APP FOR DEG OG MEG: I 2020 lanserte Circle K «Click & Go», som betyr at du kan forhåndsbestille mat via en app. Her får Mia Cathrine Tveit Stoknes servert sin matpose av Ryszard Dyba.

Bensinstasjonene ruster opp:

Lading, insekthotell, mat og treningsutstyr er den nye oljen

I hverdagen har du kanskje en fast bensinstasjon. Men hvis du farter langs veien i sommer – tenker du over hvor du stopper?

Publisert Sist oppdatert

En bensinstasjon var en gang et sted du fylte bensin eller diesel. Kanskje kjøpte frostvæske og olje nå og da. Så ble det pølser og boller. Og ikke minst kaffe.

Mange av dagens bensinstasjoner har større matmeny, steder å sitte og ladestasjoner. På matfronten blir de stadig sterkere konkurrenter til de tradisjonelle veikroene – mange av disse har dessuten forsvunnet.

Dette er aktørene

  • Markedsandelene de kjemper om i et nytt konsept som energistasjoner, er en kamp mellom Circle K 29,6 prosent, Uno-X Mobility 28 prosent, Esso 19 prosent og Shell 17 prosent. Uno-X Mobility er et selskap under Reitan Retail, Shell er eid av det nordiske energiselskapet St1 Nordic Oy, mens Circle K og Esso har kanadiske og irske eiere.
  • Kilden til tallene er Drivkraft Norge og er fra 2020, siden tallene minst skal være 12 måneder gamle, av konkurransehensyn.

Dette samtidig med at stasjoner med stadig flere finesser altså dukker opp.

Lading og oppussing

I tillegg til ofte bredt utvalg av mat og drikke kan stasjonene ha lekeplasser, treningsapparater, hundeluftegårder, dusjer, og til og med insekthotell, som på den nye Shellstasjonen på Klett i Trøndelag.

Andre nybygde stoltheter for Shell er stasjonene i Tvedestrand (også med insekthotell) og sist ut – i Brumunddal.

– Vi har i dag i samarbeid med Recharge lading på 40 av våre stasjoner. I løpet av året skal vi ha utbyggingen av ladeverket er samkjørt med oppussing på mange av våre stasjoner, sier markedsdirektør Erlend Føleide via kommunikasjonsavdelingen hos Shell.

Energistasjoner

Circle K Kongsbergporten er den siste åpnede stasjonen til Circle K, med 18 elbilladere og plass til 50 sittende gjester. Her er det blant annet solceller på taket som skal levere fornybar energi.

Bamble er en annen ganske ny stasjon som har fått mye oppmerksomhet, særlig på grunn av en ladepark med 35 hurtigladere og superladere.

Disse stasjonene kalles ikke lenger bensinstasjoner, men energistasjoner. Og det blir flere av dem.

Forundringspose med rabatt

Bærekraft er et annet ord som for lengst har funnet sin vei inn i bransjen. Blant annet materialisert i form av konseptet «To Good To Go», en app fra Circle K. Den gir deg muligheten til å kjøpe mat som er til overs i form av en forundringspose som koster 39 kroner, med opprinnelig verdi fra 100 til 140 kroner.

– Vi har et stort ansvar for å kaste minst mulig mat, og med dette har vi reddet 350 000 måltider fra søpla, sier prosjektleder Ida Ulla-Britt F. Burud i Circle K.

Circle K understreker også et bevisst bruk norske råvarer og at de er opptatt av dyrevelferd, derfor har de blant annet gått over til kyllingkjøtt fra saktevoksende kyllingrase.

SOL I HJERTET: På taket over hurtigladerne hos Circle K Kongsbergporten er det montert 72 solcellepaneler, som sammen med batterier sørger for å samle opp strøm.
VASK OG MILJØ: Bensinstasjoner har selv vært med på et initiativ for bærekraftig bilvask. Det handler blant annet om at det brukes vaskemidler som er Svanemerket.

Rett til himmels

Hos Shell skal det serveres «ekte, ujålete og ærlig mat», all matemballasje er svanemerket og kaffen er fra det som ifølge Shell er Norges mest miljøvennlige kaffe, Evergood. Til kaffen fristes det blant annet med Shellbollen, med vanilje.

