STERK I TROEN: Konsernsjef Jaehoon Jay Chang i Hyundai (midten) dempet ikke forventningene da han presenterte Hyundais hydrogenambisjoner i Las Vegas mandag.

Bosch og Hyundai satser tungt:

«Hydrogen kan bli primær­kilde for all mobilitet»

To av bilindustriens største aktører satser nå tungt på å utvikle løsninger for hydrogen som energikilde for alle typer biler.

Publisert

LAS VEGAS (Motor): Er hydrogen et blindspor i utviklingen av utslippsfri transport, eller er det en del av løsningen?

Få spørsmål i debatten om nullutslippsbiler er mer splittende innad i bilbransjen enn nettopp hydrogen.

På CES, verdens største elektronikkmesse i Las Vegas, presenterte Hyundai og Bosch hvert sitt initiativ for storskala bruk av hydrogen som energikilde for personbiler og tungtransport.

Og ingen er sterkere i troen enn koreanske Hyundai.

– Jeg kan ikke si det tydelig nok: Ren hydrogen har potensial for å bli den primære energikilden for all mobilitet, sier Jaehoon Jay Chang, toppsjefen i Hyundai Motor.

Men Changs store ord kom uten at Hyundai presenterte konkret hvordan deres hydrogen-løsninger skal fungere.

Ny Nexo på gang

Det er drøyt 10 år siden selskapet lanserte sin første hydrogenbil, Tucson ix35. I en ikke altfor tøff konkurranse er Hyundai nå ledende merke i det globale salget av elbiler.

En redesignet utgave av deres Nexo er planlagt lansert i 2025.

Under CES presenterte Hyundai de strategiske rammene for en omfattende satsing på produksjon, lagring og bruk av hydrogen som energikilde.

Hyundai vil produsere hydrogen fra organisk avfall og plast, i tillegg til at de skal utvikle rimelige elektrolysører som brukes for lage hydrogen fra elektrisitet.

Selskapet sier at hydrogensatsingen vil bety at de reduserer sine egne karbonutslipp med over tre millioner tonn CO2 pr år i 2035.

Batteri ikke nok

Fra Bosch er hydrogen først og fremst påtenkt som en løsning for tungtransport, men selskapet sier de investerer tungt i hele verdikjeden for hydrogen.

– Når du skal bruke store kjøretøy til å trekke tung last, så holder det ikke bare med å lade batteriene. Du trenger en drivlinje-teknologi som er like fleksibel som en bensin- eller dieselmotor, sier Paul Thomas, leder for mobilitetsavdelingen til Bosch i USA.

Bosch har allerede mottatt de første bestillingene på en brenselcelle de nå har under produksjon i Stuttgart.

NY MOTOR: Bosch forbereder lansering av ny hydrogenmotor

Ny hydrogenmotor

Men deres store hydrogenlansering kommer senere i 2024:

Bosch jobber med å utvikle komponenter til en hydrogenmotor, som omdanner drivstoff direkte til energi uten først å konvertere det til elektrisitet. Når den er drevet på grønt hydrogen vil denne motoren være praktisk talt karbonnøytral.

Bosch er en av bilindustriens største underleverandør – og produksjon til bilindustrien utgjør selskapets største divisjon, med en omsetning på over 50 milliarder dollar i 2022. 

Denne summen er ventet å vokse til nesten 90 milliarder dollar (ca. 930 milliarder kroner) i 2029.