PÅ VEI:
Anne Synnøve Agasøster
har mistet hverdagen hun hadde,
men gleder seg over å være
i bevegelse og blant annet kunne
kjøre bil – ikke minst stor bil.Alle foto: TOMM W. CHRISTIANSEN
Ulykken snudde livet opp ned:
– Det var en sorg da jeg måtte slutte
Du kan ikke se på Anne Synnøve Agasøster at hun på grunn av en motorsykkelulykke ikke evnet å komme tilbake til jobben som lærer. Etter seks lange år har hun fått personskade-erstatningen som likevel gjør livet lettere.
Gjennom 14 år koste Anne Synnøve Agasøster
seg på motorsykkel. Enten som sjåfør eller som passasjer. En dag i august i
2016 var det brått slutt.
– Vi skulle fra Bømlo, hvor vi bor, til Åsane utenfor
Bergen for å se på en motorsykkel jeg vurderte å kjøpe. Jeg satt bak på
motorsykkelen til Arild, ektemannen min. Så smalt det.
Denne smellen snudde
livet opp ned, selv om konsekvensene umiddelbart ikke virket særlig dramatiske
for Agasøster.
Denne saken ble først publisert i magasinet Motor, utgave 2/2023.
Hun stupte av sykkelen, landet på hodet og besvimte. Hvor lenge
vet hun ikke helt, men hun kom seg etter litt på beina og satte seg på en murkant
langs veien. Arild fikk sykkelen i ryggen, pådro seg to brudd og måtte
opereres.
Men også han kreket seg opp på murkanten hvor de ventet på en
ambulanse fra Haukeland sykehus.
Etter mer enn seks år ble
personskadeerstatningssaken til Agasøster i fjor endelig avgjort. Grunnen til
at det har tatt sånn tid er blant annet hvordan skadene har utviklet seg – og
gjentatte forsøk på å komme tilbake til jobb.
– Hadde du hørt om
personskadeerstatning før ulykken?
På veien begynte en
hjernerystelse jeg hadde
fått, å gjøre seg gjeldende,
og jeg kjente på en økende
hodepine. Da jeg kom hjem, kastet jeg opp flere ganger,
tok etter hvert en smertestillende og gikk til sengs
Anne Synnøve Agasøster
– Nei. Begrepet dukket opp i en e-post med
nyheter fra NAF, og jeg tenkte jeg måtte sjekke det opp. Jeg har ikke fulgt med
på hele erstatningsprosessen heller, den er komplisert.
Vigdis Svennungsen er
leder for NAF Advokat, og har jobbet med flere saker om personskadeerstatning
etter trafikkulykker. Hun gir Anne Synnøve Agasøster rett i at det ikke er så
lett å orientere seg i denne type saker.
– Det umiddelbare er at
forsikringsselskapet dekker utgifter i forbindelse med de materielle skadene,
men så er det erstatning som er knyttet til en eventuell personskade slik som
merutgifter, inntektstap og redusert livskvalitet som i varierende grad kan
komme i tillegg, og størrelsen på disse.
Nederst kan du lese råd om hva du bør gjøre hvis du har vært utsatt for en ulykke.
Annonse
En hendelse
Ambulansen kom til
ulykkesstedet etter rundt 20 minutter. Mannen ble lagt på båre, Agasøster satt
foran sammen med ambulansesjåføren. Da de kom fram til sykehuset var det full
undersøkelse av begge, blant annet med CT.
Anne Synnøve Agasøster var forslått,
med det som etter hvert skulle vise seg å bli en «svart» skulder, men hadde
tilsynelatende ingen alvorlig skader og fikk beskjed om at hun kunne reise
hjem. En reise på rundt tre timer.
Men hun hadde en skade som tilsa at hun heller burde holdt
seg helt i ro:
– På veien begynte en hjernerystelse jeg hadde fått, å gjøre seg
gjeldende, og jeg kjente på en økende hodepine. Da jeg kom hjem kastet jeg opp
flere ganger, tok etter hvert en smertestillende og gikk til sengs.
Tenkte ikke så mye over det
Neste morgen kastet hun fortsatt opp, og da hun skulle reise
til Bergen samme dag for å besøke Arild og levere toalettsaker, satte hun seg
derfor rett i nærheten av toalettet på ferga.
Det er vanskelig å få
oversikt over alle aktuelle
erstatningsposter
Vigdis Svennungsen, NAF Advokat
– Dette var en fredag, og jeg
hadde fått sykmelding fram til mandagen av en lege på sykehuset. Etter det
skulle jeg ta kontakt med egen lege. Da jeg kom inn til sykehuset skulle jeg
også innom traumeavdelingen for å hente et gjenglemt smykke. Den visitten fikk
som resultat at jeg ble lagt inn igjen på sykehuset til neste dag. Deretter
reiste jeg hjem igjen.
Sykehuset mente de hadde gitt henne en oppskrift for
hvordan hun skulle forholde seg, Agasøster kan ikke huske det.
Og hun er ikke
en type som setter seg ned for et godt ord. Dessuten fungerte hun som en slags
«pressekontakt» for slekt og venner som ville høre hvordan det gikk med Arild.
Men helt frisk følte hun seg ikke.
– Etter hvert begynte også traumeopplevelsen
av ulykken og seilasen som fulgte å gjøre seg gjeldende. Men
jeg valgte å ikke tenke så mye over det – og gråt litt for meg selv innimellom.
Annonse
Mulig store mørketall
Vigdis Svennungsen i NAF Advokat tror at de fleste ikke er
klar over hvilke erstatningsrettigheter de har i etterkant av en trafikkskade.
– Erstatningsoppgjør etter personskade kan være komplisert,
og det er ikke alltid så lett å få oversikt over alle aktuelle
erstatningsposter, sier hun.
– Hvis man ikke klarer å komme tilbake til den jobben man
hadde, kan det for eksempel dreie seg om inntektstap og tap av pensjon. Andre
aktuelle erstatningsposter kan være påførte og fremtidige utgifter til
medisiner og behandling og behov for bistand til hjemmet, i forbindelse med
praktiske ting som maling av huset eller snømåking. I tillegg kan det ved
skader som gir medisinsk invaliditet over 15 prosent være aktuelt med
menerstatning, som er en erstatning for tapt livskvalitet, forklarer Vigdis
Svennungsen.
– Får du som skadet full erstatning uavhengig av skyld?
– Hovedregelen er ja,
du har krav på erstatning til å få dekket de utgiftene og de tap som ulykken
har medført uten avkortning. Men har du utvist grov uaktsomhet, som for
eksempel ved promillekjøring, kjøring mot rødt lys eller utforkjøring på grunn
av stor hastighet, kan det bli en avkortning av summen helt eller delvis, sier
Svennungsen.
En avkortning vil si at erstatningssummene reduseres.
I det lange løp
Livet til Anna Synnøve Agasøster for resten av ulykkesåret
var planlagt. Hun skulle jobbe 50 prosent som lærer og studere videre med mål
om mer kompetanse for undervisning i yrkesfag på videregående.
Selv om hun
hadde jobbet 100 prosent det siste året, hadde hun vært delvis ufør tidligere,
på grunn av løsemiddelskader fra en tidligere jobb.
– Slik historikk er en
faktor som kan skape støy, men denne saken løste seg økonomisk sett greit etter
hvert, forteller Svennungsen.
Agasøsters mann er tilbake i full jobb som
kaptein på hurtigbåten, etter seks måneder med sykmelding.
Et ankepunkt
Svennungsen har mot forsikringsselskapene, er deres bruk av rådgivende leger,
som jobber for det enkelte selskap.
– For skadelidte fremstår det ikke alltid slik at de alltid
får en uavhengig vurdering fordi vedkommende er tilknyttet
forsikringsselskapet. Og veldig mange ønsker å bli undersøkt av en faktisk
spesialist som de kan møte og snakke med. De interne legene gjør kun en
vurdering ut fra sakens dokumenter, og da er det viktig at for eksempel
fastlegen har vært nøye med journalføringen, sier Svennungsen.
