PRANGENDE: Mercedes-Maybach EQS 680 SUV er over fem meter lang og med en slik front glir man ikke ubemerket hen.

Elektrisk luksus:

Første el-SUV fra Mercedes-Maybach priset

Maybach-modellene til Mercedes er for dem som har mye penger og krav i luksusklassen.

Publisert Sist oppdatert

Maybach er Mercedes' serie for ekstremt luksuriøse biler, og Mercedes-Maybach EQS 680 SUV blir den første elbilen med dette emblemet. Bilen ble presentert på vårparten fjor, og nå er den norske prisen klar.

EQS 680 SUV havner, ikke overraskende, i det øvre sjiktet når det gjelder personbiler i Norge. Startprisen er 2.236.000 kroner, og det er før man eventuelt går løs på en svært omfangsrik tilvalgsliste.

Velger man lakk i to toner, kommer bilen med en stripe som fargene, som er håndmalt. Bilen kan bestilles med leggmassasje, og går man for «sjåførpakke», kan passasjeren bak til høyre legge setet helt ned.

Champagne? Så klart

Med «First-Class Rear» fortsetter midtkonsollen som et flytende bånd helt til baksetene. Dette inkluderer også to termiske koppholdere og en hylle for «MBUX rear tablet» . Importøren sier at det også «på forespørsel» kan bestilles en midtkonsoll som har to sammenleggbare bord, et kjølerom og sølvbelagte champagneglass.

For første gang i en Mercedes har bilen skjulte parkeringssensorer.

Konserndirektør Thorbjørn Myrhaug i Mercedes-Benz Norge, legger lista høyt i pressemeldingen:

– Ved å forene Maybach sin tradisjonelle eleganse med en avansert elektrisk drivlinje, introduserer vi en SUV som redefinerer standarden for luksuriøse elektriske biler.

SJÅFØR: EQS 680 SUV er nok i høyere grad en sjåførbil enn en familiebil.

Standardutstyret får i tillegg EQS 680 SUV til å skille seg fra EQS SUV. Det er kromlister rundt vinduene og på b-stolpen, og grillen har vertikale lameller.

Musestille?

I beste luksusånd er det også jobbet med å gjøre bilen så støysvak som mulig. 

Lik EQS SUV har bilen en innkapsling av det elektriske drivverket foran og bak, og drivenheter som har gummifester. Det er brukt akustisk skum i utvalgte profiler og i undervognspanelet. Dette skal redusere støyen fra grus som kastes opp i hjulbuene. Bagasjeromsdekselet er festet til karosseriet, og er helt tett rundt kantene, noe som er med på å dempe støy, det samme er utstrakt bruk av laminert glass.

Bilen er lang, 513 centimeter, men bakakselstyring gjør bilen mer smidig. Standard er et utslag på 4,5 grader, men EQS 680 SUV kan leveres med en styringsvinkel på bakhjulene på 10 grader. Dette skal gi en svingradius på 11 meter. 

Justerbare luftfjæringer er standard.

Snaut bak?

Nettokapasiteten på batteriet er 118 kWt, som skal gi en maks rekkevidde som ligger mellom 56 og 61 mil, avhengig av utstyr.

Motorene yter 658 hestekrefter, med et dreiemoment på 950 newtonmeter. Akselerasjon fra null til hundre skal ta 4,4 sekunder. 

Av praktiske saker kan tilhengervekt på inntil 1,8 tonn nevnes, mens bagasjerommet er forholdsvis beskjedent, bilstørrelsen tatt i betraktning, det er på 440 liter.

De første bilene er ventet til Norge mot slutten av sommeren.

NISJE: I fjor ble det registrert fem nye Mercedes-Maybach i Norge, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken, to GLS og tre S-klasse.