
Fersk rapport:
689 bilbranner i 2021, 29 av dem var elbil
Statistikken slukner litt av den opphetede debatten rundt brann i elbiler.
Til tross for et nærmest eksplosjonsartet salg av elbiler de siste årene, holder antall elbilbranner seg på et stabilt, lavt nivå.
I 2021 ble det rapportert inn 29 branner i elbiler til DSB (direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap). Det er 10 flere enn i 2020 (19), men bare sju flere enn i 2017 (22).
Ganske stabilt
Til sammenlikning ble det rapportert inn 689 bilbranner i personbiler med diesel- eller bensinmotor. Dette tallet har holdt seg ganske stabilt i perioden 2016–2021, som DSB har rapporteringer fra.
Det store unntaket er 2018, med hele 732 branner. I 2021 ble det rapportert inn fire flere branner på diesel- og bensinbiler enn i 2020.

Har du lest disse sakene?
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
-
Revidert nasjonalbudsjett:
Kjører videre med elbil-moms over 500.000 kroner
-
Knipset elbiler på feil sted:
– Hva gjør elbilene her?
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
VW jakter Tesla på salgstoppen:
Lanserer ny utstyrsversjon av ID.4 med firehjulsdrift
Faren over
Totalt sett ble det rapportert 760 bilbranner i 2021. Men i 71 av tilfellene ble ikke drivstofftype registrert. Årsaken er at brannvesenet for disse oppdragene har svart «nei» på at de har gjennomført innsats på hendelsesstedet. Da får de heller ikke opp spørsmålet om drivstofftype.
Som oftest betyr dette at faren er over innen brannvesenet ankommer.
Elbilparken er vesentlig nyere enn parken med forbrenningsbiler, og her ligger naturligvis mye av forklaringen.
Under kan du lese en bakgrunnsartikkel om brann i biler:
Mest lest på Motor.no:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler