IKKE KJØP BIL HER: Birger N. Haug, som er merkeforhandler for blant annet Nissan.Foto: GEIR RØED
Advarer bilkundene:
NAF fraråder å kjøpe bil av Birger N. Haug
NAF går nå ut og fraråder bilkjøperne mot å kjøpe «outlet»-bil av Birger N. Haug, et av Norges største bilhus. Merkeforhandleren tar kraftig til motmæle mot NAF.
Oppdatert: I denne saken har det vært en utvikling. Se nederst.
Motor har ved flere anledninger omtalt hvordan Birger N. Haug
selger brukte biler. Forbrukerrådet har etter dette gått ut med kraftig
kritikk av merkeforhandleren, som i fjor solgte nærmere 8000 biler.
Nå går NAF noen steg videre.
FRARÅDER: Vigdis Svennungsen.
– Jeg vil fraråde forbrukerne å kjøpe bil på de vilkårene
Birger N. Haug her gir, sier senioradvokat Vigdis Svennungsen i NAF Advokat.
Det skjer svært sjelden at NAF advarer sin halve million
medlemmer og andre bilkjøpere mot å kjøpe bil hos bestemte bilforhandlere. Men
nå gjør de det, og det attpåtil i forbindelse med en av landets største merkeforhandlere.
Birger N. Haug har syv bilhus i Oslo-området og solgte i
fjor 3300 nye biler og 4500 bruktbiler. Selskapet er merkeforhandler for blant annet
Nissan, Hyundai og MG.
To år
Det er bilforhandlerens salg av bruktbiler gjennom såkalt
«outlet»-salg som forbrukermyndighetene og NAF reagerer på.
Birger N. Haug strammer inn på forbrukerrettighetene til
kundene sine. Mange av bruktbilene selges med bare to års klagefrist i stedet
for fem år. Dessuten ramser de opp en rekke feil, som kan oppstå på biler, som
uansett ikke dekkes ved en reklamasjon.
Birger N. Haug tar heller ikke tilstandsrapporter på
disse bruktbilene.
Annonse
Fem år
NAF reagerer på en rekke forhold, blant annet at Birger
N. Haug i salgsannonsene skriver at det er kun to års reklamasjonsrett på
bilene.
– Forbrukerkjøpsloven er ufravikelig. Det er ikke adgang
til å avtale dårligere rettigheter for forbrukeren enn det loven gir. En bil er
ment å vare vesentlig lenger enn to år. Det vil si at den endelige
reklamasjonsfristen på kjøp av bil er fem år. Birger N. Haug har ingen rett til
å avtale kortere reklamasjonsfrist. Femårsfristen gjelder også eldre og slitte
biler, sier Svennungsen.
Beskyldninger
Hun reagerer også på at Birger N. Haug skriver i
annonsene at det er feil og mangler på bilene de selger, men uten å si hva som
er feil.
– Ifølge loven må selger opplyse konkret om feil og
mangler for å unngå ansvar for mangelen. Det er ikke tilstrekkelig å gi en
generell opplysning om at bilen ikke er gjennomgått, og derfor kan ha feil.
Birger N. Haugs advokat Rune Gaustad tar i en lang epost, som
han har sendt Motor, for seg NAFs uttalelser. Der kommer han også med kraftige beskyldninger
mot NAF.
Lenger ned kan du hva Gaustad skriver. Der finner du også lenke til hans fullstendige svar.
Annonse
– Noe av det verste
Advokatfirmaet Gaustad har også bistått Birger N. Haug
med å utarbeide en 12 sider lang mal om bruktbilsalg. Annonsetekstene om forbrukerrettighetene
og hva kjøperne kan forvente, hentes fra denne malen.
BIRGER N. HAUGS ADVOKAT: Rune Gaustad.Foto: GEIR RØED
– Hele dette skrivet er noe av det verste vi har sett.
Det er greit å opplyse forbrukerne om at det kan oppstå feil på bruktbiler, og
at man ikke kan reklamere på alt av feil som kan oppstå. Men her tas dette
altfor langt, blant annet ved å gi et inntrykk av at man som kjøper av disse
bilene ikke har noen reklamasjonsrettigheter overhodet. Det er ikke greit, sier
Vigdis Svennungsen i NAF.
– Det er mange bruktbilselgere som skryter uhemmet av
bilene de selger, med mange superlativer. Er det ikke bra at man på denne måten
gjør kundene bevisst på at de kjøper en eldre bruktbil, som det vil være mye
galt med?
