KULDETAP: Motor og NAFs elbiltester har vist at bilene taper opp mot 30 prosent rekkevidde i kulda.

Gjennomslag for NAF-krav:

Elbilene får offisielle rekkevidde­tall i kulde

Elbilene mister fort nærmere 30 prosent rekkevidde i kulda. Nå kommer en såkalt vinter-WLTP som skal gi bilene mer realistiske forbrukstall.

Publisert Sist oppdatert

For NAF er dette en svært gledelig nyhet.

- Dette har vi kjempet for lenge og nå ser det ut til å være bokstavelig talt innenfor rekkevidde, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF.

NAF har etterlyst en bransjestandard for hva bilselgerne skal opplyse om når de selger elbiler. Og særlig opplysningene som omhandler realistisk rekkevidde om vinteren.

Europeisk nivå

I øyeblikket jobbes det på europeisk nivå for å få en offisiell rekkeviddetest i minus sju grader, sier Tore Lillemork i Bilimportørenes Landsforening til Bilnytt.no.

Det er temperaturer som gir et godt gjennomsnitt for nordiske vinterforhold.

EKSEMPEL: En Polestar 2 med oppgitt rekkevidde på 470 km kom 468 km i sommertesten og 344 km i vintertesten på nøyaktig samme veistrekning.

– Dette er helt i tråd med det vi har krevd. Noen har trodd at NAF vil ha en egen norsk vintertest av rekkevidde. Det stemmer ikke. Vi har alltid ment at det må komme på plass en offisiell test innenfor WLTP-systemet, slår Camilla Ryste fast.

Allerede neste år

NAF har også gjennom sitt europeiske nettverk i FIA (Federation Internationale de l'Automobile) satt i gang lobbyvirksomhet inn mot EU for å få på plass test av vinterrekkevidde.

– Dette kan gå såpass fort at tallene kan være klare allerede fra neste år, sier Ryste.

NAF har stilt følgende krav til bilbransjen, for å gjøre det enklere for forbrukeren å sammenligne elbilene ved kjøp:

  • Forhandleren skal oppgi realistiske anslag på tap av rekkevidde om vinteren.
  • Sommerrekkevidden skal alltid oppgis for blandet kjøring, ikke bare bykjøring.
  • Sommerrekkevidden skal oppgis som «fra X km til Y km, avhengig av utstyrsnivå», ikke «opptil Y km».
  • Man skal oppgi netto batteristørrelse (brutto minus sikkerhetsmarginer), ikke brutto batteristørrelse.
  • Forhandlere skal kunne legge fram ladekurven (hvor raskt batteriet hurtiglader etter hvert som batteriet fylles), framfor å bruke «maksimal» eller «opptil» ladefart.
  • Informasjon om ladetid skal som standard oppgis som tiden det tar å lade batteriet fra 10–80 prosent.