
«Villedende» og «halvsannheter»:
Beskylder Elbilforeningen for å villede Stortinget
To av landets bilorganisasjoner mener Norsk elbilforening «strødde om seg med halvsannheter» og villedet finanskomitéen på Stortinget under budsjetthøringen sist uke.
– Kom med hardere fakta og gjør en bedre analyse, svarer Elbilforeningen.
Lederne i Norges Bilbransjeforbund og Bilimportørenes Landsforening angriper Elbilforeningen i et uvanlig krasst leserinnlegg på bransjenettstedet Bilnytt.no mandag.
«Under tirsdagens budsjetthøring i Finanskomiteen på Stortinget strødde Elbilforeningen om seg med halvsannheter om ladbare hybrider. Vi har selvsagt respekt for at bilorganisasjonene ønsker ulike innretninger for avgiftspolitikken. Men vi forventer likevel at alle, også Elbilforeningen, forholder seg til fakta i dialogen med beslutningstakerne», skriver Erik Andresen i BIL og Stig Morten Nilsen i bilbransjeforbundet.
Har du lest disse sakene?
-
Se slitasjen:
Tesla-dekkene tålte bare to sesonger
-
Se bildene:
Slik renner vannet inn i bilen
-
Vant kamp om bruktbil:
Arnt Villy kjøpte bil – men selgeren fortsatte å bruke den selv
-
Vi som beundrer Peugeot 504:
Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?
-
180 VW fra privat samling til salgs:
Denne Bobla kan bli din for rundt 3,5 millioner
-
Misligholdt leasingavtalen:
Må betale 352.000 kroner til Møller etter leasing-strid
-
Ny måling:
En av åtte vil bytte parti på grunn av drivstoffprisene
-
Bilindustri i omveltning:
Slik vil mobilen endre bilen
-
Prøvekjørt: Kia EV6 GT
Serverer koreansk GT til folket
-
Duell: Cupra Born mot Kia Niro
Fornuftige familiefraktere for 400.000
-
Prøvekjørt: Nissan Qasqhai e-Power
En ypperlig løsning som gir veteranen noen gode år til
-
Bare Nissan og Toyota tenker annerledes:
Fem grunner til at nye elbiler ikke får forhjulstrekk
-
ADAC-test av berøringsskjermer:
Advarer om «en stor sikkerhetsrisiko»
-
Bileiere fortviler:
Krever 2850 kroner for svært enkel verdivurdering
-
Første prøvekjøring av Mercedes EQXX:
Her ruller Motor uanstrengt mot ny rekkevidderekord
-
Trodde han punkterte:
Plutselig knakk bærearmen på Teslaen
-
73
Test: Hongqi E-HS9
Luksusen er komplett, men det er ikke bilen
– Villedende
Berge hevdet «at det ikke er riktig når bransjen sier at Solberg-regjeringens foreslåtte endringer gir påslag på mellom 40.000 og 80.000 kroner, og at det er fremdeles ville være noen som får null i endring», skriver de to bildirektørene.
Og de fortsetter:
«Vi har fått Opplysningsrådet for Veitrafikken til å sjekke fakta (om ladehybridene, red. anm.). Basert på bilsalget i år, ville 26.334 biler få avgift i 2022, og gjennomsnittsavgiften ville øke fra 26.668 kr til 81.836 kr. En avgiftsøkning på over 200 prosent, altså. Bare 2254 biler vil fortsatt få 0 kr i avgift».
– Over 90 prosent av bilene vil få en stor avgiftsøkning. Det blir villedende å hevde at en slik endring ikke øker avgiftene dramatisk, skriver de to.

Hardere fakta
Unni Berge i Norsk elbilforening sier til Motor at de to må ha hardere fakta enn dette hvis de skal beskylde noen for halvsannheter, og mener at de to organisasjonene har gjort en for dårlig analyse av bilavgiftspolitikken hvis de er overrasket over den avgåtte regjeringens budsjettforslag.
– Jeg lever godt med at vi er uenige og har ulike perspektiver, men ut fra det tallmaterialet de legger frem, klarer jeg ikke helt å se hvor vi har faktafeil. Hvis de skal beskylde oss for å fare med halvsannheter, må de ha hardere fakta enn dette. Per idag viser tallene at halvparten av ladehybridene som er solgt hittil i år, har null i avgifter. Og at også med de foreslåtte endringene vil det fremdeles være ladbare hybrider med null i engangsavgift. Og det bekrefter de to, sier Berge.
– Vi har vært opptatt av å vise hvor urimelig raus dagens avgiftsordning er med ladehybridene, når dette tross alt er store, forurensende biler, legger hun til.
Unni Berge argumenterte under høringen for at budsjettforslaget er nøyaktig i tråd med den utviklingen myndighetene har varslet for bilavgiftene de siste årene.
– Dette er en varslet endring. Og det er på tide med slike innskjerpelser. Vi bør ha en miljøprofil på avgiftene som prioriterer biler som har lave utslipp, sa hun.
Til stryk
Bilorganisasjonene hevder de på ingen måte kunne vite hva som var i vente.
– Å mene at bilbransjen burde forventet en 200 prosent avgiftsøkning på 90 prosent de ladbare hybridene er urimelig. Det finnes bare én bil som har 100 kilometer rekkevidde eller mer. Den hører hjemme i millionklassen, skriver Andresen og Nilsen.
I sitt innlegg skriver Andresen og Nilsen at det var «uventet, og på ingen måte i tråd med teknologiutviklingen, å foreslå en dobling i rekkeviddekravet» i årets budsjett.
Den vurderingen står til stryk, mener Elbilforeningen.
– I fjorårets budsjett la regjeringen frem et forslag med innstramninger for ladehybridene. Men ett parti var uenig og fikk stanset det, nemlig Frp. Daværende opposisjonspartier, som Ap, foreslo derimot ytterligere innstramminger. At innstramminger igjen foreslås nå, kan umulig komme overraskende på bilimportørene og bilbransjeforbundet. Og hvis det faktisk overrasker, så må de gjøre en bedre politisk analyse, sier Berge.
Hun legger til at BIL/NBFs krav om kun å begrense rekkeviddeøkningen til 75 km vil føre til at 36 prosent av ladehybridene vil få null i avgift (med utgangspunkt i bilene som er solgt i 2021).
PS: Det er strengt tatt to ladehybrider med 100 km el-rekkevidde eller mer (Mercedes GLE Coupe 350e 4MATIC og Polestar 1), men begge koster over millionen.
Mest lest på Motor.no:
-
Klaget på sanksjon:
Ventet på ledig p-plass, fikk bot
-
Prøvekjørt: Nissan Ariya
Har en spesiell egenskap som gjør den best i klassen
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen