FØRST TIL NORGE: HiPhi Z blir antakelig den billigste av to dyre modeller.

HiPhi starter salget:

Denne kinesiske luksus­bilen kommer til Norge i år

HiPhi slår an tonen med to modeller, begge til en pris på over millionen.

Publisert Sist oppdatert

Norge og Tyskland er først ute blant de 15 europeiske landene der HiPhi skal lanseres i første omgang, forteller Kjell Arne Wold til Bilnytt [for abonnenter].

– Vi starter i Norge, fordi det er landet som leder utviklingen innen elektriske biler, sier Wold til Bilnytt.

– Alt tenkelig inkludert

Nordmannen er merkets europasjef. Han har tidligere uttalt at han er helt sikker på at HiPhi, fra selskapet Human Horizons, matcher nivået til produktene fra hans tidligere arbeidsgivere Audi og Tesla.

– Dette handler om premium – kanskje luksusbiler – der alt tenkelig utstyr er inkludert, sier han.

HiPhis modeller er X (fra 2020), Z (2022) og Y, som ble lansert i Shanghai i forrige uke.

X og Z kommer til Norge i første omgang. Ifølge Wold er ikke prisene helt klare ennå, men estimatene ligger per i dag på henholdsvis 1.150.000 og 1.090.000 kroner.

Anseelig størrelse

Begge modellene kommer til å synes godt i trafikken, med lengder på 520 (X) og over 530 (Z) centimeter.

Førstnevnte, en seksseter, vil heller ikke slippe unna sammenlikninger med sin nesten-navnebror fra Tesla, på grunn av dørene – se bilde under.

INGEN GRUNN TIL Å BØYE HODET: Selvmordsdører og måkevinger på en gang gjør at denne bilen egentlig burde vært med i Motors bildørquiz.
LENGRE ENN P-PLASSEN: HiPhi X har sine designslektninger i dagens marked, men de fleste av dem vil se små ut ved siden av denne bilen.

Der HiPhi X gir inntrykk av å være en stor, praktisk bil og kanskje noe for nordmenn som liker ideen Hongqi men ikke lar seg tiltale av utseendet, kan det likevel bli Z som tiltrekker seg oppmerksomhet i visningslokalene.

Modellen er blitt kalt «et romskip på hjul», med sitt futuristiske design og matchende ytelser – 600 hk og 0-100 på 3,8 sekunder.

DENNE BLIR VANSKELIG Å IGNORERE: HiPhi Z er diger og utstyrt med diverse pynt.
LIMOFØLELSE? En lengde på over 530 centimeter gir bra armslag og benplass bak.

Nettopp visningslokaler blir det naturligvis, slik tider og trender dikterer. Men der lite skal være spart i selve bilene, varsler Wold en «lean» og økonomisk linje ellers.

– Ikke forvent nok en kinesisk «flagship store» midt i Oslo sentrum, sier han til Bilnytt.