– Det er fint med konkret informasjon om bilene og hva
man kan forvente. Men i disse annonsene er informasjonen kun en lang
ansvarsfraskrivelse fra Birger N. Haugs side, for å unngå reklamasjoner. Det er ikke
i samsvar med lovgivningen.
– Ærlige salg
Vigdis Svennungsen har i mange år arbeidet med reklamasjoner
på bil. Hun er krystallklar på hva Birger N. Haug bør gjøre.
– Det de gjør, fremstår ikke som veldig seriøst. Birger N.
Haug bør umiddelbart endre sine opplysninger, slik at de samsvarer med
regelverket, sier hun.
Men det har den store bilforhandlerkjeden ikke tenkt å
gjøre. Advokat Rune Gaustad svarer på vegne av Birger N. Haug.
– Birger N. Haugs motiv er ikke å omgå regler i
forbrukerkjøpsloven. Snarere tvert imot, motivet er å sørge for å følge disse reglene
til punkt og prikke, skriver Gaustad i en lang epost, hvor han også
understreker:
– Birger N. Haug AS er derfor
svært opptatt av å sørge for å oppfylle sin opplysningsplikt, være ærlige med
kundene, slik at kundene faktisk vet hva de kjøper når de kjøper en bil fra «outlet».
Advokaten påpeker
også at «Birger N. Haug tilstreber alltid ærlige salg».
Annonse
– Skadelig
Birger N. Haug solgte i fjor 4500 bruktbiler, mange av
dem gjennom «outlet»-konseptet.
Rune Gaustad skriver at salgene skjer «helt i tråd med
forbrukerkjøpslovens regler og vilkår».
– Birger N. Haug opptrer seriøst, og ivaretar alle kunder
sine interesser på beste måte. Enhver kunde hos Birger N. Haug har selvfølgelig rett til
å fremsette reklamasjoner. Disse blir behandlet seriøst, kompetent,
forsvarlig og vurdert i henhold til forbrukerkjøpsloven.
Gaustad mener flere av NAFs uttalelser er feilaktige og
injurierende, og at frarådningen om å være kunde hos Birger N. Haug er «potensielt
skadelig for Birger N. Haug».
Advokaten skriver at Birger N. Haug forventer en «ubetinget
beklagelse fra NAF».
Subaru-modell
Motor har spurt advokaten hva kundene egentlig kan
reklamere på, og hva man kan regne med å få medhold på.
Rune Gaustad trekker frem en girkassetype på en Subaru-modell.
– Den skal normalt ikke vedlikeholdes, og er forventet å
vare i hele bilens levetid. Dersom denne girkassen havarerer, og havariet ikke
skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, og at det er reklamert
rettidig, vil et slikt havari med stor sannsynlighet utgjøre en mangel, hvor
kjøperen har rett til kostandfri retting, uttaler advokaten, og legger til:
– Dette selv om bilen for øvrig både er et vrak, ser ut
som et vrak og er solgt som et vrak.
Annonse
«Mele sin egen kake»
Birger N. Haugs advokat går i den lange eposten han har
sendt Motor, også til angrep på NAF.
– NAF tjener store penger på rettstvister. De selger og
har inntekter av sin advokatvirksomhet. NAF synes derfor å være mer
interessert i å skape konflikter enn å løse disse. NAF synes å være
motivert av å «mele sin egen kake».
Han påpeker at Birger N. Haug har fornøyde kunder.
– Birger N. Haug har en svært stor andel fornøyde kunder,
også fra «outlet-konseptet».
Erfaringen viser at riktig og ærlig kommunikasjon bidrar
til å etablere rette forventninger, og å forebygge konflikter, samt å etablere
gode kundeforhold med tilfredse kunder, sier Gaustad.
Motor har bedt NAF svare på beskyldningene fra Gaustad.
– Det er helt riktig at NAF ivaretar flere roller,
deriblant å være forbrukernes stemme og si tydelig fra når bransjeaktører
opptrer på kanten av loven. Når vi advarer forbrukere om vilkårene til Birger
N. Haug, er det jo nettopp for å forhindre at forbrukerne havner i fremtidige
rettsprosesser, sier Hogne Skogesal. leder i NAF Advokat, som er NAFs
advokatkontor.
Han har en klar oppfordring til bilforhandleren og deres
advokat:
– Vi oppfordrer Birger N. Haug til å endre vilkårene
sine, fremfor å ha et aggressivt ordskifte via medier.