Kanskje etter inspirasjon fra Espa langs E6 mellom Oslo og Hamar, en av få privateide Shellstasjoner og kjent som «Bolleland».

– Hvordan har bollesalget gått etter at E6 nylig ble lagt om?

– Rett til himmels. Vi ligger på et årlig salg på 2,1 millioner boller, sammenlignet med 1 million i 2011 for eksempel. Og vi har nå 57 personer sysselsatt, sier Morten Støen, som eier stasjonen sammen med Rune Gulbrandsen og Roger Danielsberg.

Knøtt små og kreative

– Hvor kom bolleideen fra?

– Vi var en knøtt liten stasjon langs veien, nummer fire mellom Oslo og Hamar. Vi måtte finne på noe nytt, sier Støen, godt ledet av etterspørsel fra kundene. For stasjonen var fra før kjent under navnet «pølseland».

I tillegg til boller selges det artikler som t-skjorter og capser med merkevaren Espa Boller og siste sprell er Espa Brus, som ble lansert i vår.

– Hva blir det neste?

– Vi får se hva vi skal finne på av sprell til høsten, men først må vi komme oss gjennom sommeren, dette er den travleste tida for oss.

LANGS E6
STOR STAS I BRUMUNDDAL: Det heter ikke lenger bensinstasjon, men energistasjon. Det er åpnet flere slike stasjoner, som Shells stasjon i Brumunddal langs nye E6, hvor snoren i vår ble klippet av ordfører Anita Ihle Steen, med butikksjef Øivind Hyttemoen Dagfinrud (t.v.)retaildirektør i Shell Anita Sørlundsengen og Ragnhild Johansen.

Selveste kaffekoppen

I tillegg til boller har kaffekoppen kanskje vært den mest diskuterte nyvinningen hos de tradisjonelle bensinstasjonene. Circle K opplyser at kundene nå fyller koppen 23 millioner ganger i løpet av et år. Mens Shells kaffeavtale ikke lenger gjelder for kalenderår, men i 365 dager etter at den er kjøpt, og ligger på mobilen i appen «Snarveien».

Mange nyheter i bransjen er digitale, eller knyttet til abonnement.

YX Norge har en egen kaffeavtale til 299 kroner, og forteller dessuten at de serverer bagetter, pølsemenyer, hamburgere og kyllingmenyer – og fremhever fast månedsabonnement på vask av bil som en nymotens nyvinning.

Ulike konsepter

  • Noen stasjoner er selveide, andre drives på franchisebasis med et ensartet konsept fra morselskapene, men med muligheter for lokal variasjon ut fra størrelse og beliggenhet.
  • Enkelte stasjoner er automatstasjoner, som UnoX, søsterselskapet til XY Norge, mens det vi tenker på som de tradisjonelle bensinstasjonen er fullservicestasjoner.

Biodrivstoff reduserer utslipp

Nymotens kan man kanskje kalle de stadig økende kravene fra myndighetene til andelen biodrivstoff. Nye tall fra Miljødirektoratet viser at det i 2021 ble omsatt 538 millioner liter bærekraftig biodrivstoff i det norske veitransportmarkedet i 2021, en økning på 20 prosent fra året før. Det reduserte de direkte utslippene med 1,2 millioner tonn CO2 i 2021. Miljødirektoratet opplyser at biodrivstoff er det fornybare alternativet som gir størst utslippsreduksjon i veitrafikken og at bruken av elbiler reduserte utslippene med 0,7 millioner tonn CO2 i fjor.

Alle kjedene peker på biodrivstoff når Motor spør om bærekraft, og mener det har vært for lite oppmerksomhet rundt dette. Vi jobber for å levere mest mulig avansert biodrivstoff i vårt flytende drivstoff, opplyser Circle K til Motor, og forteller at det eksempelvis kan være blandet inn så mye som 40 prosent fornybar diesel i dieselen.

Shell har en visjon om å være ledende på produksjon og salg av fornybar energi, og resirkulerer eksempelvis i dag avfall som brukes til produksjon av biodrivstoff.

Flere trekker også fram at de tenker nytt på andre områder, moderne stasjoner tar i bruk både solcellepaneler og vindkraft for redusere det tradisjonelle strømforbruket.