
Snart på bruktbil-toppen:
Nærmer oss et tidsskille for elbilene
Elbil har vært nybil for norske bilkjøpere. Men nå nærmer vi oss et vannskille. I løpet av 2023 vil elbilen passere bensinbilen som nest mest solgte bruktbilgruppe, tror NAF.
Hvis de siste måneder og års utvikling i bruktmarkedet fortsetter, vil elbilen passere bensinbilen som den nest mest solgte bruktbilen – bak dieselbilene, som fortsatt er den klart største bilgruppen i bruktstatistikken.
– Disse tallene viser for alvor det tempoet som elektrifiseringen av bilparken tar i Norge. De neste månedene og årene kommer bruktmarkedet for elbiler for alvor, og den bruktbilforhandleren som ikke har minst like mange elbiler inne som bensinbiler kommer til å slite med å møte etterspørselen, sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF.
Han tror vi vil få en ganske lineær utvikling i bensinbilsalget, mens han forventer en svakt eksponensiell utvikling blant elbilene.
– Med disse premissene viser framskrivningen at linjene krysses i august/september 2023, altså om rundt ett år, sier Braadland.

Har du lest disse sakene?
-
Så mye kan du spare på billånet:
Spar titusenvis på god rente
-
Vi som skravlet om bil i ferien:
Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?
-
Anne-Karin fikk sjokk:
Reparasjon økte km-standen til 400.000
-
Knusende kritikk etter dødsulykke:
– Økonomi ble prioritert framfor trafikksikkerhet
-
Ladeanlegg i parkeringsbygg:
Seksjonseiere kan ikke nekte lading
-
Se før- og etter-bilder:
Fikk ikke vite at motorsykkelen hadde sett slik ut
-
Se slitasjen:
Tesla-dekkene tålte bare to sesonger
-
Se bildene:
Slik renner vannet inn i bilen
-
Vant kamp om bruktbil:
Arnt Villy kjøpte bil – men selgeren fortsatte å bruke den selv
-
180 VW fra privat samling til salgs:
Denne Bobla kan bli din for rundt 3,5 millioner
-
Misligholdt leasingavtalen:
Må betale 352.000 kroner til Møller etter leasing-strid
-
Ny måling:
En av åtte vil bytte parti på grunn av drivstoffprisene
-
Bilindustri i omveltning:
Slik vil mobilen endre bilen
-
Prøvekjørt: Kia EV6 GT
Serverer koreansk GT til folket
-
Duell: Cupra Born mot Kia Niro
Fornuftige familiefraktere for 400.000
-
Prøvekjørt: Nissan Qasqhai e-Power
En ypperlig løsning som gir veteranen noen gode år til
-
Bare Nissan og Toyota tenker annerledes:
Fem grunner til at nye elbiler ikke får forhjulstrekk
Stabilt, tross alt
Bilsalget har hatt meget spesielle omstendigheter de siste årene – med pandemi, delemangel og så krig i Europa.
Nybilomsetningen har stupt med mangelen på nye biler, samtidig som renteøkninger har påvirket lommeboka for mange.
Men bruktbilomsetningen har holdt seg relativt stabil.
Bruktbiltallene for januar-juli 2022 mot samme periode i 2021:
Nr | Drivstoff | Antall 2022 (inkl juli) | Andel 2022 | Antall 2021 (inkl juli) | Andel 2021 | Endring |
1 | Diesel | 126 321 | 42,36 % | 140 956 | 45,53 % | −10,38 % |
2 | Bensin | 86 002 | 28,84 % | 99 404 | 32,11 % | −13,48 % |
3 | Elbil | 50 857 | 17,05 % | 35 582 | 11,49 % | 42,93 % |
4 | Ladehybrid (bensin) | 21 248 | 7,12 % | 19 758 | 6,38 % | 7,54 % |
5 | Hybrid (bensin) | 12 467 | 4,18 % | 13 359 | 4,32 % | −6,68 % |
6 | Ladehybrid (diesel) | 1 201 | 0,40 % | 379 | 0,12 % | 216,89 % |
7 | Hybrid (diesel) | 91 | 0,03 % | 104 | 0,03 % | −12,50 % |
8 | Gass | 22 | 0,01 % | 15 | - | 46,67 % |
9 | Hydrogen | 11 | - | 12 | - | −8,33 % |
10 | Annet | 3 | - | 2 | - | 50,00 % |
Kilde: OFV
Bruktbiltallene for 2021 sammenliknet med 2020:
Nr | Drivstoff | Antall hele 2021 | Andel 2021 | Antall hele 2020 | Andel 2020 | Endring |
1 | Diesel | 236 661 | 44,84 % | 238 089 | 45,85 % | −0,60 % |
2 | Bensin | 164 384 | 31,14 % | 183 213 | 35,28 % | −10,28 % |
3 | Elbil | 69 696 | 13,20 % | 48 219 | 9,29 % | 44,54 % |
4 | Ladehybrid (bensin) | 33 584 | 6,36 % | 26 399 | 5,08 % | 27,22 % |
5 | Hybrid (bensin) | 22 352 | 4,23 % | 21 373 | 4,12 % | 4,58 % |
6 | Ladehybrid (diesel) | 887 | 0,17 % | 1 693 | 0,33 % | −47,61 % |
7 | Hybrid (diesel) | 183 | 0,03 % | 230 | 0,04 % | −20,43 % |
8 | Gass | 29 | 0,01 % | 42 | 0,01 % | −30,95 % |
9 | Hydrogen | 20 | - | 27 | 0,01 % | −25,93 % |
10 | Ikke oppgitt | 8 | - | 6 | - | 33,33 % |
Kilde: OFV
Gir utfordringer
Braadland mener tallene byr på utfordringer for mange aktører, ikke minst forhandlerne.
– Bilforhandlere må ikke bare ha elbiler på lager, de må også ha kunnskap. For mange forbrukere er elbil noe nytt, som krever god og troverdig informasjon fra bilselgere, om forhold som for eksempel vinterrekkevidde og ladefart. Her forventer vi at bransjen møter førstegangskjøpere av elbil med den standarden og ærligheten som et kjøp i en slik prisklasse fortjener. NAF og Motor sine verdens største tester av elbiler viser jo at gjennomsnittlig ladefart som regel er mye lavere enn den oppgitte maksimale ladefarten, og at vinterrekkevidden kan være betydelig lavere enn den offisielle sommerrekkevidden, sier Braadland – og fortsetter:
– Dette øktende bruktbilsalget setter også krav til myndighetene. Når flere og flere får sin aller første elbil må det bli mye enklere å hurtiglade og å betale for hurtiglading enn det er i dag. NAF har etterlyst en ladeplan fra regjeringen, men det er usikkert når den kommer. Her bør det komme krav om enklere lading, flere hurtigladestasjoner langs veiene og støtte til borettslag som vil sette opp hjemmeladere.
Mest lest på Motor.no:
-
Klaget på sanksjon:
Ventet på ledig p-plass, fikk bot
-
Prøvekjørt: Nissan Ariya
Har en spesiell egenskap som gjør den best i klassen
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen