I LUFTA: BYD Yangwang U9 med DiSus idet den forlater underlaget.
I LUFTA: BYD Yangwang U9 med DiSus idet den forlater underlaget.

BYD opp til dans:

Video: Se bilen hoppe!

BYD byr på fjæring av en helt ny type.

Publisert

Du har garantert sett det: Klassiske amerikanske biler som hopper litt, såkalte lowriders. Men disse bilenes hydrauliske pumper kommer ikke fra bilprodusentene, de er ettermontert av entusiaster i custom-tradisjonen.

DANSER: Yangwang U9 kan også kjøre på tre hjul.
DANSER: Yangwang U9 kan også kjøre på tre hjul.

Og selv om det er mulig å finne filmer av lowridere der alle hjulene forlater underlaget samtidig, handler det vanligvis om ett av parene.

Vi kan også nevne Citroëns klassiske, hydrauliske system fra 1954 og fremover. Men der foregår det hele nokså rolig og tekkelig. Vi har aldri sett noen hopp, i hvert fall.

Med BYDs nye fjæringssystem DiSus kommer plutselig den mest spretne versjonen rett fra fabrikanten.

Forstår vi BYD riktig, er nemlig dette noe mer enn et PR-stunt – og hoppingen bare en bieffekt, som demonstrerer kraften i systemet. Ifølge produsenten vil DiSus være til nytte i stort sett alle sammenhenger.

DEBUTERER MED DENNE: Yangwang U8.
DEBUTERER MED DENNE: Yangwang U8.

Øverst på BYDs liste over gunstige egenskaper står motstandskraft nok til å slippe å havne på siden eller taket, nær sagt samme hvordan en sving forseres. Biler med DiSus vil bestå elgtesten, kort sagt.

Dette virker kanskje ikke spesielt relevant for superbilen i filmen under, Yangwang U9, i hvert fall ikke på vanlige veier. Men de første kjøretøyene ut blir mer høyreiste Yangwang U8 og Denza N7, ifølge Autocar.

Her ser du BYDs demonstrasjon: