DYRT OG BILLIGERE: På natta koster det under 10 kroner, på ettermiddagen koster det 26 kroner.

Strømprisene svinger gjennom døgnet:

I disse timene bør du lade bilen

Her er grafen som viser at det koster nesten tre ganger mer å lade på ettermiddagen og kvelden enn på natta.

Publisert Sist oppdatert

Med rekordhøye strømpriser og store svingninger gjennom døgnet er det viktig å lade på riktige tidspunkt. Strømmen koster mye mer på morgenen, ettermiddagen og på kvelden, når folk flest dusjer og lager middag, enn på natten når vi sover.

Noen dager er prisforskjellene gjennom dagen svært store, andre dager er det jevnere kurver, viser spotprisene på Nord Pool.

Her er en oversikt over spotprisen time for time gjennom døgnet for i dag 20. desember.

  • De grønne søylene viser når spotprisen er under 1,80 kr/kWt.
  • De blå søylene viser når spotprisen er mellom 2 kr/kWt og 3 kr/kWt.
  • De røde søylene viser når det er aller dyrest, når spotprisen er over 3 kr/kWt – og til og med over 4 kr/kWt.

Som syv panelovner

Kraftanalytiker Tore Reier Lilleholt i analyseselskapet Volue Insight har i Motor advart mot disse høye toppene på enkelte tidspunkter av døgnet.

– Midtvinters kan vi få priser i kortere perioder på rundt seks kroner per kilowatt-time. Det er det greit å være oppmerksom på, sier han.

Mange elbileiere har nå hjemmeladeanlegg, hvor man kan lade med en hastighet på ca. syv kilowatt per time. Det tilsvarer et like høyt strømforbruk som syv 1000 watts panelovner trekker.

Jo høyere hastighet du kan lade med, jo viktigere er det å lade når strømmen er billigere.

Tre ganger dyrere

Har du et hjemmeladeanlegg som fyller elbilen din med syv kilowatt per time, koster de 42 kilowatt-timene totalt ca. 68 kroner mellom midnatt og 06 (gjennomsnittspris på 1,63 kr/kwt x 42 kwt).

Lader du derimot på ettermiddagen og kvelden, i timene mellom 14 og 20, koster 42 kilowatt-timer hele 182 kroner, altså nesten ganger så mye (gjennomsnittspris på 4,34 kr/kwt x 42 kwt).

I tillegg til disse prisene kommer nettleie, avgifter og strømselskapets fortjeneste – som for en gjennomsnittskunde med normale priser totalt utgjør 90 øre per kilowatt-time, ifølge nettstedet Europower.

Trygt med nytt anlegg

Men er det trygt å lade elbilen om natta?

– Ja, har senioringeniør Kjetil Solberg i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) tidligere uttalt til Motorsåfremt du har et nyere ladeanlegg til elbilen.

– Å bruke strøm om natta er ikke farligere enn å bruke strøm på dagtid. Tvert imot, om natta er det mindre belastning på strømnettet, påpekte han.

Strøm vs. fossilbil

Selv om strømmen i vinter er rekorddyr, er det lenge til strøm blir dyrere enn bensin og diesel.

For en gjennomsnittlig elbil, som bruker 1,7 kilowatt-timer per mil, må strømprisen bli seks kr/kWt før det blir dyrere med strøm enn å kjøre en gjennomsnittlig fossilbil, som bruker 0,6 liter per mil, med en dieselpris på 17 kr per liter.

I november var gjennomsnittlig spotpris 1,06 kroner per kilowatt-time i Sør-Norge, og 42 øre i Midt- og Nord-Norge. Med avgifter, nettleie og påslag til strømselskapet, gir det en gjennomsnittlig strømpris til forbrukerne på rundt to kroner i Sør-Norge og 1,32 kroner i Midt- og Nord-Norge (foruten de områdene som har reduserte offentlige avgifter).

Men i dag, 20. desember, er det altså rekorddyrt.

Gjennomsnittlig spotpris i dag er på 3,10 kr/kWt gjennom døgnet. Med nettleie, avgifter og strømselskapets fortjeneste blir det over 4 kr/kWt.