
Rører ikke bensinavgiftene:
Norge følger ikke Europas avgiftskutt på bensin
De fleste vesteuropeiske land har redusert bensinavgiftene eller utbetalt direkte støtte for å hjelpe bilistene med rekordhøye drivstoffavgifter. Men norske myndigheter gjør ingenting.
Det viser en spørreundersøkelse som NAF har gjort blant sine europeiske søsterorganisasjoner.
Myndigheten i Frankrike, Storbritannia og Luxembourg har satt ned bensinprisen, men fem land har vedtatt reduksjoner i særavgiftene – Belgia, Nederland, Italia, Sverige og Danmark. Videre har man i Østerrike, Sverige og Danmark også innført tilskuddsordninger.
Disse europeiske landene har gjennomført tiltak mot de høye drivstoffprisene:
Land | Setter ned bensinprisen | Setter ned særavgifter | Gir bilister tilskudd |
Frankrike | Ja | - | Ja |
Storbritannia | Ja | - | - |
Luxembourg | Ja | - | - |
Belgia | - | Ja | - |
Italia | - | Ja | - |
Nederland | - | Ja | - |
Østerrike | - | - | Ja |
Danmark | - | Ja | Ja |
Sverige | - | Ja | Ja |
Norge | Nei | Nei | Nei |
Kilde: FIA/NAF mai 2022
Har du lest disse sakene?
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
-
Revidert nasjonalbudsjett:
Kjører videre med elbil-moms over 500.000 kroner
-
Knipset elbiler på feil sted:
– Hva gjør elbilene her?
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
VW jakter Tesla på salgstoppen:
Lanserer ny utstyrsversjon av ID.4 med firehjulsdrift
Selv om literprisen har vippet over 25 kroner mange steder i landet, har den norske regjeringen ikke foretatt seg noe for å hjelpe bilistene med rekordhøye pumpepriser.
– De siste dagene har vi sett priser på over 25 kroner literen. Med så høye avgifter burde Norge vært først til å kutte i avgiftene, sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF, til Motor.
– Omtrent halvparten av pumpeprisen i Norge er moms og særavgifter til staten. Det er blant de høyeste avgiftene i verden. Mange andre land gjør noe med drivstoffprisene, men ikke Norge, sier Braadland.
Svenske tilstander
Onsdag denne uka får svenskene en avgiftslettelse på drivstoff – i tillegg til at hver bilist får en tusenlapp i kompensasjon.
– Både Sverige og Danmark møter økningen i drivstoffpriser med både tilskudd og kutt i særavgifter. Oversikten viser at de aller fleste land vi liker å sammenlikne oss med, nå har offensive mottiltak for å skåne bilistene for de høye prisene, sier Braadland.
– Det er ingen tvil om at distriktene rammes dobbelt av disse drivstoffprisene. Her er det færrest alternativer til bil, samtidig som elbilandelen er lav. Regjeringen lovet å sette ned avgiftene, men økte dem fra nyttår. Det er på høy tid at Senterpartiet, som styrer pengesekken i regjeringen, får gjort noe med drivstoffavgiftene, sier han.
«Vil redusere»
I regjeringserklæringen – den såkalte Hurdalsplattformen – står det at «regjeringen vil redusere avgifter som rammer folk flest, som for eksempel drivstoffavgifter».
Fra nyttår 2022 steg drivstoffavgiftene med rundt 30 øre literen per liter bensin og diesel. Og med krigen i Ukraina som en forsterkende faktor har et stramt oljemarked løftet oljeprisen til sitt høyeste nivå på mange, mange år.
Mest lest på Motor.no:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler