
Kraftig prisøkning for ladbare hybrider:
Så mye vil bestselgerne koste med de nye avgiftene
Regjeringens forslag om nytt rekkeviddekrav til ladbare hybrider fører til en markant avgiftsøkning på en rekke populære modeller.
Det nye rekkeviddekravet i statsbudsjettet som ble lagt fram tirsdag, går ut på at bilene må klare 100 kilometer elektrisk kjøring for å oppnå maks avgiftsfradrag.
– Dette er på mange måter dødsstøtet for de ladbare hybridene i Norge, sier Atle Falch Tuverud, redaktør i Bilnytt.no.
Bilnytt har laget en kalkulator der du kan beregne hva de enkelte modellene vil koste med justerte avgifter.
Titusener opp
Her er avgiftsendringene for noen av bestselgerne:
Volvo XC90 *: + 83.675 kroner
Ford Explorer: + 81.037 kroner
Volvo XC60 * + 78.992 kroner
BMW X3 + 74.720 kroner
Volvo V90 * + 72.407 kroner
Mitsubishi Eclipse Cross + 65.455 kroner
BMW X5 + 59.890 kroner
BMW 3-serie X-Drive + 44.541 kroner
BMW X1 + 42.774 kroner
Toyota RAV4 + 40.591 kroner
Ford Kuga + 20.530 kroner
Peugeot 3008 + 47.817 kroner
* Volvo vil få en noe mindre avgiftsøkning enn det som kommer fram her, på grunn av nylige økninger i rekkevidde for sine ladbare hybrider.
Svært populære biler
Ifølge tall fra OFV (Opplysningsrådet for veitrafikken), er det hittil i år registrert 28.660 nye ladbare hybrider i Norge. Bare 7 av de 20 mest solgte modellene har 75 kilometer eller mer i oppgitt rekkevidde (WLTP), ifølge Bilnytt.no.
Toyota Rav4 er Norges nest mest solgte bil etter Tesla Model 3, alle varianter sett under ett. Ser man bare på versjonene med ledning, kommer modellen likevel så høyt som 5.-plass på listene.
Se de siste sakene om elbiler her:
-
Maxus eT90:
Dette blir den første el-pickupen i Europa
-
Plaid leveres i desember:
Åpner for bestilling av Teslas monsterutgave
-
GM tar affære:
Nekter nye salg til kunder som videreselger nye biler
-
Snart på bruktbil-toppen:
Nærmer oss et tidsskille for elbilene
-
Sommerstille i bilmarkedet:
Dårligste juli-tall for nybilsalget siden 1993
-
Tesla vil gi mer presise data:
Dekktrykk og mobillading blir med i rekkeviddeanslaget
-
Prøvekjørt: Nissan Qasqhai e-Power
En ypperlig løsning som gir veteranen noen gode år til
-
Bare Nissan og Toyota tenker annerledes:
Fem grunner til at nye elbiler ikke får forhjulstrekk
-
Overrasker i måling:
Unike tall for neste Tesla-modell
-
Ny utsettelse:
Mer trøbbel for Faraday Future
-
Lanserer Aceman i 2024:
Her er neste elektriske Mini
-
En av tre kjører mindre:
Høye drivstoffpriser forsterker elbil-forskjeller
-
Ford med ny teknologi:
Nå testes helautomatisk elbil-lading
-
Første prøvekjøring av Mercedes EQXX:
Her ruller Motor uanstrengt mot ny rekkevidderekord
-
73
Test: Hongqi E-HS9
Luksusen er komplett, men det er ikke bilen
-
Ny Hyundai-småbil:
Satser på billig-elbil for det europeiske markedet
-
Automatførerkort-rekord:
Over halvparten valgte bort manuelt gir
Denne bilen, med sin oppgitte elektriske rekkevidde på 75 kilometer, vil altså få en utsalgspris som er over 40.000 kroner høyere enn i dag hvis forslaget i statsbudsjettet blir stående.
– Det blir spennende å se om dette går gjennom, sier Tuverud, med henvisning til at både Ap og Sv er positive til et høyt rekkeviddekrav, mens Senterpartiet foreløpig ikke har konkludert.
NB: Tallene i kalkulatoren kommer fra OFV, som har sin egen versjon. Den finner du her.
Mest lest på Motor.no:
-
Klaget på sanksjon:
Ventet på ledig p-plass, fikk bot
-
Prøvekjørt: Nissan Ariya
Har en spesiell egenskap som gjør den best i klassen
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen