GOD PRIS? Bare så vidt over 20 kroner var oppsiktsvekkende da det først skjedde men er i dag i nedre sjikt.
GOD PRIS? Bare så vidt over 20 kroner var oppsiktsvekkende da det først skjedde men er i dag i nedre sjikt.

Rører ikke bensinavgiftene:

Norge følger ikke Europas avgifts­kutt på bensin

De fleste vesteuropeiske land har redusert bensinavgiftene eller utbetalt direkte støtte for å hjelpe bilistene med rekordhøye drivstoffavgifter. Men norske myndigheter gjør ingenting.

Publisert

Det viser en spørreundersøkelse som NAF har gjort blant sine europeiske søsterorganisasjoner.

Myndigheten i Frankrike, Storbritannia og Luxembourg har satt ned bensinprisen, men fem land har vedtatt reduksjoner i særavgiftene – Belgia, Nederland, Italia, Sverige og Danmark. Videre har man i Østerrike, Sverige og Danmark også innført tilskuddsordninger.

Disse europeiske landene har gjennomført tiltak mot de høye drivstoffprisene:

Land Setter ned bensinprisen Setter ned særavgifter Gir bilister tilskudd
FrankrikeJa-Ja
StorbritanniaJa--
LuxembourgJa--
Belgia-Ja-
Italia-Ja-
Nederland-Ja-
Østerrike--Ja
Danmark-JaJa
Sverige-JaJa
NorgeNeiNeiNei

Kilde: FIA/NAF mai 2022

Selv om literprisen har vippet over 25 kroner mange steder i landet, har den norske regjeringen ikke foretatt seg noe for å hjelpe bilistene med rekordhøye pumpepriser.

– De siste dagene har vi sett priser på over 25 kroner literen. Med så høye avgifter burde Norge vært først til å kutte i avgiftene, sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF, til Motor.

– Omtrent halvparten av pumpeprisen i Norge er moms og særavgifter til staten. Det er blant de høyeste avgiftene i verden. Mange andre land gjør noe med drivstoffprisene, men ikke Norge, sier Braadland.

Svenske tilstander

Onsdag denne uka får svenskene en avgiftslettelse på drivstoff – i tillegg til at hver bilist får en tusenlapp i kompensasjon.

– Både Sverige og Danmark møter økningen i drivstoffpriser med både tilskudd og kutt i særavgifter. Oversikten viser at de aller fleste land vi liker å sammenlikne oss med, nå har offensive mottiltak for å skåne bilistene for de høye prisene, sier Braadland.

– Det er ingen tvil om at distriktene rammes dobbelt av disse drivstoffprisene. Her er det færrest alternativer til bil, samtidig som elbilandelen er lav. Regjeringen lovet å sette ned avgiftene, men økte dem fra nyttår. Det er på høy tid at Senterpartiet, som styrer pengesekken i regjeringen, får gjort noe med drivstoffavgiftene, sier han.

«Vil redusere»

I regjeringserklæringen – den såkalte Hurdalsplattformen – står det at «regjeringen vil redusere avgifter som rammer folk flest, som for eksempel drivstoffavgifter».

Fra nyttår 2022 steg drivstoffavgiftene med rundt 30 øre literen per liter bensin og diesel. Og med krigen i Ukraina som en forsterkende faktor har et stramt oljemarked løftet oljeprisen til sitt høyeste nivå på mange, mange år.