BYTTE: Fiat ser på muligheten for å tilby batteribytte på sine modeller i framtiden.
Foto: FIAT
«Ny» teknologi:
Fiat tester ut batteribytte-stasjoner
Fiat kaller batteribytte-teknologien «revolusjonerende».
Stellantis-eide Fiat tester nå ut det de kaller «en ekte teknologisk revolusjon.»
Det selskapet sikter til er batteribytte, en teknologi som er utviklet i samarbeid med Ample og Free2move. De sies et nytt batteri skal være på plass på fem minutter, langt kortere enn det vanligvis tar å lade opp en elbil.
Les alle Motors biltester:
Madrid
Testarenaen er Madrid, som Fiat sier er ledende innenfor konverteringen til elbiler i Spania.
Samarbeidspartnerne har testet ut og tilpasset teknologien til Fiat 500e.
Etter en innledende utrulling av 40 kjøretøy og vellykket godkjenning, er flåten planlagt utvidet til 100 enheter innen midten av 2025.
– Hos Fiat har vi forpliktet oss til bærekraftig mobilitet. Veiledet av kreative løsninger og et fokus på enkelhet, gjenspeiler denne nye teknologien for batteribytte disse verdiene. Den reduserer frykten for å gå tom for batteri underveis betydelig, og kutter ladetiden dramatisk – noe som gir en sømløs og enkel opplevelse for sjåførene, sier Olivier Francois, administrerende direktør i FIAT og global markedsføringssjef i Stellantis, i en pressemelding.
Ikke først
Det som er litt snodig, er at det ikke på noe tidspunkt i meldingen nevnes at denne teknologien er langt fra ny. Nio åpnet sin første batteribyttestasjon i Europa ved E18 i Lier i januar 2022.
Mens allerede i 2018 sto den aller første klar i Shenzhen i Kina.
Mange av de nyere elbilene lader i tillegg så kjapt at det ikke blir så mange minutter å spare på batteribytte framfor å stå ved ladestolpen.
Les også: «Første familiebil med superlading»
Planen med Fiats løsning er at den skal fungere for andre Stellantis-modeller, som betyr at byttestasjonen er tilpasset ulike elbilplattformer.
Hvis testene som gjennomføres i Madrid blir vellykkete, skal konseptet tilbys Fiats kunder.
Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt: