MISTER MARKEDSANDELER: Volkswagen var hjertelig til stede under utstillingen i Shanghai i år. Men tysk bilindustri møter utfordringer i konkurranse med kinesiske selskaper.

Analyse om kinesiske elbiler:

«Den største trusselen mot europeisk bilindustri»

Uten politisk inngripen vil elbiler fra Kina koste de store, europeiske bilprodusentene mange titalls milliarder årlig, ifølge en omfattende rapport.

Publisert Sist oppdatert

Trusselen er todelt, ifølge analysen:

● Kinesiske bilprodusenter tar stadig større markedsandeler i Europa.

● Samtidig selger de europeiske bilprodusentene færre biler i Kina.

Tyske Allianz, som står bak rapporten, er et av verdens største forsikringsselskaper og også en stor aktør innen en rekke finansielle tjenester. Konklusjonene er gjengitt av Reuters.

Enorme summer

Allianz har beregnet at kinesiske elbiler, spesifikt, kan koste de europeiske produsentene så mye som sju milliarder euro – over 80 milliarder norske kroner – hvert år frem mot 2030.

Dette vil ramme EU hardt, med et innhugg i samlet BNP for unionen på 24 milliarder euro (nesten 280 milliarder kroner) i 2030, og med enda større lokale konsekvenser i særlig Tyskland, Slovakia og Tsjekkia.

Allianz skriver at USAs Inflation Reduction Act (IRA) gjør Europa til et mål for kinesiske bilselskaper. IRA er en lovpakke som skal fremme grønn omstilling og stimulere til innkjøp av elbiler i USA, men støtten gis bare hvis bilene er skrudd sammen i hjemlandet og inneholder en viss mengde amerikanskproduserte komponenter.

Gi og ta

Resultatet er at USA på mange måter er en lukket arena for de kinesiske aktørene. Ergo retter de blikket mot Europa.

Allianz oppfordrer europeiske politikere til å:

● Innføre gjensidige handelsrestriksjoner, altså etter et prinsipp om å gi og ta på begge sider.

● Stimulere til økt utvikling av elbilbatterier og -teknologi i Europa.

● Tillate kinesiske produsenter å lage biler på europeisk jord.