NY GENERASJON: Fords sjuende generasjon Mustang blir å finne i de norske prislistene, og den er så definitivt ikke elektrisk.
NY GENERASJON: Fords sjuende generasjon Mustang blir å finne i de norske prislistene, og den er så definitivt ikke elektrisk.

Brom-brom:

Ny Mustang med motorlyd klar for Norge

Selv om 85 prosent av alle nye Ford-biler som ble solgt i Norge i fjor, var Mustang Mach-E, så har ikke den norske importøren planer om gi seg med den originale bensinslektningen.

Publisert

Forrige generasjon Ford Mustang, den sjette, var den første siden siden starten i 1965 som ble solgt offisielt av Ford i Europa.

Siden den ble introdusert i 2015, er det levert 163 nye Mustanger i Norge, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken. 

Nå er generasjon sju på gang, og den vil også komme til Europa og Norge, både som kabriolet og fastback.

Designen bygger videre på forrige versjon, med et langt panser og en bred hekk. I tillegg skal en ny frontspoiler, i kombinasjon med sideskjørt, bidra til bedre aerodynamikk.

Vel så viktig, ifølge pressemeldingen, er en digitalisering av interiøret, i hvert fall det man finner på dashbordet. Med et heldigitalt 12,4 tommers instrumentpanel og en 13,2 tommers sentralt plassert førerfokusert berøringsskjerm. 

Som om ikke det var nok, så skal dataspillteknologi fra Unreal Engine gjøre at man kan tilpasse interaktiv animert grafikk i forskjellige farger.

Likevel er det nok det som er under panseret som er det aller viktigste for dem som liker Mustang. Her er det en V8-motor, selvsagt bensin, på fem liter med 446 hestekrefter og et dreiemoment på 540 newtonmeter.

Bilen kommer med aktiv sportseksos, hvor motorlyd og volum kan justeres. Avhengig om du ruller i nabolaget eller på landeveien, ifølge pressemeldingen.

Man kan velge mellom seks kjøremoduser, alt etter humøret, normal, sport, glatt, drag og track, og en hvor man kan gjøre individuelle valg. Felgene er 19-tommer og bremsene er fra Brembo.

Spesialutgaven Mustang Dark Horse har sju hestekrefter mer og et mer racinginspirert understell. Utgaven leveres med Pirelli P Zero-dekk.

Mustang er nå tilgjengelig for bestilling i Norge med priser fra 1.406.000 kroner. Mustang Dark Horse koster fra 1.606.000 kroner.

KLASSISK: Baklysdesignen er velkjent, og nå har lyktene fått LED-teknologi.
KLASSISK: Baklysdesignen er velkjent, og nå har lyktene fått LED-teknologi.
DIGITALT: Interiøret i Mustang har tatt steget over i den digitale tidsalderen.
DIGITALT: Interiøret i Mustang har tatt steget over i den digitale tidsalderen.