
Xpeng P5 offisielt klar:
Skal friste familier med over 400 km til under 400.000
Romslige familiebiler med bra rekkevidde koster fort rundt en halv million og mer. Her er et interessant alternativ.
Kinesiske Xpeng lanserer nå sin tredje modell på det norske markedet i forbindelse med åpningen av et nytt showroom i Bjørvika i Oslo, noen ladekablers avstand fra Munchmuseet.
465 km rekkevidde
P5 framstår som den hittil mest modne modellen fra Xpeng – etter G3 og P7, som i mer eller mindre grad var kopier av Tesla. P5 er en 4,80 meter lang sedan med forhjulstrekk, 520 liter bagasjerom og 465 kilometer offisiell rekkevidde. Ladehastighet på 70 kW er ikke et like godt tall.
Har du lest disse sakene?
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
-
Revidert nasjonalbudsjett:
Kjører videre med elbil-moms over 500.000 kroner
-
Knipset elbiler på feil sted:
– Hva gjør elbilene her?
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
VW jakter Tesla på salgstoppen:
Lanserer ny utstyrsversjon av ID.4 med firehjulsdrift

Model 3
Prisen er ikke klar, men rundt 380.000 kroner har tidligere blitt kommunisert. På oversiden av 400.000-streken dukker det raskt opp interessante modeller fra anerkjente produsenter, som Toyota bZ4X, VW ID.4, Skoda Enyaq, Polestar 2 og Tesla Model 3.

Mye utstyr
Et førsteinntrykk av P5, basert på syn og litt prøvesitting, er solid materialkvalitet og romslig plass i de fleste retninger. Og – som stort sett alltid på kinesiske biler – er uttstyrsnivået høyt. På P5 er blant annet skinnseter og panoramatak standard.
Mest lest på Motor.no:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler
Oppgradert G3
Xpeng lanserer også en oppfrisket utgave av G3, som var den første modellen i Norge. Det er primært fronten som er forskjellig fra den utgående modellen. Nykommeren har nå fått det samme lyktearrangementet som storebror P7. Dessverre er Chademo-ladingen med opptil 50 kW fortsatt intakt. Pris ikke klar.