Advokaten i NAF
fikk for eksempel ingen motstand mot å få Agasøster undersøkt av en ekstern
spesialist med tanke på medisinsk invaliditet som følge av ulykken, opplyser
Vigdis Svennungsen.
Men det var noen drakamper underveis med selskapet Codan,
som nå er en del av forsikringsselskapet Tryg.
Du kan lese selskapets
kommentarer lengre ned.
– Hvorfor tar et sånt oppgjør så lang tid?
– Det tar tid før skaden er stabil og det blir klart hvilken
måte den arter seg på. Deretter tar det tid å bli undersøkt av en spesialist,
som ofte har svært lange ventetider. Og så skal man bli enige om summene før
man får et samlet sluttoppgjør utbetalt, sier Svennungsen.
Mange er ikke klar
over at advokatbistand dekkes av forsikringsselskapet i personskadesaker. Saken
meldes inn til forsikringsselskapet, som betaler for rimelige og nødvendige
utgifter til advokat, som det heter.
Annonse
Oppsiktsvekkende
Det var 4565 skadde i alt i trafikken i 2021, ifølge SSB. Av
disse var 30 meget alvorlig skadd, 539 alvorlig skadd, og 3889 lettere skadd.
Hvor store mørketallene er når det gjelder antallet saker som kunne vært
forfulgt annerledes overfor forsikringsselskapene, vet ingen.
De
mest oppsiktsvekkende trafikkskadesakene er naturlig nok de mest omtalte – og
medieomtalen gjenspeiles i noen grad av erstatningsbeløpene.
Etter en rettssak
på tampen av 2020 ble Sigurd Solberg tildelt den største erstatningssummen som
er utbetalt etter en trafikkulykke i Norge. Ulykken skjedde tilbake i 2013.
Solberg var 14 år gammel og sammen med bestefaren sin i bilen, da denne ble
truffet av en lastebil med henger på den såkalte Tverrforbindelsen i Tromsø.
Advokat Christian
Lundin var familiens advokat. Han jobber i firmaet Ness Lundin og har bistått i
rundt 200 rettssaker etter trafikkulykker.
– Er en rettssak risikabel for de
privatpersonene dette gjelder, både økonomisk og kanskje også psykologisk?
– Det er ingen garanti for å oppnå et høyere beløp gjennom
en rettssak. Og det er en tilleggsbelastning også psykisk å stille i retten og
få brettet ut opplysninger mange vil oppleve som private. Men har jeg hatt en
god magefølelse på at jeg klarer å oppnå et bedre resultat ved å gå til retten,
har det vist seg å være riktig. Jeg har ett mantra i disse sakene, og det er å
oppnå best mulig resultat for mine klienter.
Christian Lundin kan ikke huske at
han etter en runde i retten har endt opp med lavere eller tilsvarende sum som
forsikringsselskapet har tilbudt:
– Sett under ett har vi oppnådd en dobling.
Christian Lundin påpeker at i denne delen av jussen skjer også mye av
utviklingen i domstolene.
– Det er ikke noe ombud her, annet enn Finanstilsynet
som passer på at forsikringsselskapene har penger.
Annonse
Komplisert og krevende
Christian Lundin har ført en rekke prinsipielle saker for
tingrett, lagmannsrett og Høyesterett, og har bidratt til lovendringer – blant
annet for hvilken rente som skal legges til grunn ved beregning av fremtidige
tap, og for rett til erstatning for en passasjer som har sittet på med en
sjåfør som hadde promille.
– De fleste erstatningssakene etter trafikkulykker
går ikke til retten?
– Nei, det er et fåtall. Rundt 95 prosent av disse sakene
løses på annen måte.
Samtidig opplever også Christian Lundin at mange ikke er
klar over hvilke rettigheter de har i forbindelse med personskadeerstatning.
