Xpeng P7 | 28.6 |
Hongqi EHS-9 | 29.3 |
Maxus Euniq6 | 33.2 |
PS: Kia EV6 RWD, Mercedes-Benz EQS 450+, BMW i4 eDrive40, Audi Q4 e-tron 50 quattro og Polestar 2 LR Dual Motor er ikke ladetestet særskilt. Anslagene for disse er beregnet med utgangspunkt i at de har samme batteripakke som hhv EV6 AWD, EQS 450+, i4 M50, Q4 40 og Polestar 2 Single Motor.

Har du lest disse sakene?
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
-
Revidert nasjonalbudsjett:
Kjører videre med elbil-moms over 500.000 kroner
-
Knipset elbiler på feil sted:
– Hva gjør elbilene her?
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
VW jakter Tesla på salgstoppen:
Lanserer ny utstyrsversjon av ID.4 med firehjulsdrift
Komplisert forvarming
18 av de 31 bilene i testene har funksjonalitet som gjør det mulig å forvarme batteriet før lading, slik at det har optimal temperatur når du ankommer hurtigladestasjonen.
– Kjølige sommerdager, som vi hadde under testen, viser at forvarming også er nyttig sommerstid. Det er ikke bare en funksjon du har nytte av om vinteren. Forvarming gir raskere lading, men om funksjonen er skrudd på eller ikke, er ikke like enkelt å forstå, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Han mener produsentene med hell kan gi bedre informasjon om hvordan funksjonen brukes riktig.
Bilene fra Mercedes-Benz, BMW, Renault, Nio, Tesla, Kia, MG, Porsche, Polestar og Volvo er merkene i årets test som har forvarmingsfunksjon. NAF-rådgiver Sødal mener bare Porsche og Tesla gir tilstrekkelig informasjon om at forvarmingen skjer som den skal.

Mest lest på Motor.no:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler