Hvordan skal vi finne riktig bruktbil, undrer Hanne Carlsen og Per-Kristian Aronsen. De vil ha hjelp.

Pent brukt og godt kjøpt:

Hvilken bruktbil skal de velge?

KAN NOEN HJELPE? Hanne Carlsen og Per-Kristian Aronsen synes det å kjøpe bruktbil er vanskelig. Det er mye informasjon å sette seg inn i. Som en uoverstigelig vegg. De ønsker seg hjelp.

Mange synes det er vanskelig å handle bil, særlig bruktbil. Hva skal du velge, hvordan skal du unngå å bli lurt – og hva har du egentlig råd til?

Publisert Sist oppdatert

– Vi er veldig blåøyde kjøpere. Jeg er sikker på at vi kunne kjøpt en bil med en gaffel i motoren, sier Hanne Carlsen (32), som jobber som sminkør i NRK.

Denne saken ble først publisert i magasinet Motor, utgave 3/2022.

Hun sitter i et ganske nykjøpt rekkehus på Kolbotn sammen med mannen Per-Kristian Aronsen (34), som i likhet med Hanne rister på hodet over hvor lite peiling de har.

– Vi vegrer oss veldig for dette her. Det er verre å kjøpe bruktbil enn bolig. Det er så uoversiktlig! Vi orker liksom ikke å sette oss inn i dette markedet, men trenger noen spesifikke tips, ellers ender vi opp med å fortsette å låne bil av venner ...

Ikke misforstå. Hanne og Per-Kristian ønsker seg virkelig en bil. Hanne er fra Trondheim og de savner å kunne kjøre dit. De lengter også etter å laste en bil med telt og bagasje og dra på langtur, som de ofte gjorde tidligere.

Når det gjelder økonomi, så tenker de at budsjettet er rundt 150 000.

Og så var det også dette med drivlinje ... Burde de kjøpe elektrisk, kanskje?

Lukten av brent kløtsj og vafler

Biljournalist Øivind A. Monn-Iversen i Motor sier valget av drivlinje først og fremst avhenger av to ting; behovet og hvor mye penger en bilkjøper har.

Skal du kjøre langt, er det bare å glemme elbilene på et budsjett på 150 000. Det finnes ikke elektriske bruktbiler som har rekkevidde til den prisen, slår han fast.

Monn-Iversen har derfor klare råd til Hanne Carlsen og Per-Kristian Aronsen, som vi kommer tilbake til, men det generelle rådet til alle som skal kjøpe bruktbil, er at bilen, innenfor det budsjettet du har, er så ny som mulig – ideelt sett med resterende nybilgaranti, så lite brukt som mulig, og aller viktigst; har servicehefte i orden. Er det tatt jevnlig service? Har bilen vært skadet?

GIR RÅD: Biljournalist Øivind A. Monn-Iversen.

Det kan nesten ikke understrekes nok hvor viktig servicehefte er, sier Monn-Iversen.

I tillegg bør eierhistorikken til bilen undersøkes. Jeg er alltid skeptisk til biler som har hatt mange eiere. Og selv med én eier kan en bil som har vært utleiebil, ha blitt brukt veldig annerledes enn en som har vært privateid. Du kan jo tenke deg at noen av disse bilene, eid av en leiebilaktør, er blitt kjørt hardt i den norske fjellheimen i sommer, mens lukten av brent kløtsj har blandet seg med vaffellukten ...

Noen å stole på

Av de 43 .413 bruktbilene som ligger til salgs på Finn mot slutten av august, er 20 .928 dieselbiler, 11. 641 bensinbiler, 4951 elbiler, mens nær 7000 kombinerer elektrisitet og tradisjonelt drivstoff, i all overvekt bensin. Rundt 1600 av disse er selvladende hybrider.

Når NAF-magasinet Motor søker i prisklassen 100.000–150.000 kroner, får vi opp 5838 biler. Under 100 000 kroner er det 15.591 treff. Bilene selges både av forhandlere og private.

Andelen privatsalg holder seg stabilt på i underkant av 40 prosent av bilene, opplyser forretningsutvikler for Motor på Finn, Terje Dahlgren.

– Hvilke biler har kortest liggetid på Finn?

Elektrisk har i snitt 14 dager, diesel 30, hybrid 34, og bensin 39 dager.

Bilen som ble kjappest solgt de siste tre månedene, var en Nissan Leaf, som lå i ni dager, mens en hybrid Volvo XC60 endte med en publiseringstid på 58 dager.

Hva skjer med prisene?

De holder seg stabile, for enkelte modeller ser vi også at prisene har økt, det gjelder spesielt for elbilmodellene, sier Dahlgren.

