Selv om full bildepakke og vegg-til-vegg-tilgang fortsatt er et par dager unna, kan du i hvert fall rolig gå ut fra at tegningene du ser på denne siden, ligger svært tett opp mot sluttresultatet.
I samme anledning snakker sjefdesigner Michael Mauer, med fortid i både Saab og Mercedes-Benz, litt påholdent om prosessen frem mot det endelige resultatet.
Ikke overraskende er det spagaten mellom Porsches DNA – bilen må være umiddelbart gjenkjennelig – og en viss innovasjon som har vært det springende punktet.
DESIGNSJEF: Michael Mauer.Foto: PORSCHE
I dette tilfellet fulgte en ekstra utfordring med på kjøpet, i og med at Macan blir Porsches første elbilvariant av en eksisterende modell.
– Bilen må bli oppfattet som «en ny en». Samtidig: Hva blir for mye? Vi jobber etter tre prinsipper, formål, fokus og spenning, sier Mauer.
Formålet er selvforklarende, mens fokus er føreren – eksemplifisert med det du ser rundt deg i kupeen.
Spenningen er den lille x-faktoren til slutt. Her er ikke Mauer spesielt raus i påvente av hovedlanseringen, men han lover et «skarpere» design, utvendig og innvendig. Hans eneste konkrete eksempel handler om noe du ikke ser på disse tegningene: frontprofilen. Overgangen til el, og dermed fraværet av en stor motor foran, har ifølge Mauer gitt designteamet en mulighet til å lage en «mer definert tolkning av den typiske pansertopografien».