SLYNGES OPP: Grus fra strødde vinterveier koster et par milliarder i reparasjoner hvert år. Ligger man tett bilen foran er det fort gjort å få skade i frontruta.

Høysesong for skader:

Slik forklarer ekspertene veksten i steinsprutskader

Når snøen smelter kommer grusen fram, mange av dem treffer en frontrute nær deg. Veksten i slike skader har vært formidabel de senere årene.

Publisert

Nye tall fra bransjeorganisasjonen Finans Norge viser at det ble meldt inn drøye 309 500 steinsprut- og glasskader på norske biler i 2023. 

Dette er en økning på 13,1 prosent fra 2022. 

Samlet ga det en skadekostnad på nærmere 2,1 milliarder kroner, en økning på nær 20 prosent fra 2022.

– Vi tok en skikkelig gjennomgang av steinsprutskader i fjor, og så da at antall steinsprut og glasskader på norske biler har mer enn doblet seg på 25 år, sier Ellen Paulsen, kommunikasjonsrådgiver i If.

I 1997 ble det meldt inn litt over 117 000 skader til forsikringsselskapene i Norge, mens norsk forsikringsbransje i 2022 erstattet 274 000 glasskader til en samlet skadekostnad på godt over 1,7 milliarder kroner, ifølge skadestatistikk fra Finans Norge.

Roser i frontruta

– Sammen med hestehoven blomstrer også rosene i frontruten nå på våren. Men steinsprut er blant de skadene på bilen din som er ganske lett å unngå. Det handler ganske enkelt om å holde avstand til bilen foran og om å være varsom rundt kryss og andre påkjøringer, sier Jan Harry Svendsen som er rådgiver i NAF, i en pressemelding.

Statistikken fra If viser at det er i overgangen mellom vinter og vår at flest frontruter får hard medfart, gjerne i mars og april. 

HOLD AVSTAND: Ellen Paulsen i If sier avstand til bilen foran er det beste trikset.

– Det er ofte på veier med parallelle kjørefelt, og ved akselerasjonsfelt der folk kjører inn på motorveiene, at steinsprut oppstår. De vanligste årsakene til steinsprut er påkjøring til ny vei og forbikjøring. Det er vanskelig å sikre seg mot steinsprut i trafikken, sier Paulsen – og gir det samme rådet som Svendsen:

– Hold god avstand til bilen foran! Da reduserer du risikoen for steinsprut i frontruta.

Det er våren som har noe av skylden for at steinskadefrekvensen tar av i mars og april, melder NAF.

Når snøen forsvinner vil myke vinterdekk fange opp mye småstein og grus som har samlet seg gjennom vinteren, og når farten øker løsner steinene og slynges av gårde som prosjektiler.

Reparer fort

– Får man en steinsprut er det smart å reparere skaden så raskt som mulig. Det er i mange tilfeller gratis om man har kasko eller delkasko. Lar man derimot skaden utvikle seg slik at ruten sprekker, må frontruten byttes og du betale en egenandel, sier Svendsen.

Også lakken kan få kjørt seg, noe som over tid kan føre til rust.

Jan Harry Svendsen i NAF har et triks hvis man får en steinskade i glasset: Dekk det til med klar tape. 

- På den måten hindrer du skitt og smuss å trenge inn i skaden, og på den måten hindrer du også at skaden utvikler seg frem til man får utbedret steinspruten hos et verksted.

Hvis det er lakkskader, som det er vanlig at oppstår på panseret og rundt frontruta er det også noen kjerrigråd.

– Skrap vekk eventuell rust med en liten kniv og fyll såret med en lakkstift, da hindrer du rust og kostbare følgeskader, sier Svendsen.

Mer grus?

Men hvorfor økningen har vært så stor siden årtusenskiftet, er Svendsen usikker på. Han lurer på om det kan henge sammen med at Statens vegvesen gruser mer.

Tall fra de siste ti årene viser at det ikke er tilfelle. Mengden som er bruk denne vinteren er dog ikke klare, og Vegvesenet sier at det trolig er høy grunnet en streng vinter.

Men ser man på mengden brukt i sesongen fra 2020 til 2023 er de betydelig lavere enn de foregående årene:

  • 183,9 tonn i 2016/2017 og godt over 160 tonn i årene som fulgte, med en topp på 185,2 tonn i 2019/2020
  •  I 2020/2021 falt det til 131,6 tonn, enda lavere året etter og 146,9 tonn i 2022/2023.
  • Dagfin Gryteselv i Vegvesenets teknologiavdeling sier det heller ikke har vært noen endring i krav til strøsand, for eksempel knyttet til kornstørrelsen på grusen.

Mengde eller type grus gir med andre ord ingen forklaring på økningen.

Moderne design

Teknisk konsulent Benny Christensen i NAF Advokat tror forklaringen kan ligge i hvordan den moderne bilen er konstruert.

KANTER: Benny Christensen mener eldre bilers kantete form er med på å beskytte frontruta fra steinsprut.

– Før i tiden hadde bilene store overheng, nå er hjulene i hvert hjørne for å utnytte den innvendige plassen maksimalt. Ikke er det vanlig med skvettlapper heller. Dermed har grusen omtrent fritt leide fra hjulet til bilen bak.

Han peker også på at svært mange av dagens biler er SUV-er med solid bakkeklaring og store hjul, som gjør at hjulene er mer eksponert.

– I tillegg har selve karosseriet forandret seg. Før var det mer kantet, med en rett front. Da var det vanlig med steinsprutskader helt foran, samtidig stoppet dette mye stein fra å nå fram til vinduet. Nå er bilene mer aerodynamiske, som gjør at det er lettere for grusen å treffe ruta, sier Benny Christensen.