INGEN BØNN: Mosseordfører Simen Nord (t.h) og samferdselsminister Jon-Ivar Nygård på frokostmøte hos bilbransjen.

Advarer om «kirkegård»:

Statsråd, har du noen få milliarder å avse?

En ordførerbønn om noen milliarder for å unngå «veiprosjektenes kirkegård» møter døve statsråd-ører. Om en drøy måned skal Stortinget behandle Nasjonal Transportplan.

Publisert Sist oppdatert

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) har lagt frem en prioriteringsplan for norsk samferdsel med en ramme på 1308 milliarder kroner for de neste 12 årene. 

Om lag halvparten skal brukes på utvikling av riksvegnettet, i tillegg til noen titalls milliarder fra bompengeinnbetalingene.

Det rekker et stykke.

Men ikke helt til fergekaia i Moss.

Tomt i kassa

Der vil befolkningen fortsatt bale med konsekvensene av at en stadig mer omfattende tungtransport kreker seg langs riksveg 19 de få kilometerne fra kaia gjennom sentrum av Moss til E6.

– Vi skjønner selvfølgelig også at en by vil kunne ha kø i rushtiden. Men den sentrumsgata vi har, er for smal til å løse det vi nå står overfor. Og det er urimelig at folk ikke skal kunne bruke byen sin fordi vi skal håndtere trafikken fra landets største fergehavn, sier Simen Nord (H), ordfører i Moss.

Men statsråd Nygård har ikke penger å tilby.

– Hvis du har brukt opp pengene, så er det ikke bare å hente en milliard eller tre, konstaterte han på et frokostmøte tirsdag.

Kirkegård

Nygård har satset all sin samferdselspolitiske kapital på å lage den nasjonale transportplanen «bedre og mer realistisk» enn den har vært. En røffere prioritering har ført til at en karavane av verdig trengende veistrekninger nå er styrt inn i en «utviklingsportefølje».

Eller «avviklingsportefølje», som opinionen kaller det.

For som ordfører Nord sier det:

– Vi opplever utviklingsporteføljen som prosjektenes kirkegård.

Det er begreper Nygård har fått høre mange ganger, allerede – og de blir formodentlig gjentatt helt til stortingspresidenten deiser klubba i bordet og takker for avsluttet NTP-debatt en gang utpå kvelden 12. juni.

– Jeg vil advare mot begrepet «kirkegård». Og minne om at det alltid har vært kamp om å komme inn blant de prioriterte NTP-prosjektene, svarer Nygård.

Knapt til trøst

I øyeblikket har han 29 fullfinansierte riksveiprosjekter inne på Statens vegvesens såkalte «planportefølje» for NTP-perioden 2025–36. I tillegg kommer strekningene som sjongleres gjennom Nye Veier.

– Vi har omtrent samme ramme som ved forrige NTP, men har prioritert hardere enn man har vært vant til. For det er behov – store behov – for penger andre steder også, som helse og forsvar, sier Nygård.

– Derfor er det, som før, ikke rom for alt, legger han til.

Det er knapt til trøst for noen i Moss, der man allerede er på den tredje utsettelsen av dobbeltsporet og den nye togstasjonen som i prinsippet skal løse floken for pendlerne til Oslo. Den skulle åpnet i 2024, nå er målet 2030.

Det er heller ingen hjelp i at det skrikes like høyt fra andre kanter.

Får sine runder

På den andre siden av Oslofjorden finner opposisjonen – både den til høyre og den til venstre – sitt paradeeksempel på hva som er galt med Nygårds splitter nye NTP.

På deler av strekningen mellom Sandvika og Hønefoss kommer ny vei, men ikke bane – slik det var planlagt.

  • For Høyre og FrP er oppsplittingen av fellesprosjektet med ny E16 og Ringeriksbanen beviset på at man slett ikke vil bygge mest mulig effektivt.
  • For budsjettpartner SV er den en påminnelse om hvor lite en politisk avtale kan være verdt, når det kommer til stykket. 

Og der ligger kanskje NTP-forhandlingenes største spenningsmoment: Hvor snurt er SV for at regjeringen går bort fra sitt løfte i en symboltung sak for den lille budsjettpartneren?

– Regjeringen får sine runder med SV, sier Fremskrittspartiets Morten Stordalen tørt.