FOR ENHVER SMAK: En tur over grensen byr på nye bilomgivelser, for skandinaver velger ulikt når det kommer til bil.
FOR ENHVER SMAK: En tur over grensen byr på nye bilomgivelser, for skandinaver velger ulikt når det kommer til bil.

Skandinaviske bilvaner:

Norsken, svensken og dansken splittet om bilvalget

Nordmenn, svensker og dansker har mye felles, men når det kommer til bilvalget er forskjellene store, ifølge ny statistikk.

Publisert Sist oppdatert

Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) har sammen med sine skandinaviske søsterinstitusjoner kartlagt hvor ulike merker bilkunder i de tre landene prefererer – og ikke minst at elektrifiseringen av bilparken skjer i svært ulikt tempo.

«Svenskene velger store og mellomstore biler, nordmenn kjøper hovedsakelig mellomstore, mens danskene i større grad velger mindre biler. Og mens elbilandelen i januar var på 92 prosent for nye personbiler i Norge, var andelen 35 prosent i Danmark og 28,7 prosent i Sverige», skriver OFV i en pressemelding.

Norge har lenge ligget langt foran alle sammenlignbare land når det gjelder tempoet på innføringen av elbiler – og i januar var det utelukkende elbiler på topp 10-listen over nyregistreringer.

Elbil-landet

I Norge er det en tung konsentrasjon rundt de aller mest populære elbilene. De 10 mest solgte utgjorde hele 51 prosent av det totale registreringstallet.

For noen merker var januarsalget ekstremt lavt: Mitsubishi hadde én fattig nybilregistrering i januar, mens Jaguar ikke hadde en eneste. 

I Sverige og Danmark er salget mye jevnere fordelt mellom merkene, ifølge statistikken fra OFV.

Hos svenskene er det Volvo som stadig dominerer – med tre modeller blant de 10 mest registrerte. Men også hos svenskene var Tesla Model Y den mest solgte bilen i 2023.

I Danmark er innslaget av mindre biler mye tydeligere. Tesla Model Y toppet riktignok i januar, men kontinentale storselgere Peugeot 208, Toyota Aygo og Citroën C3 er høyt på listene.

Insentiver styrer

– Nybilsalget i våre tre skandinaviske land er veldig forskjellig. Og det blir stadig tydeligere at uten insentiver stopper eller bremses elbilsalget kraftig. I Sverige var elbilandelen 39 prosent i 2023. Men svenskene har fjernet insentivene ved kjøp av elbil, og i januar var andelen nede på 29 prosent, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i (OFV).

 I Danmark er situasjonen annerledes, der er tendensen at elbilandelen øker:

– Danskene har bedre kjøpsinsentiver for elbil enn Norge. Det betales ikke engangsavgifter for elbiler opp til 440.000 danske kroner, som tilsvarer 660.000 norske kroner. I Danmark er interessen for elbiler økende, elbilandelen endte på 36 prosent i 2023, og holdt seg på samme nivå i januar 2024.

– Økonomiske utfordringer for mange, som følge av kraftig prisstigning og flere renteøkninger, speiler nybilsalget i Norge. Vi er blitt mer moderate, og velger gjerne mindre og rimeligere biler enn for bare et par år siden, sier Solberg Thorsen.