
Audien fikk bruksforbud:
«Entusiastbilen» var ulovlig
Den spreke Audi TT-en ble annonsert av bilforhandleren med originalt senkesett. Men senkesettet og eksosanlegget var ulovlig, og bilen fikk bruksforbud.
Salgsannonsen for den syv år gamle Audi TT RS var fristende: «Entusiasteid bil. Påkostet og meget velholdt», sto det i annonsen.
Men da kjøperen etter kjøpet fikk sjekket bilen både hos NAF og hos Statens vegvesen, ble det avdekket at bilen rett og slett var ulovlig å bruke. Både bilens senkesett og flere andre komponenter var reparert og/eller montert uten godkjennelse fra vegvesenet. Senkesettet var feilaktig modifisert, og det var manglende dokumentasjon på eksosanlegget.
– Komponenter til støydempingsanlegget sitter løst og kan falle av, skriver vegvesenet i en rapport.
De nedla bruksforbud.
Måtte selv reparere
Kjøperen av bilen, en mann fra Oslo, klaget til bilforhandleren, en stor bruktbilforhandler i Innlandet.
Les flere bruktbilsaker her
-
NAF-undersøkelse:
Brukt elbil nesten like populært som brukt bensin- og dieselbil
-
Bruktbilselger feilinformerte:
Utstyr manglet, og bilen var bruktimportert
-
Audien fikk bruksforbud:
«Entusiastbilen» var ulovlig
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Bilkunden stolte på bilselgeren:
Bruktbilforhandler hemmeligholdt NAF-test
-
Golfen var trafikkfarlig:
Etter ni år ble bilens forhistorie avslørt
-
Store og omfattende råteskader:
Denne bobilen hadde mye mer fukt enn selgerne sa
-
Bruktbilselger ble frikjent:
Kjøperen klaget da det ene ordet ikke ble nevnt
-
Motorlampen lyste på vei hjem:
Retten mente kjøper må få heve kjøp av 18 år gammel bil
-
Fikk heve kjøpet:
Klaget på at Teslaen hadde for gammel autopilot
-
Blank løgn fra forhandler:
– Ikke en ripe. Nye sommerdekk. Ingen rust. Sjeldent pen ...
-
To år etter storbrannen på Stavanger lufthavn:
Ny brann i 2006 diesel-Zafira – helt tilfeldig, mener Opel
-
NAF-ekspertene svarer:
Bruktbilkjøperen kom tilbake og vil ha utbedret rust – hva gjør jeg?
-
Fem år siden forrige oljeskift:
Feil info om service kostet 15.000 kr
-
NAF:
Ber regjeringen skrote planlagt elbilavgift
-
Selger tok EU-kontroll på egen bil
Eksperter: Bilen hadde trafikkfarlig rust da den ble solgt
-
Selger feilinformerte om tuning:
Får hele kjøpesummen tilbake for Audien
Men bilforhandleren ville ikke hjelpe, slik at kjøperen selv måtte utbedre manglene for igjen å kunne bruke den attraktive og spreke bilen med 340 hestekrefter.
Nå har imidlertid Forbrukerklageutvalget, som behandler konflikter etter bilhandel, vedtatt at bilforhandleren skal dekke utbedringskostnaden på 42.000 kroner.
Bilkunden er også tilkjent forsinkelsesrenter på denne summen fra han reklamerte. Rentene utgjør 10.000 kroner.
Har du lest disse sakene?
-
Prøvekjørt: Kia Niro EV
Ville vært et strålende bilkjøp med litt lavere pris
-
Forbrukertilsynet:
Krever alle priser på alle ladere
-
Lakken flasser av:
Tesla nekter reklamasjon
-
NAF frykter full moms på elbiler:
«Et frekt og usedvanlig provoserende løftebrudd»
-
Vi som kjører rundt i hundreåringer:
Vi feirer bilene som er hundre i år!
-
Beholder krav om helseattest:
Beholder krav om helseattest for eldre
-
Prisforskjeller på lading:
Hyundai kutter prisen, men er fortsatt mye dyrere
-
Denne skal klare 70–80 mil:
Slik skal Renault kurere rekkeviddeangsten
-
Vente et år eller kutte ut utstyr?
Dette gjør delemangelen med nybildrømmen
-
Lav nyttelast-kapasitet på elbiler:
Hyundai anbefaler å kjøre med ulovlig overvekt
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Glasstaket knuste uten forvarsel:
– Det regnet glass på oss
-
Mot priskaos for dyre elbiler:
Dette må du vite hvis du havner i moms-knipa
-
Varsler elbil-moms fra 500.000 kroner:
«Andre trenger støtte enn de som kan kjøpe Porsche»
-
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Prøvekjørt: Volkswagen ID.5/ID.5 GTX
Hvor mye forskjell krever du for 18.000 kroner?
-
Viser Audi A6 Avant e-tron:
Nå kommer en bølge av elektriske stasjonsvogner