TESLA PÅ TYSK: De første Model Y-bilene trillet ut av fabrikken i Grünheide i mars.

Trapper opp i Tyskland:

Denne beskjeden gir ny Tesla-optimisme

Etter utallige utfordringer med den nye fabrikken i Tyskland, varsler Tesla at de er klare for å skru opp Europa-produksjonen kraftig. Samtidig er batteritilgangen sikret.

Publisert

En årelang holmgang med lokale myndigheter og miljøorganisasjoner skapte usikkerhet og kraftige forsinkelser for byggingen av Tesla-fabrikken i Grünheide utenfor Berlin. Senere har pandemi, delemangel og krig satt selskapet – og resten av bilindustrien – på ytterligere prøver.

I dag har Tesla en høyere børsverdi enn de neste 15 mest verdifulle bilprodusentene i verden. Børsverdien er mer enn fire ganger så høy som Toyotas, og over ni ganger høyere enn Volkswagen-konsernets (inkludert VW, Audi, Skoda, Porsche og alle de andre merkene).

Tesla-regnestykket balanserer på at selskapet klarer å skalere opp produksjonen ved sine fabrikker, og på et informasjonsmøte nylig varslet selskapet at oppskaleringen i Grünheide nå skyter fart, skriver Automobilwoche.

20 millioner årlig

Fabrikken åpnet i mars og var i sommer på en produksjon av 1000 biler i uka, omlag 10 prosent av anleggets kapasitet.

Tesla har mål om produksjon av to millioner biler i 2023, som et punkt på veien til en produksjon av 20 millioner biler i året – flere enn Toyota og Volkswagen til sammen.

All produksjon av Model Y og Model 3 til Europa – inkludert Norge – skal skje i Grünheide.

Samtidig har selskapet for første gang fått tilgang på all den batterikapasitet produksjonsmålene krever, opplyste selskapet på en investorpresentasjon tirsdag.

Fastholder om billigmodell

På samme presentasjon gjentok Martin Viecha, en av direktørene i selskapet, ambisjonen om å tilby en rimeligere modell før de selvkjørende robotaxiene skal introduseres i 2024, skriver Electrek. Men han gikk ikke i detaljer om tidshorisonten.

2023 er i utgangspunkt ventet å bli lanseringsåret for pickupen Cybertruck, etter flere utsettelser. Det er ingen av Teslas modeller som har vært i nærheten av det antallet forhåndsreservasjoner som det nå er på Cybertruck.

Viecha sa derimot at han tror Model Y blir verdens mest solgte bilmodell noensinne i 2023, noe som åpenbart krever at selskapet kan skru opp produksjonsvolumet i tråd med rapportene fra Grünheide.

Nøkkeltallet

Han ba forøvrig investorene følge særlig nøye med på utviklingen for ett nøkkeltall i elbil-skiftet: Produksjonsprisen per bil.

Tross prisøkningen i sisteleddet sa Viecha at Teslas produksjonskostnader per bil har gått ned fra 84.000 dollar (ca. 852.000 kroner) i 2017 til 36.000 dollar (ca. 365.000 kroner) i år. En billigmodell og robotaxiene vil kunne dra det tallet ytterligere ned.