WINTER IS COMING: OFV-sjef Øyvind Solberg Thorsen tror ikke på bedring i nybilmarkedet med det første.

Snittprisen opp på nye biler:

Nå betaler nybil­kjøperne mer for mindre

Prisvekst og renteøkninger får nordmenn til å velge mindre og rimeligere biler. Men siden prisene stiger, betalte vi mer for mindre i tredje kvartal, viser nye tall.

Publisert

Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) slapp torsdag en ny utgave av verdirapporten som viser utviklingen i verdien på den norske bilparken.

Den avdekker ikke bare at bilsalget har falt med 7,06 prosent hittil i år, men også at nordmenns hang til å velge dyre biler begynner å tape seg.

Snittprisen på en ny personbil i tredje kvartal var på 572.376 kroner, opp en drøy tusenlapp fra forrige kvartal, men ned fra 579.049 kroner som var årsgjennomsnittet i 2022. Det akkumulerte 2023-tallet er på 564.974 kroner.

Folk fra Innlandet betalte mest for nybilen siste tre måneder med 585.247, foran bilkjøpere i Troms og Finnmark (inkludert Svalbard) som betalte 583.972.

Befolkningen i Rogaland og Vestland betalte minst, henholdsvis 548.693 og 541.209 kroner.

Leasing øker igjen

I tredje kvartal alene var verdien av førstegangsregistrerte nye personbiler 16,5 milliarder kroner, en nedgang på 2,6 milliarder kroner sammenlignet med samme kvartal i 2022.

Så langt i år har det i Norge blitt registrert nye personbiler til en verdi av 53,6 milliarder kroner. Det er 4,1 milliarder mindre enn på samme tid i fjor, skriver OFV i en pressemelding.

Leasingbilenes andel av nybilregistreringene er på vei opp igjen etter at den var helt nede i 40,7 prosent i 2022, mens den så sent som i 2018 var på 53,9 prosent.

Etter et førstekvartal i 2023 på 37,1 prosent klatret andelen til 45,6 i tredje kvartal. Det akkumulerte tallet etter ni måneder 2023 er på 42,4 prosent.

Nytt renteplatå

OFV har ingen tro på at trenden i nybilregistreringene brytes med det første.

«Styringsrenten til Norges Bank er satt opp 13 ganger siden august 2021 og er nå på 4,25 prosent. Det betyr at rentene fra bankene har gått tilsvarende opp i perioden og boliglånsrenten ligger nå på 5 prosent eller mer. Billån er enda dyrere, med mindre det tilbys rentekampanjer, noe vi ser eksempler på i dagens marked», skriver OFV – og fortsetter:

«Drivstoffprisene har etablert seg på et høyt nivå, matvareprisene er høyere enn på flere år og inflasjonen ser ut til å ha bitt seg fast rundt 5 prosent. Som om ikke det var nok, er det ventet ytterligere en renteøkning i desember, og flere økonomer hevder at vi ikke nærmer oss «rentetoppen, snarere et renteplatå». En kommende renteøkning vil først merkes ved årsskiftet og i første kvartal 2024.»