–
Senest denne uka hadde jeg en klient som var blitt fortalt at han som enkemann
ikke hadde krav på forsørgertapserstatning. Men det har han. Og hans tidligere
kone hadde en inntekt som var høyere enn hans. Regningene fortsetter å komme,
og de må han nå betale alene.
Forsikringsselskapene er generelt ikke på
tilbudssiden, hevder Lundin og mener at mange blir avspist med en for lav erstatningssum.
– Hvilke saker
er verst, slik du ser det?
– Det er nettopp de tilfellene der forsikringsselskapene
gir et altfor lavt erstatningstilbud, og ikke utbetaler erstatning underveis –
vel vitende om at den skadde får store problemer. Jeg møter personer som har
nok med å komme seg gjennom hverdagen og betale sine regninger etter at de har
blitt alvorlig skadet. Da bør de skånes mot å måtte slåss mot en
forsikringsgigant. Dette er et komplisert rettsområde, og uansett hvor ressurssterk
du er vil du kunne trenge hjelp.
Stor sorg
Anne Synnøve Agasøster beskriver det som en stor
sorg da hun etter hvert måtte la det gamle livet fare. Hun ga endelig opp først
i 2019.
Hun hadde prøvd å lese på PC hver mandag – og ble like fortvilet hver
gang det ikke gikk.
– Det var en sorg da jeg måtte slutte i jobben og mistet
kontakten med de fine ungdommene.
Hun fikk konstatert stresslidelsen PTSD og
etter hvert også commotio syndrom, som er en varig skade av hjernerystelsen.
–
Jeg har alltid vært rastløs, likt å være i arbeid. Sånn sett er det ødeleggende
at resultatet ble som det ble, det stemmer jo ikke overens med bildet jeg har
av meg selv.
Anne Agasøster sier det er mye hun ville gjort annerledes, hvis
hun hadde visst hvordan konsekvensene av hjernerystelsen ville bli. Blant annet
ville hun ikke reist alene hjem fra sykehuset, verken første eller andre gang.
Annonse
Ta et tak
Agasøster bestemte seg for å ta lappen for tyngre kjøretøy
og sendte en søknad om dette til en kjøreskole i Sauda.
– De syntes det var
kjempemorsomt og ba meg komme på besøk. Under besøket ble jeg spurt om å kjøre
en bil sammen med en fra kjøreskolen. Det gikk fint, og jeg havnet dermed på
opplæring sammen med en gjeng med 18–20-åringer.
I dag jobber hun innimellom som
tilkallingssjåfør og synes det å kjøre stor bil er kjekt, samtidig som det er
et stort ansvar.
– Jeg kjørte i til sammen seks uker i fjor. Jeg håper det blir
mer i år.
– Har du kjørt motorsykkel etter ulykken?
– Nei. Ikke Arild, mannen
min, heller. Tidligere turer i Europa og i Norge fra et motorsykkelsete er
dessverre et tilbakelagt stadium.
Akkurat som mye annet av livet før 2016.
Nederst kan du lese råd om hva du bør gjøre hvis du har vært utsatt for en ulykke.
«Mange hypotetiske spørsmål»
– Det kan være komplisert og krevende å ta stilling til
erstatning etter store og alvorlige trafikkulykker, sier kommunikasjonssjef Ole
Irgens i forsikringsselskapet Tryg.
– I erstatningsretten skal den som er skadet som hovedregel
stilles i økonomisk samme situasjon som uten skaden. Det fører til at den som
er skadet sammen med forsikringsselskapet må forsøke å finne svar på mange
hypotetiske spørsmål om fremtiden uten ulykken. Det kan også være vanskelige
spørsmål om fremtiden etter skaden, for eksempel funksjonsevne etter skaden og
arbeids- evne, opplyser Irgens.
– Det å bli undersøkt av medisinsk spesialist, trekkes fram
som noe mange ønsker, men ikke alltid får?
