AS IS: Bruktbilannonse fra Birger N. Haug

Bilforhandler Birger N. Haug:

– For kostbart med tilstandsrapporter på bruktbil

Bilforhandler Birger N. Haug dropper bevisst å ta tilstandsrapporter, fordi det er for kostbart. Bilbransjeforbundet er uenige.

Publisert Sist oppdatert
SALGSDIREKTØR: Espen Hovde.

Landets nest største bilforhandler Bertel O. Steen er ikke alene om å selge biler uten å ta tilstandsrapporter, og med reduserte forbruker­rettigheter.

En gjennomgang Motor har gjort, viser at flere andre, blant annet en annen av landets største bilforhandlere, Birger N. Haug, også dropper tilstandsrapporter på bilene de selger på såkalt «outlet».

Kundene får dessuten beskjed om at de har reduserte muligheter for å reklamere.

– Det er få forhold som vil kunne utgjøre mangler ved slike biler, hevder Espen Hovde, salgsdirektør for bruktbil i Birger N. Haug.

Fra årsskiftet ble det forbudt å selge biler slik de står, gjerne formulert «som den er».

Forbrukermyndighetene mener det dermed ikke lenger er lov å bruke formuleringen i markedsføringen, inkludert i bilannonsene.

Det er Birger N. Haug ikke enig i.

Oppsiktsvekkende

I en oppsiktsvekkende epost han har sendt Motor, trekker Hovde frem en rekke forhold som han får motbør på, både fra egen bransjeorganisasjon og fra forbrukermyndighetene.

Birger N. Haug mener blant annet det er for dyrt å ta tilstandsrapporter.

– Tilstandsrapporter er relativt sett kostbart, sett i forhold utsalgsprisen på de bilene vi selger i de lavere prisklasser, sier Hovde

Birger N. Haug er blant landets største bilforhandlere, med syv bilhus i og rundt Oslo. De selger årlig mellom 4000 og 5000 bruktbiler, i tillegg til et stort antall nye biler.

Bilforhandleren er også Norges største Nissan-forhandler.

Bilbransjen uenig

Norges Bilbransjeforbund er ikke enig med Birger N. Haug.

– Bilbransjeforbundet mener at man skal opptre seriøst og profesjonelt også i annonser, og selvsagt følge de lover og regler som finnes. Vi oppfordrer alltid til å benytte tilstandsrapport. Da kan man liste opp avvik fra forventbar stand i denne, noe som vil tilfredsstille forbrukerkjøpsloven, sier Egil Steinsland, kommunikasjonssjef i Norges Bilbransjeforbund, og legger til:

– Tilstandsrapport er bra for kunden og for forhandleren.

– Skjevt bilde

Birger N. Haug mener derimot tilstandsrapporter kan gi et feilaktig og skjevt bilde av tilstanden, fordi det er et begrenset antall forhold som sjekkes.

– Det er ingen test i verden som kan ramse opp alle de forhold som det er sannsynlig kan skje med en gammel slitt bil. Da vil testen koste langt mer enn bilen, hevder salgsdirektør Espen Hovde i Birger N. Haug.

Han viser til at de har betydelig erfaring med å selge biler på såkalt «outlet».

– Konfliktnivået er lavt, faktisk svært mye lavere enn på normalt salg.

– Ikke forbudt

NAF har sammen med Forbrukerrådet i mange år vært tydelige på at bruktbiler bør ha tilstandsrapport. Salgsdirektøren i Birger N. Haug antyder at NAF mener dette for å tjene penger.

– Vi deler ikke Forbrukerrådet og NAF sine oppfatninger om at tester fører til lavere konfliktnivå, snarere tvert imot. Men vi selger jo heller ikke tester slik NAF gjør.

Den forbrukerkjøpsloven som kom fra nyttår, tolkes ulikt av Birger N. Haug enn den gjør av Bilbransjeforbundet, NAF og Forbrukerrådet.

– Det foreligger ingen forbud mot å skrive at ting «selges som den er» i en annonse. Det at man fjerner en bestemmelse som inneholder begrepet og hvor dette har et juridisk innhold, innebærer ikke at det ikke er tillatt å bruke begrepet, sier Hovde.

Kritisk

I sitt «outlet»-konsept selger Birger N. Haug biler med formuleringen om at kjøperne av disse bilene har reduserte muligheter for å nå frem med reklamasjoner. 

Salgsdirektøren hos Birger N. Haug mener det heller ikke er en plikt å sette i stand biler før man selger dem videre.

– Det er fortsatt anledning til å selge også defekte biler. Begrepet «som det er» er et godt etablert begrep, sier han.

Norges Bilbransjeforbund er kritisk til praksisen om å selge biler med reduserte rettigheter.

– Det er også misvisende å gjøre det. Kundene har uansett den samme retten til å reklamere, påpeker kommunikasjonssjef Egil Steinsland.