Maserati Grecale Folgore kommer med et batteri på 105 kWt, som har en utnyttbar kapasitet på 96 kWt.
Rekkevidden er oppgitt til 500 kilometer. Ladefarten er inntil 150 kilowatt.
I og med at det er en Maserati er også de sportslige prestasjonene viktig, og de skal være ivaretatt av to elektriske motorer som yter til sammen 550 hestekrefter med et dreiemoment på 820 newtonmeter, som skal gi en akselerasjon fra null til hundre på 4,1 sekunder.
Grecale er en SUV som er 485 centimeter lang, det vil si at bilen er noen centimeter lengre enn den naturlige konkurrenten Porsche Macan, som kommer på markedet som elbil senere i år.
Den norske importøren sier de skal levere de første bilene «til de som har stått over ett år på venteliste i mars/april 2024.» En bestilling i dag vil gi bil i april til juli.
Leveringstallene skal være begrenset, importøren sier de har en kvote på 60 biler i år, hvor rundt halvparten er bortbestilt.
Av praktiske elementer kan bagasjeplass på 535 liter og hengervekt på 1,8 tonn nevnes.
Startprisen er på 1.370.000, i tillegg har modellen en omfattende tilvalgsliste som kan gjøre sluttsummen betraktelig høyere. Blant annet en spesiallakk, i en såkalt «Furieserie», som koster 222.000 kroner ekstra.
Til sammenlikning: Porsche Macan 4 starter, med 408 hestekrefter, starter på 876.839 kroner og Macan Turbo, med 639 hestekrefter, starter på 1.236.728 kro ner.
Annonse
Mer på gang
Maserati er forøvrig klare med nok en elbil i disse dager, GT-bilen GranTurismo Folgore.
Den opprinnelige planen med å lansere elversjonen av limousinen Quattroporte i år er skjøvet til 2028, ifølge Autoweek.
Neste år kommer superbilen MC20, som er ventet å ha tre elmotorer og en effekt på mer enn 700 hestekrefter. Den elektriske arvtakeren til den store SUV-en Levante kommer trolig i 2027.