KRITISK: Når flammene først tar tak i en bil, er det krevende å slukke.

Fersk rapport:

689 bilbranner i 2021, 29 av dem var elbil

Statistikken slukner litt av den opphetede debatten rundt brann i elbiler.

Publisert Sist oppdatert

Til tross for et nærmest eksplosjonsartet salg av elbiler de siste årene, holder antall elbilbranner seg på et stabilt, lavt nivå.

I 2021 ble det rapportert inn 29 branner i elbiler til DSB (direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap). Det er 10 flere enn i 2020 (19), men bare sju flere enn i 2017 (22).

Ganske stabilt

Til sammenlikning ble det rapportert inn 689 bilbranner i personbiler med diesel- eller bensinmotor. Dette tallet har holdt seg ganske stabilt i perioden 2016–2021, som DSB har rapporteringer fra.

Det store unntaket er 2018, med hele 732 branner. I 2021 ble det rapportert inn fire flere branner på diesel- og bensinbiler enn i 2020.

ØDELAGT: Brannen på Sola lufthavn i Stavanger for to år siden utløste en heftig debatt om bilbranner.

Faren over

Totalt sett ble det rapportert 760 bilbranner i 2021. Men i 71 av tilfellene ble ikke drivstofftype registrert. Årsaken er at brannvesenet for disse oppdragene har svart «nei» på at de har gjennomført innsats på hendelsesstedet. Da får de heller ikke opp spørsmålet om drivstofftype.

Som oftest betyr dette at faren er over innen brannvesenet ankommer.

Elbilparken er vesentlig nyere enn parken med forbrenningsbiler, og her ligger naturligvis mye av forklaringen.

Under kan du lese en bakgrunnsartikkel om brann i biler: