EUROPEISK VEKST: Byd skal jobber med å få fotfeste i Europa, de skal de gjøre både med elbiler og hybrider.

BYD skal mangedoble:

BYD vil ikke sammenliknes med Tesla

Den kinesiske bilprodusenten BYD sikter mot Europa, med blant annet en fabrikk, men tviholder på gamle salgsmetoder.

Publisert Sist oppdatert

Den kinesiske bilprodusenten Byd startet sin europeiske ekspansjon i Norge i 2021, og leverte totalt ut 15.644 biler på kontinentet i fjor, melder Automotive News

1387 av disse i Norge ifølge statistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken.

– Dette er et tall vi er fornøyd med, sier konsernsjef for BYD Europe, Michael Shu til Automotive News. Han sier også at det er en prosess å tilpasse seg det europeiske markedet.

- Vi har akkurat kommet i gang i denne regionen og driver å lærer oss hvordan europeere reagerer på BYD-teknologi, produkter og tjenester. Det europeiske markedet er ganske forskjellig fra alle andre store markeder som Kina og USA, som har én lovgivning og ett språk. 

Europa komplekst

Shu trekker fram at Europa har flere lover og språk, noe som gjør det ganske komplekst. 

– Vi visste dette før vi lanserte, og vi er her for å bli. Vi må øke salget vårt, noe som vil ta tid fordi vi må forstå hvordan vi kan utnytte de forskjellige salgskanalene. 

Han nevner salgskanaler for private kjøpere, flåter, leasingselskaper og leiebilfirmaer.

–  I tillegg endrer betydningen av kanalene seg dramatisk fra marked til marked, sier Shu.

En viktig del av strategien er å bygge opp et anlegg i Europa innen 2026, og samtidig oppnå en markedsandel på fem prosent av de elektriske bilene. Det vil tilsvare rundt 70.000 biler. Fabrikken i Ungarn skal ha en kapasitet på 150.000 biler i året, som kan utvides til 300.000.

Shu er samtidig klar på at de skal bruke tradisjonelle salgskanaler, ikke basere seg på direktesalg som mange andre produsenter sikter mot.

Er ikke som Tesla

– Vi elsker våre forhandler. Når det gjelder størrelse har nettverket vårt fortsatt en lang vei å gå for å dekke utvidelsesplanene våre for Europa. 

Han tror ikke salget fungerer hvis man bare gjør det digitalt.

– Du trenger å kjenne markedet og se biler hos forhandlere. 

I Norge er det RSA som importerer BYD, som selger bilene gjennom sine kanaler.

BYD nærmer seg Tesla i elektrifisert salg, globalt sett, men Shu mener det er helt feil å kalle BYD «Kinas Tesla».

- Jeg tror dette kommer fra folk som ikke forstår oss og ikke forstår Tesla. Det er sant at vi har produkter som konkurrerer, som Seal og Model 3, men vi er veldig forskjellige selskaper. 

– BYD har en stor portefølje av merker og teknologier, inkludert våre toppmoderne ladehybrider, mens Tesla er elbiler kun med ett enkelt merke. Vi er to veldig forskjellige dyr, sier Michael Shu.