UTEN EL-RATTSTAMME: Jørgen Aunets Porsche Taycan Cross Turismo, som han bestilte på nyåret i 2021 og mottok 1. mars i år.
UTEN EL-RATTSTAMME: Jørgen Aunets Porsche Taycan Cross Turismo, som han bestilte på nyåret i 2021 og mottok 1. mars i år.

Taycan-eiere reagerer skarpt:

Får ikke luksus­funksjon – men 2300 kroner fra Porsche

Taycan-eiere får ikke ettermontert elektriske rattstammer, slik de ble lovet. I stedet får de en erstatning mange oppfatter som latterlig liten.

Publisert Sist oppdatert

En rekke modeller av Porsche Taycan, verden rundt, er blitt levert til kundene uten elektrisk rattstamme. Samtidig ble kjøperne forsikret om at delen ville bli ettermontert.

Nå viser det seg at dette ikke skjer likevel.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SKUFFET:</span> Jørgen Aunet i en bil han ellers er svært fornøyd med.
SKUFFET: Jørgen Aunet i en bil han ellers er svært fornøyd med.

I stedet har Taycan-kjøperne fått et brev om at de vil motta 2300 kroner i kompensasjon. Det har fått mange til å reagere.

– Jeg har forståelse for situasjonen, totalt sett. Dette er jo på grunn av leveringsproblemene internasjonalt. Det har vært andre problemer også, vi fikk bare én nøkkel først, og det er greit. Vi har vært tålmodige, sier Jørgen Aunet, ganske fersk Taycan-eier, til Motor.

Men at summen skulle bli på 2300 kroner, det forstår han ikke.

– I Porsche-sammenheng er det så lite at de nesten kunne latt være, sier han.

I-landsproblem

Aunet er fullstendig klar over hvordan dette kan se ut utenfra – at det kan bli oppfattet som et skikkelig i-landsproblem. Men det er mer prinsippet det handler om, både for ham selv og en god del andre Taycan-kjøpere.

– Det er provoserende, når man vet hva alt koster på en Porsche. Hadde man i hvert fall fått den reelle kostnaden, sier Aunet, som mener produsenten har forregnet seg litt.

– Jeg tror reaksjonen blir sterk. Porsche selger en merkevare. Kundene deres forventer mer enn dette, sier han.

Aunet understreker at han ellers er fornøyd med både bilen og leverandøren. Selv beskriver han seg som en bilentusiast, som forelsket seg under første prøvetur.

– Har jobbet intenst

Mangelen på elektrisk rattstamme gjør naturlig nok at man må regulere rattet manuelt.

Hvis den elektriske funksjonen hadde vært på plass, ville Taycan-eiere som har valgt setene med 14-veis-regulering og minnefunksjon, fått en ratthøyde lagret i minnet for hver profil, og kanskje viktigere: Et ratt som hever seg til øverste stilling når man går inn og ut av bilen.

Kommunikasjonssjef i Porsche Maren Helgestuen bekrefter at det er mangelen på halvledere som har vært det store problemet.

– Derfor har nye biler fra oss blitt utstyrt med manuell rattstammejustering i stedet for elektrisk. Som våre kunder er blitt informert om, har Porsche AG og våre underleverandører jobbet intenst med å finne en løsning for å ettermontere elektrisk rattstammejustering. Dessverre har ikke dette lyktes, og vi kan likevel ikke tilby ettermontering som opprinnelig avtalt, sier hun.

Helgestuen kan ikke svare på hvor mange biler det dreier seg om, verken i Norge eller på verdensbasis, men sier:

– Det er et betydelig antall som er rammet globalt. Norge, som et viktig marked, er på lik linje også berørt.

– Tilsvarer verdien

– Mener Porsche at 2300 kroner kompenserer for den praktiske verdien av funksjonen?

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">2300:</span> Brevet fra Porsche til Jørgen Aunet.
2300: Brevet fra Porsche til Jørgen Aunet.

– Vi har forståelse for at manglende ettermontering av elektrisk rattstamme på utleverte biler er til frustrasjon for våre kunder, og dette er beklagelig. Faktum er at dette er et utstyr som vi dessverre ikke kan levere. Derfor vil vi refundere en sum tilsvarende utstyrsverdien. Refusjonen som er satt av Porsche, tilsvarer verdien av hva elektrisk rattstammejustering hadde kostet som tilleggsutstyr, sier hun.

Delene Helgestuen viser til, er en standardfunksjon på disse Porsche-modellene, så det finnes ingen priser i kataloger eller i «lag din egen bil»-oppsett på nett. Et sammenlikningsgrunnlag kan være at funksjonen koster snaut 5000 kroner som tilvalg på Audi e-tron.

– Én kunde sier at man forventer høy kvalitet og høyt servicenivå når man kjøper en bil til over en million kroner med et svært velrennomert merkenavn. Han ønsker primært funksjonen, men synes uansett summen som blir tilbudt, er altfor lav?

– Kundene våre skal kunne forvente høy kvalitet og høyt servicenivå. Både for produsenten, Porsche AG og oss i Porsche Norge, er dette en krevende situasjon, og vi beklager dette på det sterkeste. Refusjonen som er satt av Porsche, tilsvarer verdien av hva dette hadde kostet som tilleggsutstyr, men vi er i dialog med produsenten om å øke beløpet ut fra en goodwill-vurdering.