Skuffet over pris

I bruktbiltallene på Finn speiles annenhåndsverdien for biler. Ekteparet Gerd Hovland (73) og Bernhard Walter Hovland (79), bosatt i Rakkestad, kjøpte nye biler i 2019 og i 2018. Begge skulle gjerne ha byttet ut de to bensinbilene sine i ladbare hybrider, men er svært skuffet over annenhåndsverdien.

– Tilbudet på min Opel Grandland, som jeg kjøpte ny i desember 2018 av Mobile Sarpsborg for nærmere 450.000 kroner, var på forsommeren på 190.000 kroner. Jeg synes det er skammelig lavt, sier Bernhard Walter Hovland.

RASKT FALLENDE: Gerd Hovland og Bernhard Walter Hovland er skuffet over hvor lite de får igjen for bilene de kjøpte nye, en Honda Jazz (2019) og Opel Grandland (2018). De har derfor ikke råd til ladbare hybrider.

Hans kone Gerd Hovland stemmer i, for tilbudet på hennes Honda Jazz 2019-modell, som ny kostet nærmere 300.000 kroner, er på 160.000.

Vi reagerer også på at forhandlere sjekker Finn for å kunne gi oss en mulig pris på bilen, og er åpne på at de regner med å tjene 30.000 på å selge bilene våre videre.

Kunne det være en løsning for dere å kun ha én bil?

Nei, dessverre. Vi er fra Bømlo og flyttet hit for å være i nærheten av familie. Nå er situasjonen forandret, men vi orker ikke etablere oss på nytt på Vestlandet. Vi er der stadig, men ikke alltid på samme tidspunkt. Den som er tilbake, må ha tilgang på bil, ellers blir man veldig isolert her på boligfeltet.

Så hva er alternativet?

Vi må beholde bilene vi har og kjøre mindre.

Få biler, store bevegelser

Bruktbilsjef Vegar Gundersen på Mobile Sarpsborg sier bruktbilmarkedet er spesielt, med liten tilgang på biler og kjappe bevegelser i prisene.

Det er derfor vi sjekker på Finn. Innbytteprisen styres av markedet, og prisene kan være utfordrende, særlig for større fossile biler.

Når det gjelder bruktbilmarkedet generelt, skulle Gundersen gjerne hatt langt flere biler å selge.

Enkelte bruktbiler har gått opp i pris, som elbiler og plugin-hybrider, noen er til og med dyrere som bruktbiler enn som nybiler, fordi ventetiden på enkelte nye elbiler er så lang. Fossile biler, generelt, er også fullt salgbare.

Er det slik at nye biler «faller 50000» når de går ut av døra hos dere?

Nei, det er en myte. Bilene holder seg bedre i pris enn det. Kjøper du en dyr bil, vil du få et større prisfall. Men det skjer ikke idet du forlater gårdsplassen.

God fart i salget

  • Mens nybilsalget i Norge går ned, er det god fart i bruktbilsalget, selv om det har vært en nedgang på 3,81 prosent. Nedgangen henger sammen med nedgangen i nybilsalget, da det kommer færre bruktbiler på markedet. Per 1. august i år er det foretatt 298.226 eierskifter i landet, viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
  • 126.321 av disse er dieselbiler, 86.002 bensin, 50.857 er elektriske, mens 22.449 er ladbare hybrider og 12.558 hybrider.
  • Diesel- og bensinbiler går ned med rundt 14.000 hver, mens antallet elbiler øker med drøyt 15 000. Det totale antallet hybrider er ganske likt. Antallet ladbare har gått opp med et par tusen, mens ikke-ladbare går ned med rundt 900 biler.

Gundersen peker på at forsinkede leveringer på nybilmarkedet påvirker bruktbilmarkedetnår det retter seg, vil flere bruktbiler bli tilgjengelige.

– Vi har 25 biler nå, jeg skulle gjerne hatt 100. De fleste bilene er solgt i løpet av et par uker.

Hvilke biler blir liggende lenge?

Det er vanskelig å si, det er mange tilfeldigheter ute og går også.

Kompetanse og kjøp

Biljournalist Øivind A. Monn-Iversen sier han til dags dato ikke har møtt et menneske som har vært fornøyd med innbytteprisen på sin bil.

For det første skal forhandler tjene penger på bilen, for det andre må de ta høyde for uforutsette utgifter da ligger det fort 4000050 000 i den potten. En generell regel er at de bilene som selger bra som nye, også er ettertraktede på bruktmarkedet, og forhandlere bruker Finn som rettesnor. Det kan selvsagt du også gjøre.

Er det ikke nettopp på bilene som ikke er så attraktive, du kan gjøre de gode kjøpene?

