
Får hårføner på børsen:
Elbil-nykommer må skru opp prisene
Rivian, vinterens mest omtalte nykommer i internasjonal bilindustri, har valgt å øke prisene så mye som 20 prosent. Børsverdier på over 50 milliarder ble blåst bort på én dag.
Oppdatert 4. mars: Rivian har snudd om prisene for alle som bestilte før 1. mars, se nederst i saken.
Flere av de nye elbil-produsentene får nå føle at virkeligheten er litt tøffere enn de så for seg.
Fremst blant disse er Rivian – den amerikanske produsenten av elektriske pickuper som over natten ble et av verdens mest verdifulle bilselskap da de gikk på børs i november.
Også luksusmerket Lucid opplever problemer og nedskalerer produksjonstallet for 2022.
Rettstvist
Det er økte produksjonskostnader som har ført til kraftige revisjoner av prislisten hos Rivian. Med prisøkningen kommer protester fra folk som har bestilt en Rivian, og på sosiale medier var det mange på ventelisten (leveringstiden er nå over to år for enkelte modeller) som ga utrykkelig uttrykk for sin misnøye.
Omstendighetene rundt prishoppet har fått en ekstra tvist, etter at den tidligere salgssjefen Laura Schwab hevder selskapet helt bevisst har oppgitt for lave priser.
Schwab ligger nå i en rettslig strid med Rivian, etter at hun fikk sparken fra selskapet, og hun har i et prosesskrift hevdet at hennes advarsler om prisingen var medvirkende til at hun mistet jobben.
De to første Rivian-bilene, R1T og R1S, har fått en prisøkning for innstegsmodellene på henholdsvis 12.000 og 14.500 dollar (ca 106.000 og 128.000 kroner).
Har du lest disse sakene?
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
Ny elektrisk Citroën:
Har fått et realt spark i baken
-
Statlig støtte løser ikke alt:
– Vi kunne bygget dobbelt så mange ladestasjoner
-
Hyundai slipper Ioniq 6:
Sjekk detaljene som gir elbil-perlen ekstra rekkevidde
-
Modifisering av biler:
Derfor skal du ikke gjøre bilen raskere
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
Kraftig fall
Rivians børsverdi falt over 13 prosent på Wall Street onsdag. Selskapet er ikke lenger blant verdens 10 mest verdifulle bilprodusenter.
Det er heller ikke luksusmerket Lucid, som også har falt kraftig etter at de nylig varslet at de bare klarte å produsere 125 av de 500 planlagte bilene i 2021.
Fjoråret skulle riktignok bare være en forsiktig start, men nå er anslagene for 2022 kraftig revidert.
Målet er nå en produksjon på mellom 12.000 og 14.000 biler i 2022, ned fra en opprinnelig ambisjon om 20.000 biler.
Elbilene fra Lucid er prismessig i det absolutte toppsjiktet, med innstegspris for Lucid Air på vel 1,5 millioner kroner.
Oppdatert: Smertefull feil
Rivian erklærte torsdag at alle kunder som bestilte bilen før 1. mars i år, kan se bort fra prisøkningen, skriver Automotive News. Meldingen kom etter svært negative reaksjoner fra kundene spesielt og markedet generelt.
– Da vi oppdaterte prisene på grunn av økte produksjonskostnader, tok vi en gal beslutning, ved å inkludere alle fremtidige leveringer. Jeg har gjort mange feil i løpet av de 12 årene som har gått siden vi startet selskapet, men dette er den mest smertefulle, skriver Rivians konsernsjef Robert «RJ» Scaringe i et åpent brev til kunder, medier og investorer.
Mest lest på Motor.no:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler