KULDERESISTENT? Slik ser konstruktørenes skisse av Phoenix-batteriet ut.
KULDERESISTENT? Slik ser konstruktørenes skisse av Phoenix-batteriet ut.

Nytt, ambisiøst selskap:

– Lager elbil-batteri som takler kulde

Et batteri som gir sommerrekkevidde året rundt, skal være rett rundt hjørnet.

Publisert Sist oppdatert

Det hevder i hvert fall lederne i det kinesiske selskapet Greater Bay Technology.

Hemmeligheten skal ligge i selve battericellene, som ved hjelp av ledere med svært lav elektrisk motstand og teknologi for temperaturstyring gjør lithium-ion-batteriene i stand til å gå fra minus 20 til pluss 25 grader på bare fem minutter.

Deretter skal de fungere som elbil-batterier flest gjør under optimale forhold – selv når det knirker under skosålene og langrennsfolket griper etter den grønne skivoksen.

Mener rekkevidden blir upåvirket

– Vi vet alle hvordan elbilers rekkevidde blir påvirket av kulde, det fører til en forferdelig dårlig brukeropplevelse. Med disse batteriene har det ingenting å si om det er varmt eller kaldt ute. Ikke bare vil de lade som normalt, rekkevidden vil heller ikke bli påvirket, sier Huang Xiangdong, medgründer og styreleder i Greater Bay, ifølge nyhetsbyrået Bloomberg.

For godt til å være sant? Bare science fiction? Og har han glemt å tenke på hva det koster av strøm å holde varmen på et bra nivå i kupeen? Kanskje.

Men det skal godt gjøres å avfeie selskapet fullstendig. Dels på grunn av Huang, som er alt annet enn en novise, og dels på grunn av Greater Bays fenomenale tillit i markedet etter bare få års eksistens.

Ekstrem børsverdi

Gründeren har utdanning fra Italia og erfaring fra Fiats utviklings­avdelinger helt tilbake på åttitallet. Han dro tilbake til Kina for å undervise i 1991 og ledet deretter all forskning for Guangzhou Automobile Group i ti år, inntil han pensjonerte seg i 2016.

Men i 2020 var det duket for et comeback, med Greater Bay.

Selskapet er allerede vurdert til å være verdt over en milliard dollar, og deres første batterier er på vei inn i modeller fra Aion, Kinas mestselgende el-merke etter BYD og Tesla.

Disse batteriene skal etter sigende ha høy ladehastighet – Greater Bay snakker selv om strøm nok til 50 mil i løpet av et kvarter. Det uttalte målet er å gjøre unna ladingen på like kort tid som det tar å fylle en bensintank.

Batteriene som skal takle kulde, altså neste generasjon, vil ifølge selskapet bli testet i enkelte modeller i løpet av 2024.