STOR: Xpeng P5 rommer fint en stor familie. Spesielt beinplassen bak er generøs.
STOR: Xpeng P5 rommer fint en stor familie. Spesielt beinplassen bak er generøs.

Xpeng P5 offisielt klar:

Skal friste familier med over 400 km til under 400.000

Romslige familiebiler med bra rekkevidde koster fort rundt en halv million og mer. Her er et interessant alternativ.

Publisert

Kinesiske Xpeng lanserer nå sin tredje modell på det norske markedet i forbindelse med åpningen av et nytt showroom i Bjørvika i Oslo, noen ladekablers avstand fra Munchmuseet.

465 km rekkevidde

P5 framstår som den hittil mest modne modellen fra Xpeng – etter G3 og P7, som i mer eller mindre grad var kopier av Tesla. P5 er en 4,80 meter lang sedan med forhjulstrekk, 520 liter bagasjerom og 465 kilometer offisiell rekkevidde. Ladehastighet på 70 kW er ikke et like godt tall.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">LITT LUKSUS:</span> Skinnseter er standard, og materialene på instrumentpanel og dørsider holder et høyt nivå til å være en såpass rimelig og stor bil.
LITT LUKSUS: Skinnseter er standard, og materialene på instrumentpanel og dørsider holder et høyt nivå til å være en såpass rimelig og stor bil.

Model 3

Prisen er ikke klar, men rundt 380.000 kroner har tidligere blitt kommunisert. På oversiden av 400.000-streken dukker det raskt opp interessante modeller fra anerkjente produsenter, som Toyota bZ4X, VW ID.4, Skoda Enyaq, Polestar 2 og Tesla Model 3.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SEDAN: </span>P5 skråner som en kombikupé, men bak er det vanlig koffertlokk, som på en sedan. Bagasjerommet er på 520 liter, hvorav 70 liter er under gulvet. En liten skiluke er også på plass.
SEDAN: P5 skråner som en kombikupé, men bak er det vanlig koffertlokk, som på en sedan. Bagasjerommet er på 520 liter, hvorav 70 liter er under gulvet. En liten skiluke er også på plass.

Mye utstyr

Et førsteinntrykk av P5, basert på syn og litt prøvesitting, er solid materialkvalitet og romslig plass i de fleste retninger. Og – som stort sett alltid på kinesiske biler – er uttstyrsnivået høyt. På P5 er blant annet skinnseter og panoramatak standard.

Oppgradert G3

Xpeng lanserer også en oppfrisket utgave av G3, som var den første modellen i Norge. Det er primært fronten som er forskjellig fra den utgående modellen. Nykommeren har nå fått det samme lyktearrangementet som storebror P7. Dessverre er Chademo-ladingen med opptil 50 kW fortsatt intakt. Pris ikke klar.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">FACELIFT:</span> Ny front og de integrerte håndtakene, kopiert fra Tesla, er mest synlige endringer på oppgraderte G3, som nå heter G3i.
FACELIFT: Ny front og de integrerte håndtakene, kopiert fra Tesla, er mest synlige endringer på oppgraderte G3, som nå heter G3i.