
Strømprisene svinger gjennom døgnet:
I disse timene bør du lade bilen
Her er grafen som viser at det koster nesten tre ganger mer å lade på ettermiddagen og kvelden enn på natta.
Med rekordhøye strømpriser og store svingninger gjennom døgnet er det viktig å lade på riktige tidspunkt. Strømmen koster mye mer på morgenen, ettermiddagen og på kvelden, når folk flest dusjer og lager middag, enn på natten når vi sover.
Noen dager er prisforskjellene gjennom dagen svært store, andre dager er det jevnere kurver, viser spotprisene på Nord Pool.
Her er en oversikt over spotprisen time for time gjennom døgnet for i dag 20. desember.
- De grønne søylene viser når spotprisen er under 1,80 kr/kWt.
- De blå søylene viser når spotprisen er mellom 2 kr/kWt og 3 kr/kWt.
- De røde søylene viser når det er aller dyrest, når spotprisen er over 3 kr/kWt – og til og med over 4 kr/kWt.
Som syv panelovner
Kraftanalytiker Tore Reier Lilleholt i analyseselskapet Volue Insight har i Motor advart mot disse høye toppene på enkelte tidspunkter av døgnet.
– Midtvinters kan vi få priser i kortere perioder på rundt seks kroner per kilowatt-time. Det er det greit å være oppmerksom på, sier han.
Mange elbileiere har nå hjemmeladeanlegg, hvor man kan lade med en hastighet på ca. syv kilowatt per time. Det tilsvarer et like høyt strømforbruk som syv 1000 watts panelovner trekker.
Jo høyere hastighet du kan lade med, jo viktigere er det å lade når strømmen er billigere.
Tre ganger dyrere
Har du et hjemmeladeanlegg som fyller elbilen din med syv kilowatt per time, koster de 42 kilowatt-timene totalt ca. 68 kroner mellom midnatt og 06 (gjennomsnittspris på 1,63 kr/kwt x 42 kwt).
Lader du derimot på ettermiddagen og kvelden, i timene mellom 14 og 20, koster 42 kilowatt-timer hele 182 kroner, altså nesten ganger så mye (gjennomsnittspris på 4,34 kr/kwt x 42 kwt).
I tillegg til disse prisene kommer nettleie, avgifter og strømselskapets fortjeneste – som for en gjennomsnittskunde med normale priser totalt utgjør 90 øre per kilowatt-time, ifølge nettstedet Europower.
Mer om elbil:
-
Hyundai slipper Ioniq 6:
Sjekk detaljene som gir elbil-perlen ekstra rekkevidde
-
Feil med motor:
Tesla stanser Model Y-produksjonen i Tyskland
-
VW lanserer ID.Aero:
Volkswagen ruller ut neste elbil-etappe i Kina
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
BMW slipper iX M60:
Lokker med mer av det sterke
-
Elbil fra Mercedes på langtur:
Én prosent batteri igjen, sjekk rekkevidden ...
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
Ny Peugeot 408:
Designperlen blir også helelektrisk
-
Ny strategi fra Volkswagen:
Vil at GTX skal bli det nye GTI
-
Undersøkelse:
Én av tre hadde ikke våget å kjøre til Tyskland med elbil
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Alle skal med:
Nå har den siste europaveien fått lynlader
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
Trygt med nytt anlegg
Men er det trygt å lade elbilen om natta?
– Ja, har senioringeniør Kjetil Solberg i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) tidligere uttalt til Motor – såfremt du har et nyere ladeanlegg til elbilen.
– Å bruke strøm om natta er ikke farligere enn å bruke strøm på dagtid. Tvert imot, om natta er det mindre belastning på strømnettet, påpekte han.
Strøm vs. fossilbil
Selv om strømmen i vinter er rekorddyr, er det lenge til strøm blir dyrere enn bensin og diesel.
For en gjennomsnittlig elbil, som bruker 1,7 kilowatt-timer per mil, må strømprisen bli seks kr/kWt før det blir dyrere med strøm enn å kjøre en gjennomsnittlig fossilbil, som bruker 0,6 liter per mil, med en dieselpris på 17 kr per liter.
I november var gjennomsnittlig spotpris 1,06 kroner per kilowatt-time i Sør-Norge, og 42 øre i Midt- og Nord-Norge. Med avgifter, nettleie og påslag til strømselskapet, gir det en gjennomsnittlig strømpris til forbrukerne på rundt to kroner i Sør-Norge og 1,32 kroner i Midt- og Nord-Norge (foruten de områdene som har reduserte offentlige avgifter).
Men i dag, 20. desember, er det altså rekorddyrt.
Gjennomsnittlig spotpris i dag er på 3,10 kr/kWt gjennom døgnet. Med nettleie, avgifter og strømselskapets fortjeneste blir det over 4 kr/kWt.
Har du lest disse sakene?
-
Hyundai slipper Ioniq 6:
Sjekk detaljene som gir elbil-perlen ekstra rekkevidde
-
Modifisering av biler:
Derfor skal du ikke gjøre bilen raskere
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
Vi som diskuterer sportsbiler:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
-
Revidert nasjonalbudsjett:
Kjører videre med elbil-moms over 500.000 kroner