HAVARERTE: Bare tre uker etter kjøpet havarerte bilen til Erland Breivik.

Erland kjøpte bruktbil på «outlet»:

Bilen fra Birger N. Haug havarerte etter tre uker

Erland Breivik kjøpte bruktbil fra en av landets største bilforhandlere. Bare tre uker senere havarerte bilen. Alt kan skje med bruktbiler, vedgår Birger N. Haug.

Publisert Sist oppdatert

– Jeg prøvde å få til en minnelig løsning med forhandleren. Men Birger N. Haug var helt steile. De ville ikke være med på noe, forteller Erland Breivik i Sandnes.

Vinteren 2023 kjøpte han en brukt Volkswagen Touareg fra Birger N. Haug. Da han skulle hjem fra jobben litt over tre uker senere, fikk han plutselig ikke start på bilen.

Det viste seg at veivakselen hadde knekt, og at venstre side av motoren satt fast. Dessuten var turboen defekt. Et lokalt bilverksted konstaterte at både motoren og turboen må skiftes, til en kostnad av 135.000 kroner.

Breivik betalte få uker tidligere 182.000 kroner for den 11 år gamle bilen.

5000 biler

Birger N. Haug er blant landets største bilforhandlere, med syv bilhus i og rundt Oslo. De selger årlig mellom 4000 og 5000 bruktbiler, i tillegg til et stort antall nye biler.

Bilforhandleren er Norges største Nissan-forhandler.

De siste årene har bilforhandleren satset på å selge biler gjennom et konsept de og andre bilforhandlere kaller «outlet». Der selges biler blant annet med reduserte reklamasjonsrettigheter, uten garanti, og uten at det tas tilstandsrapport. Birger N. Haug mener tilstandsrapporter på bruktbiler er for kostbart.

Ville ikke

Bilen til Erland Breivik ble solgt med disse betingelsene. Da han forsøkte å få til en minnelig løsning, avslo bilforhandleren alle løsningsforslag.

– Først foreslo jeg at jeg skulle kjøpe inn motor, og frakte både bil og motor til dem, slik at de kunne skifte motor. Senere prøvde jeg å få dem med på å gi meg et prisavslag på 75.000 kroner.

Han kontaktet også meklingsfirmaet Mekle, som forsøkte å mekle mellom partene, før han brakte saken inn for forliksrådet.

Men Birger N. Haug ville ikke være med på noen løsninger, hverken hos meklingsfirmaet eller i forliksrådet.

– De sa bilen ikke hadde reklamasjonsrettigheter, forteller Breivik.

Forliksrådet var ikke enig, og avsa dom hvor Breivik fikk medhold i at kjøpet skal heves, og at han skal få tilbake kjøpesummen.

Saksøkte Breivik

Birger N. Haug svarte da med å saksøke Breivik. I Ringerike, Asker og Bærum tingrett krevde bilforhandleren at de skulle frifinnes for alle krav, og at Breivik skulle betale alle deres utgifter.

Men i en klar dom har Breivik fått fullt medhold i at kjøpet skal heves, og at Birger N. Haug skal betale hans sakskostnader.

Tingretten mener bilen var i dårligere stand enn det Breivik burde forventet, og at Birger N. Haug ikke informerte ham godt nok om bilens tilstand.

Sjokkert

I retten hevdet Birger N. Haug, ifølge dommen, at biler som selges gjennom deres «outlet»-konsept, kan ha feil som det i ytterste fall ikke vil være regningssvarende å reparere.

Med andre ord: Kunder kan ende opp med å kjøpe biler som etter kjøpet hverken kan brukes eller repareres.

Erland Breivik er sjokkert.

– Da bør bilene heller selges som reparasjonsobjekter. Bilen jeg kjøpte, fremsto i annonsen som en bra bil. De skrev at det nylig var tatt service, og at den var EU-godkjent.

Birger N. Haug hevder i annonsene sine at «outlet»-bilene er billigere. Det synes ikke Breivik, som undersøkte markedet før kjøp.

– Bilen jeg kjøpte var egentlig dyr.

– Hvorfor kjøpte du den da?

– På grunn av tryggheten ved å kjøpe fra forhandler.

Kritiske

Både Forbrukerrådet, NAF og Norges Bilbransjeforbund er kritiske til «outlet»-konseptet, hvor biler selges med reduserte forbrukerrettigheter, og uten at det tas tilstandsrapport av bilene.

– Tilstandsrapport er bra for kunden og for forhandleren. Vi oppfordrer til alltid å benytte tilstandsrapporter, har Egil Steinsland, kommunikasjonssjef i Norges Bilbransjeforbund, tidligere uttalt til Motor.

I samme artikkel har salgsdirektør Espen Hovde i Birger N. Haug forklart hvorfor de dropper garanti og tilstandsrapporter og selger biler med reduserte rettigheter.

Uenige

Motor har spurt Birger N. Haug om kundene virkelig må regne med at alt kan skje med biler som de kjøper, også at de i ytterste fall kan oppleve at det er feil på bilene som det ikke vil være regningssvarende å reparere, slik Birger N. Haug er referert på i tingrettsdommen.

– Ja, svarer Espen Hovde, salgsdirektør for bruktbil hos Birger N. Haug, og utdyper:

– På biler med hull i servicehistorikken kan du faktisk forvente nær sagt hva som helst, når som helst. Kostnader til reparasjoner øker med alder. På et eller annet tidspunkt vil kostnadene til reparasjoner og vedlikehold overstige bilens verdi.

– Tydelige

Hovde mener Birger N. Haug er «særdeles tydelige» på risikoen ved å kjøpe biler på «outlet», og at kunden har signert på at han har fått informasjon om denne risikoen. Derfor er Birger N. Haug uenige i dommen.

– En test av denne bilen før salg hadde heller ikke avdekket forholdet som førte til motorhavariet.

– Anker dere?

– Det har vi ikke tatt stilling til ennå.

– Vanvittig risiko

Thomas Iversen, forbrukerjurist i Forbrukerrådet, har lest dommen mot Birger N. Haug.

– Dommen understreker det jeg har sagt ved flere anledninger, nemlig at selgers opplysningsplikt går foran kjøperens undersøkelsesplikt. En næringsdrivende selger, med forbrukere som kunder, kan ikke holde seg aktivt uvitende om varene de selger. Da løper selgeren en vanvittig risiko for at et større antall kunder har berettigede krav, sier Iversen, og legger til:

– De pengene som ble spart på å ikke gi de konkrete risikoopplysningene, vil fort bli tapt i både hevingsoppgjør og rettslige prosesser.