KINA-MATT: Litt bedre stemning på venstre side av ladestolpen, der testsjåfør John Holager noterer ladetider for VW ID.5 GTX, mens kinesiske Hongqi og testsjåfør Ulrica Risberg får mindre imponerende tall. Mens ID.5 får 69 km rekkevidde i løpet av fem minutters lading, er det tilsvarende km-tallet beskjedne 36 km for Hongqi – en av mange kinesiske biler som skuffet i ladetesten.

Motor og NAF hurtigladet de nye elbilene:

Disse elbilene lader best – og dårligst

Flere og flere av de store bilprodusentene leverer biler som hurtiglader stadig bedre. Men når vi kombinerer lading og forbruk, er Tesla i en helt egen klasse.

Publisert Sist oppdatert

Det viser en test som Motor og NAF har gjennomført av 31 nye elbilmodeller. Vi gjennomførte ladetesten dagen etter at vi kjørte sommerens store rekkeviddetest, med litt vått og småkjølig sommervær.

Dette er noen hovedkonklusjonene:

  • Stadig flere av de store volumprodusentene leverer biler med stadig bedre ladeprestasjoner – Mercedes, BMW, Skoda og Volkswagen er blant disse.

  • De kinesiske elbilene, nesten uten unntak, lader oppsiktsvekkende sakte og med lav makseffekt. Den nye versjonen av MG ZS Long Range er best av dem, men stadig ikke imponerende.

  • Vær har betydning – ikke bare for rekkevidden, men også for ladehastighet. Hyundai og Kias nyeste modeller, Ioniq 5 og EV6, hadde eksepsjonelt gode ladetider under optimale forhold sist sommer. De er ikke i Porsche-klasse denne gangen.

På NAFs nettsider kan du se ladekurvene på hver enkelt bil i testen

BEST I LADETEST: Bare én bil hurtiglader fra 10 til 80 prosent på under 20 minutter i vår test.

Porsche og Tesla på topp

Ser vi utelukkende på stoppeklokka og levert strømmengde er Porsche Taycan 4 Cross Turismo helt suveren.

Den har overlegent høyeste effekt (266 kW ganske langt ut i ladekurven), og er den eneste modellen som har snitteffekt på over 200 kW i intervallet fra 10 til 80 prosent.

Men Porschen har kortere rekkevidde enn mange andre modeller, derfor må lading skje oftere når du er på langtur – og slik blir forflytningshastigheten bare «meget god», ikke «best».

Tesla Model Y er en av fem biler som lader fra 10 til 80 på under en halvtime, med høy makseffekt (250 kW) og moderat snitt-effekt (104 kW).

Men når vi ser ladetid og forbruk i sammenheng, er imidlertid Tesla mer suverene enn noengang. 10 minutters hurtiglading er nok til å ta deg 230 km i en Model Y.

Bare to andre biler er nær eller over 200 km-merket, nevnte Porsche Taycan 4 Cross Turismo og BMW i4.

Her er noen utvalgte tabeller fra testen:

Hovedtallene modell for modell:

Modell Tid 10-80 prosent Høyeste effekt kW Tid for maks effekt Snitt-effekt (10-80) Rest-% ved oppstart
Porsche Taycan 4 Cross Turismo18 min 03 sek266 kW47 prosent207 kW6 prosent
Kia EV6 4WD23 min 23 sek200 kW31 prosent148 kW6 prosent
Hyundai Ioniq 5 RWD25 min 14 sek186 kW34 prosent131 kW9 prosent
Mercedes-AMG EQE29 min 19 sek173 kW30 prosent141 kW5 prosent
Tesla Model Y29 min 36 sek250 kW9 prosent104 kW8 prosent
Mercedes-Bens EQS 580 4MATIC30 min 07 sek208 kW30 prosent163 kW6 prosent
BMW iX xDrive4030 min 11 sek151 kW18 prosent108 kW9 prosent
Mercedes-Benz EQB 35030 min 25 sek104 kW55 prosent99 kW7 prosent
Cupra Born33 min 51 sek121 kW15 prosent74 kW7 prosent
Audi Q4 e-tron 4034 min 32 sek127 kW24 prosent98 kW4 prosent
Renault Mégane E-Tech34 min 53 sek127 kW15 prosent78 kW7 prosent
VW ID.4 GTX34 min 59 sek132 kW30 prosent95 kW9 prosent
VW ID.5 GTX34 min 59 sek148 kW10 prosent98 kW9 prosent
Volvo C4035 min 09 sek150 kW10 prosent107 kW5 prosent
Skoda Enyaq iV80X35 min 11 sek144 kW12 prosent100 kW4 prosent
Skoda Enyaq Coupe RS35 min 19 sek177 kW19 prosent98 kW8 prosent
MG ZS Long Range36 min 23 sek92 kW32 prosent80 kW8 prosent
BMW iX xDrive5036 min 39 sek192 kW20 prosent131 kW7 prosent
Hongqi EHS-937 min 16 sek110 kW53 prosent105 kW6 prosent
Polestar 2 LR Single Motor38 min 38 sek149 kW17 prosent95 kW7 prosent
BYD Tang39 min 01 sek119 kW45 og 55 prosent104 kW5 prosent
BMW i4 M5040 min 56 sek208 kW20 prosent90 kW4 prosent
Ford Mustang Mach-E GT42 min 58 sek157 kW13 prosent91 kW9 prosent
Nio ES843 min 55 sek120 kW20 prosent91 kW4 prosent
Maxus Euniq6 SUV45 min 38 sek70 kW66 prosent65 kW6 prosent
Xpeng P749 min 29 sek79 kW44 prosent70 kW3 prosent

PS: Kia EV6 RWD, Mercedes-Benz EQS 450+, BMW i4 eDrive40, Audi Q4 e-tron 50 quattro og Polestar 2 LR Dual Motor er ikke ladetestet særskilt. De har samme batteripakke som hhv EV6 AWD, EQS 450+, i4 M50, Q4 40 og Polestar 2 Single Motor.

TAR TID: Ford Mustang Mach-E GT imponerte ikke i ladetesten. Testsjåfør Kristian Brustad konstaterer at 10 til 80 prosent tar nesten 43 minutter.

Så mange kilometer kan du kjøre med lading i X minutter:

Modell 5 min 10 min 15 min 20 min 25 min 30 min
Tesla Model Y LR Dual Motor131230306365416461
Porsche Taycan 4 Cross Turismo101204275
Skoda Enyaq Coupe RS91159211262306343
Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC85183271348415475
Mercedes-Benz EQS 450+85183271348415475
BMW iX xDrive5084166236295348394
BMW i4 eDrive4080165235294344387
Polestar 2 LR Single Motor75157227282330370
BMW i4 M5072148210263307346
Volvo C40 Recharge71140202255299334
Renault Mégane E-tech70130175218256291
VW ID.5 GTX69134189235274308
BMW iX xDrive4069129184234278307
Skoda Enyaq iV80X66142207263309349
Polestar 2 LR Dual Motor65135194242283318
Kia EV6 RWD63156241316390
Kia EV6 4WD63155240314387
Cupra Born63119163200232260
Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC58123186242290328
VW ID.4 GTX57117170214252284
Audi e-tron Q4 4056121182234277314
Audi e-tron Q4 50 quattro56120182233276313
Hyundai Ioniq 5 RWD55134214284349
Ford Mustang Mach-E GT5595130166199230
Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC50102155207259308
MG ZS Long Range4797147196240279
NIO ES84489125161195229
Hongqi EHS-93672109145182220
Maxus Euniq6295989119149180
Xpeng P7276298134171208
BYD Tang955102150194232

PS: Kia EV6 RWD, Mercedes-Benz EQS 450+, BMW i4 eDrive40, Audi Q4 e-tron 50 quattro og Polestar 2 LR Dual Motor er ikke ladetestet særskilt. Anslagene for disse er beregnet med utgangspunkt i at de har samme batteripakke som hhv EV6 AWD, EQS 450+, i4 M50, Q4 40 og Polestar 2 Single Motor.

Så mange minutter må du lade for å kjøre 20 mil:

Modell 20 mil på X min
Tesla Model Y LR Dual Motor7.4
Porsche Taycan 4 Cross Turismo10.0
Mercedes-Benz EQS 450+10.9
Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC10.9
BMW iX xDrive5012.3
Kia EV6 RWD12.3
Kia EV6 4WD12.4
BMW i4 eDrive4012.6
Polestar 2 LR Single Motor12.9
Skoda Enyaq Coupe RS13.6
Hyundai Ioniq 5 RWD14.4
BMW i4 M5014.5
Skoda Enyaq iV80X15.1
Polestar 2 LR Dual Motor15.5
Volvo C40 Recharge16.0
VW ID.5 GTX16.4
Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC16.7
BMW iX xDrive4017.5
Audi e-tron Q4 50 quattro17.7
Audi e-tron Q4 4017.7
VW ID.4 GTX18.1
Renault Mégane E-tech19.0
Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC19.3
MG ZS Long Range20.4
Cupra Born20.0
Ford Mustang Mach-E GT25.7
BYD Tang26.5
NIO ES827.4
Xpeng P728.6
Hongqi EHS-929.3
Maxus Euniq633.2

PS: Kia EV6 RWD, Mercedes-Benz EQS 450+, BMW i4 eDrive40, Audi Q4 e-tron 50 quattro og Polestar 2 LR Dual Motor er ikke ladetestet særskilt. Anslagene for disse er beregnet med utgangspunkt i at de har samme batteripakke som hhv EV6 AWD, EQS 450+, i4 M50, Q4 40 og Polestar 2 Single Motor.

BRA START: Elbilene fra Mercedes har fått suksessivt bedre ladehastighet de siste årene, og nye Mercedes-AMG EQE var raskest av de tre Mercedes- modellene vi hadde i sommerens test.

Vanskelig forvarming

18 av de 31 bilene i testene har funksjonalitet som gjør det mulig å forvarme batteriet før lading, slik at det har optimal temperatur når du ankommer hurtigladestasjonen.

– Kjølige sommerdager, som vi hadde under testen, viser at forvarming også er nyttig sommerstid. Det er ikke bare en funksjon du har nytte av om vinteren. Forvarming gir raskere lading, men om funksjonen er skrudd på eller ikke, er ikke like enkelt å forstå, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Han mener produsentene med hell kan gi bedre informasjon om hvordan funksjonen brukes riktig.

Bilene fra Mercedes-Benz, BMW, Renault, Nio, Tesla, Kia, MG, Porsche, Polestar og Volvo er merkene i årets test som har forvarmingsfunksjon. NAF-rådgiver Sødal mener bare Porsche og Tesla gir tilstrekkelig informasjon om at forvarmingen skjer som den skal.

DETALJER: Testsjåførene følger ladeutviklingen fra start til slutt og noterer ladeeffekten ved hvert 5-prosent-intervall, i tillegg til at de registrer samlet ladetid – og punktet hvor effekten er høyest.