EKTE VARE? Det selges refleksvester på det norske markedet som ikke oppfyller de strenge kravene til testing eller dokumentasjon på at de er ekte. Det gir forbrukerne falsk trygghet, mener Trygg Trafikk.

Falsk eller godkjent?

Dette må du vite om refleksvesten i bilen din

Trodde du at det ikke spilte noen rolle hvilken refleksvest du har i bilen din? Da må du tro om igjen, for refleks er ikke bare forbruksvare – den kan også være falsk.

Publisert Sist oppdatert

– Du skal være klar over at det ikke er alle refleksvester som selges på markedet som er ekte, forteller Ann Helen Hansen, spesialrådgiver i Trygg Trafikk.

I bilen din må det nemlig ligge minst én godkjent refleksvest, og den må være lett tilgjengelig. Om du blir tvunget til å stoppe langs veien, skal refleksvesten være på kroppen før du åpner bildøra og går ut.

Ta reflekstesten

  • Heng opp refleksen i øyehøyde i et mørkt rom
  • Still deg minst 4 meter unna
  • Lys på refleksen med en lommelykt eller ta et bilde av den med blitz
  • Hvis refleksen ikke reflekterer lyset, så kast den!

– Vi har hatt døds­ulykker på norske veier hvor sjåføren gikk ut av bilen uten refleksvest ved en motorstopp, så du bør være veldig aktsom og bevisst på hvor farlig det kan være å gå ut av bilen i et trafikkert område, forteller Hansen.

Her bør du oppbevare vesten

Refleksvesten skal derfor ligge i en armlengdes avstand fra føreren, og andre passasjerer skal som en hovedregel ikke gå ut av bilen uten egen vest.

SJEKK KODEN: Det er påbudt å ha minst én godkjent refleksvest i bilen din. For å være sikker på at den er godkjent, kan du se spesifikke koder i merkelappen.

 

– Derfor bør ikke refleksvesten ligge i bagasjerommet. Et smart sted å oppbevare den er for eksempel hanskerommet, sier Hansen.

Om du blir stoppet i trafikkontroll, kan både politiet og Statens vegvesen sjekke om du har refleksvest i bilen. Du får ikke gebyr om du mangler vest, men en bot kan komme din vei dersom du ikke har den på i trafikkfarlige situasjoner.

PÅ RETT STED: Refleksvesten bør ligge i en armlengdes avstand fra førersetet i bilen, slik at den er lett tilgjengelig dersom du må stoppe bilen og gå ut i et trafikkert område.

Mange falske vester

I dag selges det mange refleksvester på det norske markedet som utgir seg for å være refleks, men som ikke oppfyller kravene til test eller dokumentasjon. Det skjer til tross for strenge krav til godkjenning av reflekser.

GIR RÅD: Ann Helen Hansen i Trygg Trafikk råder deg til å sjekke om refleksvesten er ekte og godkjent etter gjeldende krav, og om den fortsatt fungerer etter vask og langvarig bruk.

De falske refleksene mangler riktig merking og dokumentasjon for at de er testet. Det oppdaget Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) for et par år siden, da de deltok i en stor markedskontroll. Her fant de ut at hele 61 prosent av refleksvestene på markedet ikke følger reglene.

– Det gjør at vi forbrukere dessverre kan bli lurt til å kjøpe reflekser som ikke virker godt nok eller ikke virker i det hele tatt. Det gir oss en falsk trygghet, sier Hansen.

Derfor bør du sjekke merkelappen inni refleksvesten din, og se etter to spesifikke koder:

  • CE EN17353 er den nyeste standarden som viser at refleksen er ekte.
  • CE EN1150 er en gammel standard som fortsatt er godkjent i bruk, men ikke lenger lov til å produsere.

 – CE-merket sikrer at du kjøper en refleks som er godkjent og ekte, og som oppfyller kravene til et minimum av refleksjon, forklarer Hansen. 

I tillegg finnes det arbeidstøy med reflekser som har sin egen sertifisering, som også leverer godkjente refleksvester. Her er standarden ISO 20471.

Slik sjekker du

Refleksvesten skal også være i god stand, og du bør heller ikke vaske den for ofte. Hansen råder deg til å bytte ut vesten dersom du har vasket den mer enn 20 ganger, eller dersom den er tydelig slitt.

Ofte er refleksvestene oppbrukte når de er 2–3 år gamle. Er du usikker på om refleksen fortsatt virker, kan du gjøre en enkel test hjemme.

– Heng opp refleksvesten i et mørkt rom, og lys på den med lommelykt fra andre siden av rommet og helst fire meter unna. Du kan også ta et bilde med blits på telefonen din. Da vil du se om refleksene virker som de skal, forteller Hansen.

VÆR VARSOM: Flere dødsulykker på norske veier har skjedd når sjåføren har fått motorstopp og gått ut av bilen uten refleksvest. Dersom du blir nødt til å gå ut av bilen i et trafikkert område, skal refleksvesten derfor være på kroppen før du går ut av bilen.