LADEHYBRID: Ferrari SF90 ble Ferraris første ladbare modell, men rene elbilmodeller er de mer usikre på.
Foto: FERRARI
Lav etterspørsel:
Ferrari utsetter elbil med flere år
Ferrari kommer med sin første elbilmodell neste år, men så blir det en lang pause før neste elektriske modell med Ferrari-logo treffer markedet.
Det har i flere år vært offisielt at Ferrari jobber med å utvikle en elbil som er ventet på markedet mot slutten av neste år.
Meningen var også at det skulle komme nok en elbilmodell fra dem, men nå har selskapet utsatt lanseringen av denne andre modellen til «minst 2028», melder Reuters.
Les alle Motors biltester:
Ikke-eksisterende etterspørsel
For mens det er en stadig vekst i markedet for «vanlige elbiler», er det heller skrint med etterspørsel etter luksus-elbiler med høy ytelse.
Kilden Reuters har snakket med sier etterspørselen etter slike biler i dag er «ikke-eksisterende».
Les også: Venter global elbilandel på mer enn 40 prosent i 2030
Kilden sa også at lav markedsinteresse gir Ferrari tid til å videreutvikle egen teknologi for sin andre elbil, selv om lav etterspørsel fortsatt er hovedårsaken til forsinkelsen.
Ferrari er ikke den eneste sportsbilprodusenten som tar rev i seilene når det gjelder overgangen til elbiler.
Lamborghini, som er en del av Volkswagen, sa i desember at de vil lansere sin første elektriske modell i 2029 i stedet for 2028, og Porsche har nedskalert sine elbilplaner, grunnet svakt salg av Macan og særlig Taycan.
Tidligere i år droppet Maserati planen om en elektrisk versjon av sportsbilen MC20.
Skal bli banebrytende
Kilden sa at internt blir Ferraris andre elbil sett på som den banebrytende for elbilstrategien deres, mens den første er mer en lavvolumsmodell, en symbolsk milepælsmodell som oppfyller løftet om at de skal lansere sin første elbil i 2026.
Ferraris første elbil, som er designet av tidligere sjefsdesigner i Apple, Jony Ive, skal koste over 500.000 dollar.
En av kildene beskriver bilen som en atypisk modell for Ferrari, og sa at den blir større enn det man normalt forbinder med en Ferrari, men at det ikke er en SUV.
Den andre elbilmodellen skal være mer i tråd med selskapets strategi om å levere rundt 5000 til 6000 enheter over en femårs levetid – noe som for øyeblikket sees på som umulig, på grunn av manglende kundeinteresse.
Møt disse glade entusiastene: