DOBLING: Nå koster det i gjennomsnitt 3,64 kr per kilowatt-time å lade hos Tesla.

Fersk prisoversikt:

Ladeprisene doblet hos Tesla

Det blir stadig dyrere å lade elbilene på ladestasjonene langs veiene. Tesla har i år mer enn doblet sine ladepriser, men er fortsatt klart billigst. Her er oppdaterte priser.

Publisert Sist oppdatert

Tesla tar nå i gjennomsnitt 3,64 kroner per kilowatt-time for lading på sine ladestasjoner.

Det er en prisøkning på over 100 prosent i løpet av 2021.

I januar i år økte Tesla ladeprisene fra 1,70 kr/kWt til et gjennomsnitt på 2,57 kr/kWt. Tesla hadde da hatt samme ladetakst i fire år.

Gjennom 2021 er ladeprisen hos Tesla skrudd ytterligere kraftig opp. I august var gjennomsnittsprisen steget til 3,58 kr/kWt, mens den nå er oppe i 3,64 kr/kWt i gjennomsnitt, ifølge en fersk oversikt som nettstedet TOCN har publisert. TOCN er klubben for norske Tesla-eiere.

Ladepriser desember 2021

Ladeoperatør Pris pr min Pris pr kWt
Tesla3,64
Lyse/Bilkraft/Eviny (tidligere BKK)1,253,65
Kople1,253,65
Mer1,253,75
Fortum Charge & Drive5,4
Recharge5,75
Circle K5,79
Ionity8,4

Innhentet 17/12 2021

Men: stadig vekk billigst

Tesla har imidlertid fortsatt de laveste ladeprisene.

Hos både Lyse, Bilkraft, Eviny (tidligere BKK) og Kople koster det nå 3,65 kr/kWt å lade på lynladestolpene. Her må du i tillegg betale 1,25 kroner for hvert minutt du står og lader.

Også Mer tar dette minuttgebyret i tillegg til kraftprisen.

Klart dyrest er Ionity, med en ladepris på 8,40 kr/kWt, mens Circle K tar 5,79 kr/kWt.

Prisene gjelder for lynlading. De fleste har lavere priser på saktere lading.

Det hører med til bildet at bilprodusentene som står bak Ionity (blant annet Ford, Mercedes, VW, Audi og Hyundai) har en serie ulike rabatt- og abonnementsavtaler som gjør lynladingen rimeligere for de fleste av deres faste brukere.

Har ikke økt

Ionity og Recharge er de eneste som ikke har økt ladeprisene siden NAF gjorde en lignende undersøkelse i april i år.

Hos de andre tilbyderne er det store prisøkninger, selv om ingen er i nærheten av prishoppet til Tesla.

Kople har økt kraftprisene sine med 26 prosent siden april, mens Mer og Circle K har økt med henholdsvis 17 og 16 prosent. Lyse, Bilkraft og Eviny har økt med 14 prosent, og Fortum med åtte prosent.

Billigst i Oslo

Tesla har svært varierende priser på sine ladestasjoner. Ifølge TOCN er ladestasjonene i Oslo sentrum og på Brumunddal nå de rimeligste, med en pris på 2,60 kr/kWt.

Dyrest er laderne på Gol, Grong, i Lavik, Skaidi og Skibotn. På disse ladestasjonene koster det nå 4,35 kr/kWt.

Motor har spurt Tesla om årsaken til prisforskjellene, men foreløpig ikke fått svar. Ifølge organisasjonskonsulent Roger Kolbu i Teslas eierklubb TOCN skyldes prisforskjellene at Tesla har begynt med ladepriser som også tar hensyn til bygging og drift av de enkelte ladestasjonene.

De andre ladeoperatørene har like priser på alle stasjoner, foruten Kople, Fortum og Recharge, hvor noen ladestasjoner har avvikende priser fra standardprisene.

Ifølge Elise Thorvaldsen, kommunikasjonssjef i Recharge, gjelder det for det meste kun noen normallade-stolper.

PS! Alle som fyller drivstoff eller lader på Circle K i førjulstiden, bidrar med én krone til organisasjonen Mental Helse Ungdom. Circle K hadde samme aksjon i fjor. Da fikk Mental Helse 1,1 millioner kroner.