Hvis du ikke kjøper det alle andre skal ha, kan det dukke opp et godt kjøp. Men da må du ha kompetansen selv, eller ha med deg en person med kompetanse, for å gjøre de rette valgene. Veldig mye på en bruktbil kan «skjules», og du kan bli lurt trill rundt. Er du uerfaren, kan det være tryggere å kjøpe fra en merkevareforhandler, som er opptatt av bilmerkets renommé.

Personlig ville Monn-Iversen ha kjøpt privat, for å få mest mulig for pengene, men som han sier, det betinger at du har peiling.

Ville kjøpe brukt elbil

Einar Hveem (63) er pensjonert sykepleier og har flyttet fra Nordre Follo tilbake til sine barndomstrakter i Risør.

Da han i 2020 solgte sin Nissan X-Trail 2005-modell, ville han egentlig kjøpe en brukt elbil.

Slik ble det ikke.

– Budsjettet mitt var 175.000 kroner. Behovet var å kunne kjøre til voksne barn, som bor i Oslo og Bergen, og til hytta i Valdres. Det viste seg at de elbilene jeg kunne få for den prisen, i beste fall ville ha en rekkevidde på 1617 mil. Når du skal kjøre langt, er infrastrukturen langt fra god nok, med tanke på så liten rekkevidde.

BLE IKKE ELBIL: Einar Hveem ønsket seg en brukt elbil da han solgte sin diesel-SUV. Men det hadde han ikke råd til.

Hveem endte opp med en Golf som hadde ligget lenge på markedet og var priset til 184.000. Han kjøpte den for 165000 og er storfornøyd.

Dette var en leasingbil som ble solgt i forbindelse med en kampanje fra Møller Skøyen i Oslo. Bilen hadde gått 28 000 kilometer. Etter å ha fulgt markedet nøye via Finn dukket dette opp, erfaringen jeg satt med fra før, var at små steder og små forhandlere også kan ha gode tilbud.

VIL BEHOLDE DEN NYE: Einar Hveem ser ikke for seg at han bytter igjen med det første.

Hveem påpeker at det også er blitt lett å søke via veivesenet på hvilken historikk bilen har, og at nettopp det er forbrukervennlig for bilkjøpere.

I tillegg har han vurdert geografi underveis, med tanke på hvor i landet bilene har gått, fordi praksisen med salting varierer.

– Da jeg kjøpte Golfen, var det halvannet år igjen av garantitiden. Jeg hadde satt opp noen kriterier på Finn og hadde som nevnt fulgt godt med over litt tid. Jeg ville ha en komfortabel bil, med blant annet automatgir og muligheten til å snakke med handsfree.

Når bytter du bil neste gang?

– Den jeg har nå, beholder jeg på ubestemt tid. Jeg kjører en bil som i beste fall er verdt 150.000 kroner og får fortsatt ikke noe gangbart elektrisk til den prisen, såpass har jeg fulgt med.

Bilpriser som børspriser

Morten Altmann har over 30 års erfaring fra bilbransjen og har siden 1997 drevet Norsk Bilpool, et firma som megler brukte biler mellom forhandlere – alt etter hvilke biler som passer inn i hvilken strategi hos den enkelte forhandler.

Alle biler er salgbare, det handler hele tiden om riktig bil i riktig marked

Morten Altmann i Norsk Bilpool

Om bilprisene i dag sier han at de er som børspriser, som kan svinge mye og raskt. Også han er inne på prisene på elbiler.

Noen modeller har hatt en prisoppgang på 3040 prosent på kort tid, mens noen av bilene i den andre enden av skalaen, første generasjon elbiler, blir eksportert fra Norge til Ukraina, som har bensinmangel. Bare for å gi et lite bilde.

– Hvordan skal en forbruker forholde seg til dette?

Det er vanskelig å spå, det er manko på leveranser av biler. Noen fabrikker sliter med å få tak i enkelte deler, det er råvaremangel og utfordringer knyttet til transport blant annet, og noe av dette skyldes krigen i Ukraina. Og når det er mangel på nye biler, blir det også færre bruktbiler på markedet.

Altmann mener folk generelt venter for lenge med å planlegge bilkjøpet sitt, og dermed kan havne i klemma fordi de ikke får tak i den bruktbilen de vil ha, eller at den har steget i pris.

Eller kanskje blir du skuffet over hva du kan få for den bilen du skal selge.

Men alle biler er salgbare, det handler hele tiden om riktig bil i riktig marked.

Og hvis du skal kjøpe?

Første bud er at du må gjøre en behovsanalyse, som er selvsagt, men som mange glemmer i begeistring over en bil som dukker opp. Har du analysen, kan du gå til en forhandler, som vil kunne gi deg gode råd på veien.

