UTRYKNINGSKJØRETØY: Alfa Romeo Tonale brukes av Carabinieri i Italia.
Foto: ALFA ROMEO
Carabinieri:
Mener Alfa Romeo-modell ikke tåler hard kjøring
Italias Carabinieri har levert en formell klage på Alfa Romeo Tonale.
I juni 2023 mottok det italienske Carabinieri de første av flere hundre Alfa Romeo Tonale utrykningskjøretøy.
Nå har Carabinieri-fagforeningen levert inn en formell klage til statsadvokatens kontor i Roma, med henvisning til flere «operasjonelle rapporter» fra betjenter som har opplevd «kritiske problemer» med kjøretøyets veigrep, melder Carscoops.
Hovedklagene dreier seg om Tonales egenskaper i høye hastigheter og på ujevne veier – forhold som ofte forekommer under utrykning.
Kan havne i retten
– Vi kan ikke akseptere at våre kolleger jobber under potensielt farlige forhold. Det er administrasjonens plikt å sikre trygge, pålitelige og fullt ut egnede kjøretøy til operativ bruk. Vi kommer ikke til å gi oss før situasjonen er oppklart, sier Antonio Nicolosi, generalsekretær i fagforeningen.
Alfa Romeo benekter at Tonale utrygg.
– Alfa Romeo understreker at deres kjøretøy oppfyller de strengeste sikkerhetsforskriftene og gjennomgår grundige vurderinger av politistyrkene i de landene de opererer i, inkludert Carabinieri i Italia, sier en talsmann for selskapet.
Til tross for kritikken gjør Alfa Romeo det klart at de er åpne for å samarbeide med myndighetene, men forbeholder seg også «retten til å beskytte sitt image og omdømme gjennom passende kanaler,» noe som antyder at saken kan havne i retten. Det ser altså ut til at ting kan bli litt mer kompliserte før de blir løst.
Alfa Romeo har en lang historie med å levere biler til Carabinieri.
Nesten ingen i Norge
Tonale har vært i produksjon siden 2022 og var, inntil Junior nylig ble lansert, merkets minste bil. Den kan leveres med bensin- eller dieselmotor, i tillegg til som mildhyrid.
Slike drivlinjer har gjort at bilen knapt har laget en krusning i den norske registeringsstatistikken.
Fra 2022 til 2024 ble det registrert 49 nye Tonale i Norge, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken. Nå finnes den ikke lenger på importørens hjemmeside.
Har du lest om disse prøvekjøringene?