– Alvorlige ulykker fører ofte til omfattende undersøkelser
og behandling i spesialisthelse- tjenesten. Etter fullmakt fra den som er
skadet, får vi tilgang til disse opplysningene, og kan ta hensyn til det i vår
vurdering av de forsikringsmessige sider av saken. Hvis det er behov for det,
blir vi også enige med den som er skadet om å innhente en vurdering fra en
uavhengig spesialist om ikke tidligere har vært involvert i behandlingen. Det
er helt vanlig å gjøre det hvis det er behov for det.
– Kan det på noen måte være uheldig for forsikringstaker at
dere har «faste» leger som dere samarbeider med i medisinske vurderinger?
– I Tryg er vi er åpne om at vi har ansatte rådgivere som
holder høy faglig kvalitet. Vi har ikke avtale med uavhengige medisinske
rådgivere, men blir enig med den som er skadet om uavhengig rådgiver etter
medisinske kvalifikasjoner fra sak til sak.
– Hvor mange har advokat til å holde i oppgjøret sitt?
– I store og alvorlige trafikkulykker er det vanlig å være
representert ved advokat, og vi oppfordrer gjerne til det. Forsikringsselskapet
dekker rimelig og nødvendige utgifter til advokat.
Tall fra Finans Norge viser at det ble utbetalt
personskade-erstatninger på til sammen 1,4 milliarder kroner i 2022. Det utgjør
nær åtte prosent av de totale motorvognerstatningene
Erstatning etter trafikkulykke
Det er viktig at skaden blir registrert hos
forsikringsselskapene. Ta derfor kontakt med ditt eget selskap så snart du har
anledning og kontroller at forholdet er registrert. Send for sikkerhets skyld
en melding også til andre selskaper hvor du har aktuelle forsikringsdekninger,
det kan for eksempel være ulykkesforsikringer.
Politiet
Ved trafikkuhell med personskade vil politiet normalt komme
til stedet, og er du involvert i en slik ulykke plikter du å melde fra.
Politiet vil vurdere ansvarsforhold, men det skal svært mye til at du ikke får
erstatning uavhengig av skyld/ikke skyld.
Gratis advokat
Det kan være smart å ta kontakt med en advokat hvis du har
fått en skade som fører til sykmelding eller økonomisk tap. Dette er uavhengig
av om du har skyld i ulykken eller ikke. Forsikringsselskapet til den bilen som
har ansvar for uhellet vil normalt dekke det man kaller «rimelige og
nødvendige» kostnader til advokatbistand.
Dokumentasjon
Kontakt også din fastlege og eventuelt andre behandlere og
sørg for god dokumentasjon på skadens utvikling. Dette er svært viktig da du må
kunne knytte skadene du har fått til ulykken du har vært med i. Enhver har en
plikt til å innrette seg og forsøke å begrense skadevirkningen, slik at tapet
ikke blir større enn nødvendig. Man må først utnytte muligheten til dekning og
hjelp fra det offentlige.
Oppgjøret
Hvis det er flere selskaper involvert vil disse først
avklare hvilke selskap som har ansvaret for skadene. Dette selskapet vil da
følge opp skaden og sørge for erstatning for personskadene, innhente
informasjon og vurdere de økonomiske konsekvensene ulykken har fått. Det er
viktig at man som skadelidt bidrar her og gir selskapet nødvendig informasjon
om konsekvenser, utgifter, tap og hvor man går til behandling. Selskapet vil
til slutt sende ut et tilbud på erstatning, dersom det er grunnlag for dette.
Dette tilbudet vil det ofte være fornuftig å få hjelp til å se på og vurdere.
Erstatningen
Skadelidte skal få dekket de utgifter og tap ulykken har medført.
Dette kan være påført og fremtidig inntektstap, påførte og fremtidige utgifter
til medisiner og behandling, behov for bistand i hjemmet slik som malearbeid,
snømåking og så videre. I tillegg kan det ved omfattende skader være aktuelt
med menerstatning, og hvis det foreligger grov uaktsomhet hos den ansvarlige,
også oppreisning. På grunn av lovens bokstav er dette som regel mindre summer.