FÆRRE FOSSILBILER: IEA venter at elbilandelen i nybilsalget vil være over 50 prosent i både Kina, Europa og USA – som her på Golden Gate Bridge ved San Francisco – innen 2030.

Energibyrået med 2023-rapport:

Håp om global utslippsbrems fra biler innen 2030

Det internasjonale energibyrået IEA tror ikke det globale fossilbilsalget noen gang vil komme tilbake på før-corona-nivået, og mener oljeforbruket fra biltransport kan toppe ut før 2030.

Publisert

Det er hovedkonklusjonen i kapittelet om personbiltransport i IEAs årlige hovedrapport World Energy Outlook (kan leses og lastes ned her), som ble sluppet tirsdag.

Energibehovet til transport økte med fire prosent i 2022, hovedsakelig drevet av vekst i flysektoren. IEA tror likevel ikke at vi får en økning i salget av fossilbiler som løfter oljeforbruket opp over nivået vi hadde før koronapandemien brøt ut.

Spådommen er knyttet til veksten i elbiler, som hadde en andel av det globale nybilsalget på 14 prosent i 2022.

Energi til veitransporten står for nær 45 prosent av den globale etterspørselen etter olje – og personbiltransporten står for drøyt halvparten av dette igjen.

WORLD ENERGY OUTLOOK 2023: Du kan se hele presentasjonen av rapporten i denne videoen.

Elbil-byks

I et scenario basert på den rådende politikken i verdens land vil den globale bilflåten øke med 15 prosent fram til 2030, samtidig som oljens andel av det globale energiforbruket i veitransporten vil falle fra 92 til 88 prosent. I andre scenarier med ulik oppfyllelse av politiske løfter og målsettinger, vil andelen falle til mellom 84 og 78 prosent i 2030.

Hvis verdens regjeringer innfrir løftene de har gitt, vil elbiler stå for 20 prosent av alle kjørte kilometer på verdens veier i 2030, samtidig som de bare vil stå for fem prosent av energibehovet til veitransporten, ifølge IEA.

Betyr utviklingen at vi nærmer oss endepunktet for fossilbilenes tidsalder?

Salget av biler med forbrenningsmotor hadde en årlig volumvekst på 3,4 prosent fra 2010 til 2017 og toppet ut på 85 millioner biler i 2017. Med covid-pandemien smalt salget ned 13 prosent i 2020, og de har bare hentet inn marginale deler av det tapte,S ettersom de elektriske bilene har kapret stadig større markedsandeler de siste årene, skriver IEA.

Øker til 100 mill årlig

Byrået venter at det globale bilsalget øker til opp mot 100 millioner biler årlig i 2030, med det meste av veksten i vekst- og utviklingsøkonomier som Kina, India og Indonesia.

Mer enn 50 land, som til sammen teller over 60 prosent av jordens befolkning, fører en politikk for å stimulere elbilsalg, og om lag 30 land har målfestet utfasing av fossilbiler. I tillegg kommer bilprodusentenes egne tiltak for å skifte til elbilproduksjon, mange av dem har allerede satt en sluttdato for salg og produksjon av fossilbiler.

IEA beregner at det årlige salget av fossilbiler vil falle til mellom 55 og 60 millioner innen 2030, og anslår at elbilene da vil ha erstattet nær 20 prosent av oljeforbruket som personbilene i dag står for.

IEA skriver at elbilandelen i nybilsalget i 2030 trolig vil stige til 65 prosent i Kina, til 60 prosent i Europa og til 50 prosent i USA med en ren fremskriving av dagens politikk.