FLOM AV MERKER: De senere årene har det kommet en flom av kinesiske bilmerker på det europeiske markedet. Her fra bilutstillingen i Shanghai i 2023.

Elektrisk handelskonflikt: 

Kina vurderer å tøyle elbil­eksporten

Kinas inntreden i de vestlige bilmarkedene brygger opp til en handelskonflikt. EU beskylder kinesiske bilprodusenter for økonomisk dumping, kinesiske myndigheter antyder at de skal gjøre noe med det.

Publisert

Både europeiske og amerikanske myndigheter har beskyldt Kina for å la elbilutviklingen gå av hengslene, slik at markedet flommer over av biler som resten av verden ikke kan konkurrere med, ifølge The Financial Times [for abonnenter].

Nå ser det ut til at myndighetene i Beijing kommer dem i møte.

Avisen skriver at myndighetene i Beijing nå skal kontrollere nye elbil-prosjekter i landet gjennom «sterke virkemidler», uten at det kommer klart fram hva det innebærer.

– Det er noe konkurransemessig uryddig oppførsel, sier viseminister for industri og informasjonsteknologi, Xin Guobin, til The Financial Times.

Viseminsteren skal her sikte til lokale myndigheter og industrier.

Bilindustrien i Kina ha kommet under kraftig kritikk, særlig fra Europa, grunnet en subsidieringspolitikk som har gitt de kinesiske produsentene konkurransefordeler. Noe som har gjort at det bygger opp til en handelskrig mellom Europa og Kina.

Dumping

I september satte EU i gang prosess for å sjekke om kinesiske bilprodusenter driver med «økonomisk dumping» av produktene de eksporterer til Europa, fordi de er en trussel for bilindustrien i Tyskland, Frankrike og Italia. De europeiske bilprodusentene sliter med å konkurrere mot billig, men høyteknologisk import fra Kina.

Kina slo tilbake med å starte etterforskning rund fransk cognac som ble eksportert til Kina.

Bakgrunnen til EU er at de mistenker at den raske veksten i kinesisk elbilproduksjon er hjulpet av subsidier og banklån fra Beijing.

Xin på sin side mener samtidig at EU bruker proteksjonisme. Det samme sa kinesiske myndigheter da EU og USA innførte restriksjoner på batterier laget i Kina.

Kina gikk i fjor forbi Japan og ble verdens største eksportør av biler, i hovedsak hjulpet av fossilbilsalg til Russland, men også til dels salg av elbiler til Europa og deler av Asia.

Uklare tiltak

Xin trekker fram at det er hard konkurranse på hjemmemarkedet, men kom ikke med noen tiltak for å bremse priskrigen som har vært på elbilmarkedet det siste året.

En analytiker The Financial Times har snakket med, mener det er en fare for at bilprodusenter med enkel tilgang på bankkreditter kan velge minste motstands vei for å kapre markedsandeler, ved å kutte prisen og marginene.

Nok et merke på vei

Samtidig melder det kinesiske bilselskapet Chery at de skal lansere tre nye merker i Europa innen to år, ifølge Automotive News [for abonnenter].

Først ut er merkene Omoda og Jaecoo, som allerede selges i Kina. Dette vil både inkludere fossil- og elbiler.

KOMMER TIL EUROPA: Den kinesiske bilgiganten Chery skal lansere flere nye merker i Europa, blant annet Omoda.

Sjefen for Cherys satsning i Europa, Jochen Tueting, sier til Automotive News at dette ikke skal være «budsjettbiler», men at prisingen skal være «sært konkurransedyktig».

– En helelektrisk versjon av Omoda 5 skal koste under 40.000 euro, sier Teuting.

Omoda 5 er en mellomstor crossover-SUV.

Chery er en av Kinas største bileksportører, og solgte nær 1,7 millioner biler i 2023.

– Vi er sikre på at våre Omoda og Jaecoo-modeller vil være suksessrike i Europa. For å si det sånn: Vi er her for å bli.