Bil på nett

En ganske ny salgsform av bruktbiler i Norge er digitalt salg. CarNext har tidligere solgt biler på nett, men la ned driften i Norge 1. september, mens Rebil åpnet de digitale portene i fjor og satser friskt på å kjøpe og selge bruktbiler. Foreløpig gjelder det biler som er mindre enn fem år gamle, og som maks har gått 100 000 kilometer. Daglig leder Kristian Melchior forteller at de etter hvert vil utvide sine kjøp, og dermed utbudet for salg.

Hva er det som frister ved å kjøpe eller selge en bil digitalt?

Det er flere ting. Hvis man ser på alternativet, som for de fleste vil være å selge eller kjøpe bilen på Finn, innebærer det mye arbeid også er det dette med at vi overtar garantiansvaret i etterkant, dersom man selger bilen til oss. Når vi har kjøpt og hentet en bil for å selge den videre, har du som selger av denne bilen ikke lenger noe ansvar. Som kjøper har du 14 dager angrerett på kjøpet.

Trygg og digg

«Olsenbanden – siste skrik» har nettopp hatt premiere på norske kinoer. I den bilen har en knallblå Fiat Doblò fra 2012 en rolle som offer for et krasj. Solgt av Hanne Carlsen og Per-Kristian Aronsen på Kolbotn.

Vi har tidligere kjøpt biler av folk vi kjenner, som kjæresten til søskenbarnet, som jobber med å ordne og fikse biler og har ringt oss når han har hatt noe, sier Carlsen.

NOE Å GÅ UT FRA: Motors Øivind A. Monn-Iversen gir Hanne Carlsen og Per-Kristian Aronsen tre konkrete alternativer.

Men det er ikke noe på gang fra den kanten nå. Akkurat nå er det egentlig flere ting som er litt usikre, for Aronsen opplever hverdagen som mindre stabil enn tidligere, etter at han sluttet å jobbe som vernepleier i Kirkens Bymisjon og valgte å satse på merch, det vil si alt tilbehør som er knyttet til konserter, som t-skjorter, plater, sokker ...

Jeg kaller meg «merchminister», ler Aronsen, som til daglig går under navnet PK.

Jeg har ansvar for alt som er av inntekter som skjer gjennom salg av tilbehør på en konsert. Jeg har i sommer jobbet både internasjonalt og nasjonalt for band som Kvelertak, Gluecifer og The Good The Bad & The Zugly og har nylig kommet hjem fra en Europa-turné.

Hva som blir det neste oppdraget, vet jeg ikke, men målet er å komme opp i en anstendig månedslønn ...

Hva er viktigst med en bil?

At den er trygg, svarer Carlsen.

At den er digg å kjøre, svarer Aronsen.

Gir avkall på teknologi

Øivind A. Monn-Iversen råder, etter en lengre samtale, Carlsen og Aronsen til å kjøpe en diesel- eller bensinbil, så ny som mulig, med automatgir, samt å velge en bil som sannsynligvis gir færrest mulig problemer.

– Da ender jeg opp med å anbefale tre alternativer. Alle med automatgir, som de ønsker seg: Ford Focus, Opel Astra eller Toyota Auris. Her får du ikke nyere enn 2016-modeller med automatgir, til den prisen. Hvis de klarer seg med litt mindre biler, får de også nyere modeller, som for eksempel Toyota Yaris 2017-modell. Men i denne klassen er det få alternativer med automatgir.

IKKE HELT ENIGE: Hanne Carlsen og Per-Kristian Aronsen prioriterer litt forskjellig.

Hva med ladbare hybrider?

Den teknologien er for ny til at den muligheten er der, med det budsjettet de har. Ellers er et generelt råd er å være ute i god tid når man skal kjøpe bil, sånn at man kan orientere seg, og har muligheten for å slå til hvis et virkelig godt tilbud kommer innenfor budsjettet og behovet du eller dere har.

Ellers mener Monn-Iversen at man bør være klar over at man får «lite» bil for pengene for 150 000. Skal du kjøre langt og fort, kan det å ha en ny bil med moderne assistentsystemer være viktig for tryggheten, en eldre bil er for eksempel mindre trygg på glatt føre.

– For noen kan det derfor være verdt å vurdere leasing.

Men da har du ingen bil etter at avtaleperioden har gått ut, og mange er også redde for hva slags «påslag» som kan komme?

– Ja, det kan være en ulempe, og jeg har selv erfart en merkostnad på over 15 000 kroner. Men poenget er bare å ha veid alle faktorer opp mot hverandre.